ארגון דאעש לקח אמש (יום ד') אחריות על מתקפת הטרור במקדש השיעי בעיר שיראז באיראן. בסוכנות הידיעות של ארגון הטרור נמסר כי הטבח בוצע על-ידי "חייל של המדינה האיסלאמית".
תחילה דיווחה התקשורת האיראנית ששלושה מחבלים סונים לקחו חלק במתקפה, ושלא מדובר באזרחי איראן. אמש אמר מפקד המשטרה המקומית כי מחבל בודד ביצע את הטבח, והוא נוטרל ונעצר. אמש פרסמה טהרן תיעוד של מחבל כזה פותח באש בכניסה לאתר הקדוש בשיראז.
7 צפייה בגלריה
איראן פיגוע ב מקדש שיעי בעיר שיראז
איראן פיגוע ב מקדש שיעי בעיר שיראז
המחבל בכניסה למקדש
7 צפייה בגלריה
איראן פיגוע ב מקדש שיעי בעיר שיראז
איראן פיגוע ב מקדש שיעי בעיר שיראז
זירת הטבח
לפחות 15 מתפללים נהרגו במתקפת הטרור במקדש שאה ג'ראג, בהם נשים וילדים. עוד 40 נפצעו. הטבח התרחש בזמן שבאיראן מציינים 40 ימים למותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני, שמתה אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן. אמיני נעצרה אחרי ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה והמחאה על מותה - שמכונה "מחאת החיג'אב" - סוחפת בשבועות האחרונים את האזרחים ברחבי איראן.
בכלי התקשורת באיראן קשרו את הפיגוע להפגנות ברחבי המדינה. ב"אל-עאלם", ערוץ הטלוויזיה האיראני בשפה הערבית, נאמר כי "אויבי איראן ניצלו את האווירה המתוחה ואת העובדה שכוחות הביטחון עסוקים באכיפת החוק ובהענקת ביטחון לחברה, וראו בכך הזדמנות טובה לתקוף את העם האיראני". זהות היורה לא פורסמה אך צוין שהוא אינו אזרח איראני, ושייך לזרם הווהאבי-סוני. לפי התקשורת המקומית הוא נכנס למדינה והגיע לשיראז כדי לבצע את הפיגוע "נגד השלטון באיראן".
7 צפייה בגלריה
איראן פיגוע ב מקדש שיעי בעיר שיראז תמונת ארכיון
איראן פיגוע ב מקדש שיעי בעיר שיראז תמונת ארכיון
המקדש שבו התבצע הפיגוע
7 צפייה בגלריה
איראן פיגוע ב מקדש שיעי בעיר שיראז תמונת ארכיון
איראן פיגוע ב מקדש שיעי בעיר שיראז תמונת ארכיון
(צילום: shutterstock)
אחד המתפללים שהיה במקדש בזמן הפיגוע התראיין לתקשורת האיראנית וסיפר: "שמענו צרחות של נשים ולא הבנו במה מדובר. אז שמעתי קולות של ירי אוטומטי, הבטתי לכיוון שממנו מגיע הקול - וראיתי אדם יורה לכל הכיוונים. אז הוא התקרב למרכז המקדש, וירה בכל מי שהיה שם".
נשיא איראן איברהים ראיסי הבטיח אמש שאיראן תגיב לפיגוע. "הניסיון מראה שהאויבים של איראן, שלא מצליחים ליצור פילוג באומה המאוחדת שלנו, נוקמים באמצעות אלימות וטרור. אין ספק שלרוע הזה תהיה תשובה, ושסוכנויות הביטחון ואכיפת החוק ילמדו לקח את מי שביצעו את המתקפה".

הבית הלבן: "מוסקבה מייעצת איך לדכא את המחאה"

"מחאת החיג'אב" מהווה את אחד האתגרים הגדולים של המשטר האיראני מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979. בכמה מוקדים באיראן דווח גם אתמול על עימותים בין מפגינים לשוטרים החמושים. סוכנות הידיעות IRNA דיווחה כי במהלך ההפגנות בעיר מלאייר שבמערב איראן נורה למוות איש משמרות המהפכה על-ידי "מתפרעים".
בעיר סאקז במחוז כורדיסטן, שבה גרה אמיני, עלו אלפים לקברה. עדי ראייה דיווחו שכוחות הביטחון הגיעו גם כן למקום, וירו על חלק מהקהל. התקשורת הממלכתית דיווחה שבקהל היו מפגינים שהתעמתו עם הכוחות האיראניים. בסרטונים שעלו לרשתות החברתיות נראים אנשי כוחות הביטחון חוסמים את הכבישים לסאקז, ומונעים מתושבים של יישובים סמוכים לעלות לקבר אמיני.
7 צפייה בגלריה
קהל ב עיר סאקז עולה לקברה של מהסא אמיני איראן מחוז כורדיסטן
קהל ב עיר סאקז עולה לקברה של מהסא אמיני איראן מחוז כורדיסטן
בעיר סאקז באיראן. אלפים הגיעו אתמול לקברה של מהסא אמיני
בהפגנות באיראן קראו גם אתמול חלק מהמשתתפים לנפילת השלטון, ולמותו של המנהיג העליון עלי חמינאי. בעמוד הטוויטר 1500tasvir, שעוקב אחר המחאה, דווח על "דיכוי אכזרי" של מפגינים בכמה מקומות בטהרן. סרטון שפורסם בעמוד מראה סטודנטים באוניברסיטה של טהרן נמלטים ממוקד ההפגנה בזמן שפיצוץ עז נשמע ברקע.
לפי ארגוני זכויות אדם במהלך גל המחאה נהרגו לפחות 250 מפגינים – כולל נערות, ואלפים נעצרו. הבית הלבן מסר אמש כי קיים חשש שמוסקבה מייעצת לטהרן כיצד לדכא את המחאה בצורה היעילה ביותר. לפי הבית הלבן, יש סימנים שרוסיה שוקלת לקחת חלק באימון הכוחות שאחראים על דיכוי ההפגנות. "המסר שלנו לאיראן הוא מאוד ברור: תפסיקו להרוג את האזרחים שלכם ותפסיקו להעביר נשק לרוסיה כדי להרוג אוקראינים", אמרה דוברת הבית הלבן, קרין ז'אן-פייר.
איראן מסייעת לרוסיה במלחמה באוקראינה וסיפקה לה מל"טים מתאבדים. החודש דיווח הבית הלבן שאיראן שלחה חיילים לחצי האי קרים, שמדריכים את הצבא הרוסי כיצד לתפעל את המל"טים.
פורסם לראשונה: 22:23, 26.10.22