הרמדאן שהחל מאיים לפוצץ את חבית הנפץ עוד יותר, בפיקוד העורף נערכים למלחמה אפשרית בצפון, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לוחץ על ישראל - ומה יהיה בעזה? ארבע ביטחוניסטיות - שתיים מכהנות בתפקידים בכירים מאוד במשטרה ובצבא, ושתיים שכיהנו בתפקידים בכירים בעבר - התארחו הבוקר (שני) בוועידת הנשים של המדינה של ynet ו"ידיעות אחרונות", והתייחסו לסוגיות החמות שעל הפרק.

ניצב סיגל בר-צבי, ראש אגף המבצעים של המשטרה, סיפרה על ההיערכות לרמדאן: "ברור שבצל המלחמה האתגר הופך להיות משמעותי. ההד של הר הבית, יש פה הרבה עניינים מדיניים, מאוד רגישים ולכן יש התערבות גדולה השנה בכל מה שקורה. עשינו כל מה שאפשר כדי לשמור שם על הסדר". לדברי בר-צבי, "אין ספק שזה גפרור שיכול להדליק את החבית של המזרח התיכון".
היא גם נשאלה אם בכוונתה לנסות להגיע למפכ"לות - אך הסבירה כי היא לא צפויה להתמנות לתפקיד. "הלכתי בדרך הקשה, בחרתי בתפקידים הכי מאתגרים כדי להגיע בסוף לקו הזינוק, נקרא לזה ככה. אבל אני חושבת שמי שאמור להיות מפכ"ל כבר יודע את זה וזה לא אני, לצערי", אמרה.
2 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
ניצב סיגל בר צבי עם אל"מ במיל' לנקרי
(צילום: עוז מועלם)
תת-אלוף לירון דונאל, ראש מטה פיקוד העורף, אמרה כי מלחמה בצפון תיראה אחרת ביחס למלחמה בעזה. "המלחמה לא תיראה כמו בדרום - בעיקר בהיקפי האש וברצון האויב לשתק פונקציות חיוניות במשק. המשמעות שיכול להיות גם מצב שאזרחים יצטרכו לשהות במרחבים מוגנים בפרק זמן שהוא ארוך. אנחנו חייבים להיערך למצב שהאויב מנסה לשבש את אספקת השירותים שלנו כמו חשמל, מים ומזון. ההיערכות היא גם ברמה הלאומית, אבל לא פחות חשובה גם ברמה האישית של האזרח להיערך, הוא ומשפחתו".
לדברי דונאל, "יש גם תרחיש מחמיר, שהוא תרחיש של עלטה, שיכול לקחת כמה ימים. ההיערכות הזאת היא תרחיש מחמיר, אבל ההבנה שלנו שהתרחיש הסביר שזה יהיה מספר שעות לא מבוטלות, שאזרח יכול להיות ללא חשמל".
2 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
עו"ד פנינה שרביט ברוך ותא"ל לירון דונאל. ארה"ב צריכה אמירה שתראה אופק
(צילום: עוז מועלם)
עו"ד פנינה שרביט ברוך, לשעבר ראש מחלקת הדין הבין-לאומי בפרקליטות הצבאית, אמרה כי ישראל חייבת לצידה את ארה"ב - במיוחד במקרה של מלחמה בצפון. "מי שחושב שאנחנו יכולים להסתדר לבד פה באמת פשוט מנותק מהמציאות", קבעה. "אנחנו צריכים אותם גם לתמיכה הזאת מול אויבים, לחימושים, לתמיכה באספקה וגם לתמיכה באצבע במועצת הבטחון וכל הניסיונות כל הזמן להחלטות נגדנו. אני חושבת שהממשל לא שבע רצון משני היבטים בהתנהלות של ממשלת ישראל: חוסר התייחסות מספקת לנושא המשבר בעזה - מספר הנפגעים הגבוה והאסון ההומניטרי; והשני - אופק מדיני. הם צריכים אמירה שמדברת על איזשהו אופק מדיני, אף אחד לא חושב שמחר יקומו פה שתי מדינות, אבל איזושהי אמירה שנותנת איזושהי התייחסות לממד הזה. מאוד חשוב לארה"ב ובעיקר לביידן באמצע מערכת בחירות והממשלה שלנו לא מספקת את זה ומקשה מאוד על המשך התמיכה".
אל"מ במילואים טליה לנקרי, לשעבר בכירה במל"ל, אמרה שישראל נמצאת כרגע "בקו הדק שבין הצלחה לאובדן חלק מההצלחות וכניסה לשלב הדשדוש" בעזה. לדברי לנקרי, "אסור לחכות יותר מדי לרפיח או לעסקה - אחד מהשניים. אנחנו כאזרחים לא רואים עד כמה הצבא השיג והצליח ברצועת עזה, ובאמת מתקרב ליעד של פירוק החמאס מיכולותיו הצבאיות. בצפון הרצועה, שם כבר יש חופש פעולה מוחלט של הצבא, עדיין יש פה ושם חיכוכים. צריך לנתק את צפון הרצועה מדרום הרצועה, זה נושא משמעותי. ככל שהצבא ימשיך ויעצור ולא תהיה החלטה מדינית לשני דברים מרכזיים מה קורה ביום שאחרי, שאין לנו, אנחנו יודעים את זה".