משטרת בריטניה מסרה הלילה (בין שישי לשבת) כי הרצח של חבר הפרלמנט דייוויד איימס, שנדקר למוות אתמול במפגש עם בוחרים בכנסייה המתודיסטית בלפיירס שבליי-און-סי בדרום-מזרח אנגליה - הוא פיגוע טרור.
משטרת לונדון, שהיחידה שלה ללוחמה בטרור מובילה את חקירת האירוע, מסרה בהצהרה רשמית מטעמה כי חקירה ראשונית העלתה "אפשרות למוטיבציה הקשורה בהקצנה איסלאמית". לפי ההערכות בבריטניה, החשוד - צעיר בן 25, שלפי הדיווחים מוצאו סומלי - פעל לבדו. הוא התנפל על חבר הפרלמנט בשעה שדיבר עם בוחריו ודקר אותו כמה פעמים בעוד הסובבים צופים בו באימה. גורם במשטרת אסקס אמר אתמול לדיילי מייל כי צוות תגובה חמוש היה מעורב בתפיסתו, לאחר שנקרא למקום על-ידי כוח שיטור מקומי.
8 צפייה בגלריה
דייוויד איימס
דייוויד איימס
"אחד האנשים החביבים בפוליטיקה". איימס וזרים שהונחו לזכרו
(צילום: EPA, gettyimages)
8 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
"יום טראגי לכל מחוז אסקס". מניחה זר סמוך לזירת הרצח
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
המשטרה תאבטח את מפגשי הבוחרים הבאים? הכנסייה שבה נרצח איימס
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
ג'ו קוקס. איימס כתב על הרצח שלה: "הותקפה בצורה הברברית ביותר"
ג'ו קוקס. איימס כתב על הרצח שלה: "הותקפה בצורה הברברית ביותר"
ג'ו קוקס. איימס כתב על הרצח שלה: "הותקפה בצורה הברברית ביותר"
(צילום: AP)
לפי המשטרה הבריטית, החשוד דקר את איימס פעמים רבות - ומותו נקבע בזירה חרף המאמצים של אנשי ההצלה. שעות לאחר הפגיעה בחבר הפרלמנט, הודיעה המשטרה הבריטית כי פשטה על שתי כתובות מגורים באזור לונדון כחלק מהחקירה.
מפקד משטרת מחוז אסקס שבו אירע הרצח, בן ג'וליאן הרינגטון, קרא לכל מי שיש לו מידע על התקרית לפנות למשטרה. לאחר מכן ספד הרינגטון לאיימס, שנחשב לאחד המחוקקים האהובים בממלכה. "הוא הקדיש את חייו לשירות תושבי אסקס וסאות'אנד, והיום נפטר מחובותיו כשחייו נקטעו בצורה איומה. זהו יום טראגי למשפחתו, לקהילה המקומית ולכל מחוז אסקס".
מכל צידי הקשת הפוליטית בבריטניה ספדו אתמול לאיימס, שכיהן בפרלמנט הבריטי במשך 38 שנים ברציפות. איימס, איש המפלגה השמרנית שבראשה עומד ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, היה ידוע בפעילותו למען בעלי חיים, ובשנת 2015 אף קיבל מהמלכה אליזבת השנייה תואר אבירות כהוקרה על שירותו הפוליטי והציבורי.
ג'ונסון עצמו קטע ביקור בבריסטול שבדרום-מערב אנגליה בעקבות החדשות, וכשחזר למעון ברחוב דאונינג 10 אמר כי "הסיבה לכך שאנשים כל מזועזעים ועצובים מהרצח היא שדייוויד היה אחד האנשים החביבים, הטובים והמנומסים בפוליטיקה. היה לו גם רקורד יוצא מהכלל של העברת חוקים שנועדו לסייע לחלשים ביותר". הדגלים במעון ראש הממשלה הורדו לחצי התורן.
8 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
איימס הלין על "המסורת הבריטית הגדולה שנהרסה". זירת הרצח
(צילום: AFP)
הרצח העלה דיון נוקב בבריטניה גם על שאלת אבטחת חברי הפרלמנט. איימס נרצח במהלך מפגש בוחרים שקיים בכנסייה, מפגש שחברי הפרלמנט הבריטים נוהגים לקיים באופן שוטף ולהזמין אליו כל אזרח שמעוניין בכך. לוח הזמנים של איימס היה ידוע לציבור, וב-12 באוקטובר הוא אף פרסם פוסט בטוויטר עם פרטי המפגש שבו בסופו של דבר נרצח. למפגשים האלה מגיעים חברי הפרלמנט כשאינם מאובטחים, מה שמקל על מי שמעוניין לפגוע בהם לעשות זאת.
יו"ר הפרלמנט הבריטי, לינדזי הויל, אמר בעקבות התקרית כי "בימים הקרובים נצטרך לדון בשאלת אבטחת חברי הפרלמנט ובצעדים שיש לנקוט". הוא הבטיח כי הרשויות הפרלמנטריות "לא ינוחו על זרי הדפנה" בהערכת הפעולות הנדרשות. "אנחנו לא יכולים להרשות שהדמוקרטיה תתנפץ", אמר. "אף אחד לא ינצח את הדמוקרטיה".
בעקבות רצח חברת פרלמנט אחרת, ג'ו קוקס, ב-2016, תוגברה האבטחה סביב חברי הפרלמנט - ובין היתר הוצע להם להשתמש בלחצני מצוקה, לצד התקנת מנעולים נוספים בבתיהם ובמשרדיהם. קוקס עצמה, יש לציין, נרצחה מחוץ לספרייה בבריסטול שבה תכננה לקיים מפגש עם בוחרים. בעקבות הרצח של קוקס, הרשויות הפרלמנטריות והמשטרה המליצו לחברי הפרלמנט לא להיפגש עם בוחריהם לבד, וחלקם הקשיבו והעבירו את כל המפגשים הללו למשרדי המחוז.
8 צפייה בגלריה
הורדת הדגל לחצי התורן ברחוב דאונינג
הורדת הדגל לחצי התורן ברחוב דאונינג
הורדת הדגל לחצי התורן ברחוב דאונינג 10
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
דייוויד איימס
דייוויד איימס
פעיל ידוע למען בעלי חיים. דייוויד איימס
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
"הפתרון היחיד - שהמשטרה תאבטח את מפגשי הבוחרים". זירת הרצח
(צילום: AP)
עם זאת, חברי פרלמנט אחרים, בייחוד אלה שמייצגים אזורים גיאוגרפיים גדולים, המשיכו לקיים פגישות בכנסיות ובאולמות קהילתיים ברחבי מחוזותיהם, ולדבר עם כל אחד מהאזרחים שמגיעים למפגשים האלה. אמש אמרו חברי פרלמנט רבים כי יש צורך למצוא איזון בין אבטחתם לבין נגישותם לבוחרים.
איימס עצמו כתב לאחרונה כיצד נהרסה "המסורת הבריטית הגדולה" של מפגשי הבוחרים עם הפוליטיקאים. הוא התייחס לרצח של קוקס, וכתב שהיא "הותקפה בצורה הברברית ביותר שאפשר היה להעלות על הדעת". הוא ציין מקרים נוספים של תקיפת חברי פרלמנט - אף שכאלה נחשבים נדירים יחסית בבריטניה - וציין כי רוב חברי הפרלמנט שינו את האינטראקציה שלהם עם המצביעים בעקבותיהם.
הוא סיפר כי גורמי האבטחה מציעים לחברי הפרלמנט להיזהר יותר בעת מפגשי הבוחרים: "הומלץ לנו לא לראות אנשים לבד, להיות זהירים במיוחד כשאנחנו פותחים דואר ולוודא שהמשרדים שלנו בטוחים ומאובטחים. בקיצור, המתקפות הגוברות הללו קלקלו את המסורת הבריטית הגדולה של העם שפוגש בגלוי את הפוליטיקאים שבחר".
גורם פרלמנטרי אמר לדיילי מייל כי כעת ברור שהמשטרה צריכה להיות נוכחת בכל מפגשי הבוחרים, והסביר: "זה הפתרון היחיד. צריך לעשות צעד כזה כדי להרעיד את המערכת ולגרום לכולם לפעול".
פורסם לראשונה: 21:59, 15.10.21