6 צפייה בגלריה
yk13713551
yk13713551
הר הרצל
(שלו שלום)
שומרי החומות: כדבריו של דוד בן גוריון, "אם לארץ נשמה - הרי ירושלים נשמתה של ארץ ישראל". במלחמה הנוכחית שילמה נשמתה של הבירה מחיר כבוד מנשוא, כש-35 מטובי בניה נהרגו ב-7 באוקטובר ובקרבות ברצועת עזה. הבוקר (שלישי) יובא למנוחות בחלקה הצבאית בהר הרצל סרן (במיל') אליה יאנובסקי, תושב העיר שנפל בקרבות ברצועה.
בדוח שפורסם בחודש מאי השנה על ידי צה"ל עלה כי ירושלים נמצאת במקום הראשון בקטגוריית "מיצוי לחימה", ובכך זכתה בתואר "העיר הכי קרבית". שכנתה, מבשרת ציון, זכתה אף היא בתואר מכובד, כשהתיכון הממלכתי הראל ניצב במקום הראשון מקרב התיכונים הגדולים בקטגוריית ההצטיינות הכללית, עם שיעור גיוס של 95.4 אחוז.
אחד הלוחמים הירושלמים, רס"ל (במיל') בן זוסמן ז"ל, תושב שכונת רסקו, אף כתב צוואה שהתגלתה לאחר מותו - ובה הדגיש את רוח הקרב המובילה אותו ואת החשיבות להגן על ישראל ועל עירו בפרט.
"אני כותב לכם את ההודעה הזו בדרך לבסיס", כתב זוסמן, לוחם הנדסה קרבית. "אם אתם קוראים את זה כנראה שקרה לי משהו. כמו שאתם מכירים אותי, כנראה אין מאושר ממני כרגע. לא סתם הייתי ממש לקראת הגשמת החלום שלי בקרוב. אני שמח ומודה על הזכות להגן על הארץ היפה שלנו ועל עם ישראל. אני מלא גאווה ותחושת שליחות ותמיד אמרתי שאם אצטרך למות, הלוואי שזה יהיה בהגנה על אחרים ועל המדינה. ירושלים, הפקדתי שומרים, שיום יגיע ואהיה אחד מהם".
6 צפייה בגלריה
בן זוסמן
בן זוסמן
"אני שמח ומודה על הזכות להגן על הארץ היפה שלנו ועל עם ישראל". רס"ל (במיל') בן זוסמן
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
רס״ם (מיל׳) יוסף חיים (יוסי) הרשקוביץ
רס״ם (מיל׳) יוסף חיים (יוסי) הרשקוביץ
ביקש מתלמידיו לחזק את האחדות בעם. רס״ם (במיל׳) יוסי הרשקוביץ ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
סמ"ר איתן דישון ז"ל, לוחם בסיירת גבעתי, היה בן 21 בנופלו. דישון נולד בשכונת נוף ציון והיה פעיל בסניף בני עקיבא בעיר. אמו, שירה, סיפרה עליו כי בזמן הלחימה, כשיצא ל-48 שעות של הפוגה, הוא ניצל את הזמן להעמיק בתורה ולבקר את חבריו בישיבה, וכי בזמן החופשה כבר רצה לחזור ללחימה עם הצוות שלו.
תיכון הימלפרב בירושלים איבד חמישה בוגרים מפרוץ הקרבות: זוסמן ז"ל, סמ"ר ענר שפירא שהציל חיים במיגונית שבה הסתתרו צעירים רבים, סגן אריאל רייך, סמ"ר שחר פרידמן וסמ"ר דביר ברזני. הירש גולדברג-פולין, בוגר נוסף, נחטף לעזה בשבת השחורה.
תיכון אורט פלך בנים בבירה ספג אף הוא אבדה קשה כשמנהלו, רס"ם (במיל') יוסי הרשקוביץ ז"ל, נהרג בלחימה בעזה. הרשקוביץ שלח סרטון לתלמידיו שבמהלכו ביקש לחזק את האחדות בעם: "הולכת להיות תקופה לא קלה, ואני מבקש מכל אחד פה דבר ראשון, וזה הכי חשוב לי - אל תגידו מילה רעה. אין שמאלני, אין ימני, אין חרדי, אין כלום. כולם יהודים. החמאסניקים הנאצים לא הפרידו, לא עניין אותם מה בחרת ומה אתה חושב. זה חשבון הנפש שצריכים לשים בראש, לא להגיד לשון הרע".
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אמר ש"מ-7 באוקטובר איבדה ירושלים מעל ל-50 מבניה ובנותיה. לוחמים ולוחמות, ילדים וילדות שנרצחו בטבח הנורא ובמלחמה, באחד מאירועי הטרור הגדולים והמתועבים שחוותה מדינת ישראל. לקחתי חלק בכל ההלוויות של הנופלים הירושלמים. הלוויות קשות ועצובות, אבות ובנים, אחיות ואחים, אלמנות ויתומים שאת כאבם לא אשכח לעולם. לוחמים מלאי עוז וגבורה שנפלו על הגנת המולדת".
6 צפייה בגלריה
משה ליאון
משה ליאון
"בחורים מלאי מוטיבציה שהשאירו מאחור משפחות שלמות". משה ליאון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד אמר ראש העיר: "בביקורי האבלים אני נחשף למשפחות הלוחמים, לערכים שאיתם הגיעו מהבית ובעיקר חוו במלוא העוצמה מהי המשמעות של לגדול בירושלים. בחורים מלאי מוטיבציה, בעלי ערכים, שהשאירו מאחור משפחות שלמות ויצאו להגן על הבית.
"המספר הבלתי נתפס של 35 חללי ירושלים מסמל בעיקר את הרוח הירושלמית שיש רק לבני העיר שזכו לגדול על ברכיה. העיר המיוחדת בעולם, בעלת ההיסטוריה ארוכת השנים. העיר שעל חומותיה נלחמו אבותינו והיום נלחמים אנחנו. נמשיך לקדש את החיים ולגדל את בנינו ובנותינו על ערכי אהבת המולדת וקידוש החיים".