בהצהרה הראשונה לתקשורת של דובר צה"ל מאז מתקפת הפתע של חמאס הוא הודה כי "לא נכנסנו למערכה במצב שרצינו, זה ברור מאליו", אמר כי צה"ל ימשיך לנהל קרבות במוקדים המרכזיים כרגע - אופקים ובארי, שם ישנם בני ערובה - ולא שלל אפשרות לכניסה קרקעית: "גייסנו כוחות, אנחנו נערכים, כל הדברים נמצאים על השולחן".

"אנחנו נמצאים במצב מלחמה", אמר דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי בהצהרתו לתקשורת. "מהשעה 6:30 בבוקר ארגון הטרור חמאס פתח במלחמה מול מדינת ישראל. במספר מוקדים, גם מהים, גם מהאוויר וגם מהיבשה, חדרו או ניסו לחדור מחבלים לשטח מדינת ישראל. זאת במקביל למטחי רקטות שנורו עד כה, יותר מ- 2,200 שיגורים לשטח המדינה.
"בשעה זו יש כוח צה"ל ופיקוד בכיר של צה"ל בכל אחד מהיישובים בעוטף. יש 22 מוקדים של ניהול לחימה בעוטף. יש 35 גדודים וכוחות מיוחדים שנמצאים בכל גזרת פיקוד הדרום, בדגש על עוטף עזה. אנחנו מנהלים את הלחימה מול המחבלים, יש קרבות קשים, מפקדים ולוחמים נלחמים במחבלים. יש יישובים כבר שטוהרו, אך אנו ממשיכים בסריקות ונעדכן.


"אנחנו נעדכן כל יישוב ואת התושבים כשנדע שהסתיימה הלחימה ביישוב. אוגדת עזה ופיקוד הדרום מנהלים לחימה עם סיוע ותקיפות רחבות של חיל האוויר. בכל מקום שיש בו אנשי חמאס, אין נקודה שתהיה עבורם בטוחה. כל המחבלים שנכנסו לישראל ייהרגו, בין אם בקרבות ובין אם בנסיגה.
"שעות קשות לפנינו, שעות של לחימה. יש אזרחים שנרצחו, יש מפקדים ולוחמים שנהרגו בקרבות. יש גם חטופים ושבויי מלחמה שחמאס לקח בשבי, חיילים ואזרחים. אנחנו נמסור את הנתונים בצורה מדויקת בהמשך. צריך לגלות אחרית, אזרחי מדינת ישראל, התקשורת, יש המון פייק ברשתות. צה"ל, דובר צה"ל, יחזרו ויעדכנו אתכם באופן רציף וניתן את תמונת האמת כהווייתה גם אם היא קשה, וכרגע יש לחימה קשה בעוטף עזה.


"יש גם אי ודאות. נייצר את תמונת המצב של הוודאות ונמסור אותה לציבור. תושבי הדרום, בדגש על תושבי העוטף, נמצאים כרגע בבתים, ליד חלקם עוברים מחבלים. כל כוחות צה"ל האפשריים, בדגש על כוחות מיוחדים, נמצאים ונלחמים. תושבי הדרום מגלים חוסן אדיר ובזכות זה אנחנו מנהלים את הלחימה וננצח בקרבות האלה בכל מקום.
"צה"ל החל בגיוס מילואים רחב. נגייס ככל הנדרש, עד מאות אלפים. כמו שאמרתי, אנחנו במצב מלחמה. ערוכים בכל הגזרות, כולל פיקוד הצפון. בכל אחת מהגזרות עיבינו את הכוחות ואנחנו בדריכות מלאה. מי שיתקוף אותנו, בין אם מהזירה הצפונית או אזור אחר, ישלם מחיר כבד מאוד. המיקוד שלנו עכשיו כמו שאמרתי הוא בעוטף עזה, בהסרת איום המחבלים ביישובים".