אווירה מתוחה שוררת בכפר הבדואי אבטין שבעמק זבולון, בעקבות הרצח של אחמד עומרייה (25), שנורה למוות שלשום (יום א') על ידי אלמונים באזור צומת הצ'ק פוסט בחיפה, בזמן שהיה בדרכו למקום עבודתו. מדובר בנרצח השלישי מאותה משפחה תוך שנה וחצי, במסגרת סכסוך בין חמולות.
אתמול שני בתי הספר ביישוב נסגרו והוכרז על יום אבל, והיום ההורים שלחו בחשש שוב את ילדיהם למוסדות החינוך. החשש היה מוצדק, שכן בשעות הבוקר הורים דיווחו כי ירו ליד אחד מבתי הספר, ושתלמידים נאלצו להיכנס לתוך המקלטים. כמו כן דווח על תקיפת שתי מורות, שנפצעו באורח קל. הסתדרות המורים דורשת להצמיד להן מאבטח, ושיעבירו אותן באופן מיידי לעבוד בכפר אחר שבו לא נשקפת סכנה לחייהן.
4 צפייה בגלריה
אחמד עומרי עומריה
אחמד עומרי עומריה
נורה למוות שלשום, ומאז מהומות באבטין. אחמד עומרייה
לאור האווירה הקשה בכפר הוחלט לסגור את שני בתי הספר, כמו גם את הגנים, עד לסוף השבוע, ושאם המצב לא יירגע - השביתה תימשך. המשמעות היא שממחר כ-1,000 תלמידים יישארו בבתיהם וילמדו מרחוק. זאת מאחר שבבתי הספר לומדים תלמידים מהמשפחות המסוכסכות, וקיים חשש שפתיחת בתי הספר תביא לעוד מתיחות ועימותים.
"המצב לא פשוט, אנחנו חיים בתקופה מאוד קשה ומזעזעת", אמרה אמא לילדים באבטין. "ללמוד מרחוק לא יוסיף לילדים, אלא יפגע בהם. לצערי אין מי שיטפל בסכסוכים האלה וכולנו משלמים את המחיר".
4 צפייה בגלריה
נשק שנמצא באבטין
נשק שנמצא באבטין
נשק שנמצא באבטין
(צילום: דוברות המשטרה )
הורים אחרים אמרו: "אמרו לנו שתהיה אבטחה מסודרת בבתי הספר, אבל לצערנו לא היה כלום. גם המשטרה לא הייתה, למרות שהיא מכירה את הסכנה שנשקפת. לסגור את בתי הספר זה מוצדק, כי אולי הרציחות יעברו לתוך המבנים שלהם. כולנו מבינים את חומרת המצב. אם לא יטפלו בזה יהיו לנו עוד קורבנות, והפעם גם אנשים שלא מעורבים בסכסוכים".
גם התלמידים עצמם מתוסכלים. "אין שליטה בכפר, כל יום סובלים מאלימות ופשיעה וירי", אמרו תלמידי תיכון. "המון תלמידים נפגעו ובאים ללימודים עם פחד. אין טיפול, לא מצד משרד החינוך ולא מאף גורמים אחראיים. היום כולם עסוקים בכל מה שמתרחש בעניין הפיטורים במשרד החינוך, ושכחו את התלמידים".
4 צפייה בגלריה
עז אלדין עומריה
עז אלדין עומריה
אלדין עומרייה. נורה למוות באפריל
מהמשטרה נמסר כי "במהלך היום אירעו התפרעויות אלימות בכפר אבטין, על רקע סכסוך מתמשך בין שתי משפחות שמתגוררות בכפר. כוחות משטרה שהגיעו למקום ספגו ידויי אבנים לעברם ונאלצו להשתמש באמצעים על מנת לפזר את ההמון. בתוך כך, בלשי תחנת זבולון עצרו לאחר מרדף קצר תושב הכפר אבטין בשנות ה-20 לחייו, לאחר שהשליך מידיו נשק מסוג קרלו". בכוונת המשטרה לבקש מחר להאריך את מעצרו של החשוד בבית משפט השלום בקריות.
שלשום כאמור נורה למוות אחמד עומרייה, בן 25 מאבטין, באזור צומת הצ'ק פוסט בחיפה. צוות מד"א שהוזעק לזירה קבע את מותו במקום בתום פעולות החייאה. "לפני הרצח הוא התקשר לאחד ממקורביו ודיווח על אנשים שרודפים אחריו ומתכוונים לפגוע בו", סיפר קרוב משפחתו של אחמד. "באותו יום הוא נורה למוות. ככל הנראה הוא ידע את זהותם של הרוצחים".
4 צפייה בגלריה
סמיר עומריה
סמיר עומריה
סמיר עומרייה. נורה למוות לפני כשנה וחצי
מפקד מרחב אשר, תת-ניצב שאול צמח, אמר כי "המנוח היה נהג גרר במקצועו. הוא נורה בזמן שהיה בנסיעה. מהמקום נמלט רכב שאותר מאוחר יותר כשהוא עולה באש באחד מכפרי האזור, וזו כבר זירה משנית. הנרצח הוא בן לחמולה שמתגוררת באבטין שבעמק זבולון. אנחנו יודעים שקיים סכסוך בין משפחתו למשפחה אחרת ואנחנו בודקים האם יש קשר לאותו הסכסוך".
זה לא הרצח הראשון במשפחת עומרייה. לפני כשנה וחצי נרצח סמיר עומרייה (50), לאחר שנורה ליד ביתו, ובאפריל השנה נורה למוות עז אלדין עומרייה (21) בזמן שישב ביחד עם בני משפחתו בכניסה לביתם.
תמר טרבלסי חדד השתתפה בהכנת הכתבה