מה יישאר ממשרד הביטחון בממשלת נתניהו? אתמול (ב') נחשפו ההסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לציונות הדתית, אלו צפויים לשנות את כל הפעילות של הממשלה בשטחים וכן להשפיע על שגרת חייהם של אזרחים רבים, ישראלים ופלסטינים, ואף על המצב הביטחוני המתוח ממילא. אמנם מדובר רק בהסכם כללי עם ראשי פרקים, ועוד מוקדם לדעת איך המילים יתורגמו למעשים בשטח, אולם בליבו משולבים שינויים דרמטיים עבור ההתיישבות – אותם מגדירים גורמים בכירים ביהודה ושומרון לא פחות ממהפך. אלו עיקרי ההסכם והמשמעויות שלו.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' חתמו על הסכם קואליציוני
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' חתמו על הסכם קואליציוני
הסכם שעשוי לשנות את פעילות הממשלה בשטחים. נתניהו וסמוטריץ' לאחר החתימה

שליטה בתכנון בנייה בהתנחלויות

ועדת התכנון העליונה הינה היחידה שמאשרת בנייה בשטחי סי, בעיקר לישראלים אך גם לפלסטינים. הוועדה היא חלק מהמינהל האזרחי עליו יהיה אחראי סמוטריץ' ושליטה בה מסמלת עבורו ועבור מפלגתו נכס אסטרטגי ופוליטי חשוב. במציאות הנוכחית, כל קראוון, צריף ואפילו אוהל שרוצים להקים בהתנחלויות נדרש לעבור את אישור הוועדה. יש לציין שכל תוכנית בנייה מוצעת דורשת גם אישור מדיני ועוברת אצל האמריקנים, אולם בסופו של דבר ברגע שסמוטריץ' יקבל את הוועדה לידיים שלו, התהליך של האישורים מול גורמי המקצוע יהיה הרבה פחות מסובך.

ביטול עצמאות הייעוץ המשפטי

הוצאת הייעוץ המשפטי מגוף שהוא חלק מהצבא וכפוף לפרקליט הצבאי והעברתו למינהל האזרחי שהוא חלק ממשרד הביטחון, הוא ככל הנראה השינוי הדרמטי ביותר בהסכם עם סמוטריץ'. בסעיף הזה, סמוטריץ' למעשה מנטרל כמעט לחלוטין את היועמ"שים של המינהל. המשמעות: באינספור מקרים בעבר נבלמו יוזמות שונות של מתנחלים כמו תוכניות מתאר, הרחבות בנייה, תכנון תשתיות ועוד על ידי יועמ"ש מנהל שסיפק הסבר משפטי מקשה. בעקבות זאת, לא מעט גורמים בהתיישבות טענו כי יועמ"ש המינהל הוא לעומתי לראשי המועצות ביש"ע ואין ברצונו לקדם דברים באמת. כעת, המצב צפוי להשתנות ותפקידו של היועמ"ש יהיה חסר שיניים לחלוטין.
כדי לבצע את השינוי בפועל סמוטריץ' יביא סוללת יועצים משפטיים משלו, ובכך יגבש חוות דעת בהתאם לקידום פעולות בהתיישבות. המשמעות היא שניתן יהיה לבצע מגוון צעדים שהם לכאורה "מתחת לרף המדיני" כמו: סקרי קרקע ופתיחה בהליכי הכרזה, סלילת כבישים ועוד שינויים "אזרחיים". לצורך קידום כל העניינים האזרחיים וריכוזם תוקם מנהלת עם שבעה תקנים שתפעל תחת השר במשרד הביטחון. בנוסף, יטפלו היועמ"שים במימוש והתאמת צווי אלוף שנתקעו במינהל שנים.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
סמכויות שהיו בידי משרד הביטחון יועברו לסמוטריץ'. השר המיועד יואב גלנט
(צילום: עידו ארז)
3 צפייה בגלריה
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
סמוטריץ' יטפל בתשובות המדינה לבג"ץ בנוגע לעתירות על בנייה לא חוקית בהתנחלויות. הפגנה בחומש
(צילום: אלכס קולומויסקי)

מינוי מתפ"ש וראש מינהל אזרחי

לסמוטריץ' תהיה השפעה על המינוי, אך אין לו יכולת למנות בפועל את בעלי התפקידים הללו. כלומר, בסעיף זה מעורבותו של השר במשרד הביטחון לא תהיה שונה מאוד מבעבר. השוני היחיד הוא פוליטי בעיקרו, שכן על פי ההסכם הסמכויות הללו ינושלו משר הביטחון ויעברו לשר מטעמו של סמוטריץ'.
את מתאם פעולות הממשלה בשטחים – קצין בדרגת אלוף – ממנים הרמטכ"ל ושר הביטחון. בדרך כלל מדובר במינוי שמביא הרמטכ"ל ושר הביטחון מאשר. הוא יכול להשפיע על ההחלטה, אבל באופן מוגבל. את ראש המינהל האזרחי – קצין בדרגת תא"ל – ממנה הרמטכ"ל. גם כאן השפעתו של שר הביטחון מוגבלת. לכך יש להוסיף את התוספת לסעיף שבו נכתב כי המנוי יעשה בתיאום ובהסכמת ראש הממשלה.

עתירות נגד ההתנחלויות בבג"ץ

בהסכם נקבע כי תשובות המדינה המוגשות לבג"ץ על ידי פרקליטות המדינה ביחס להתנחלויות יאושרו על ידי השר בתיאום עם שר הביטחון ובהסכמת ראש הממשלה. כלומר, סמוטריץ', באמצעות סוללת עורכי הדין שיביא, יטפל בכל תשובות המדינה לבג"ץ בנוגע לעתירות על בנייה בלתי חוקית.
אחד הכלים של הפלסטינים ביו"ש וארגוני השמאל להיאבק בהתרחבות ההתנחלויות הוא עתירות לבג"ץ. בדרך כלל, בשלב הראשון, העתירה מביאה לעצירת עבודות הבנייה ולאחר מכן נותר המצב על כנו. המדינה מצידה, מגבשת בכל פעם עמדה שונה. כך היה בתשובות שנתנה לפינוי חאן אל-אחמר ומנגד לפינוי חומש. השליטה בתשובות המדינה היא לא חותמת לצלוח את הבג"ץ, אבל היא בהחלט מאפשרת מרחב תמרון גדול יותר. המבחן הבא בנושא ייערך כבר ב-22 לחודש, אז תידרש המדינה להגיב בנושא מאחז חומש.

אזרוח תפקידי המינהל והכפפתם למשרדי ממשלה רגילים

מטרתו של סמוטריץ' במינהל האזרחי היא אחת: להעביר את כלל העניינים האזרחיים ביהודה ושומרון מהצבא למשרדי הממשלה. על אף שמדובר בשטח שמעמדו טרם הוסדר (כבוש), סמוטריץ' מנסה להוציא את הטיפול האזרחי אט אט בתהליך ארוך שייקח שנים למשרדי הממשלה, כך שתושב ההתנחלויות לא יצטרך ללכת למינהל האזרחי ליד רמאללה בכדי להוציא נוסח טאבו אלא יוכל לעשות זאת באינטרנט כמו כל אזרח אחר במדינת ישראל.