להפיל טילי ומטוסי אויב – בלי לשגר טיל אחד: התעשייה האווירית הציגה בתרגיל ה"בלו פלאג" שאירח חיל האוויר בחודש שעבר את מערכת "סקורפיוס" החדשה, שנחשפת היום (חמישי) ב-ynet לראשונה. באמצעות אלומות אלקטרומגנטיות, המערכת מסוגלת לזהות, להבחין ולפגוע במגוון איומים אוויריים בתדרים שונים - ולטווחים של עשרות עד מאות ק"מ. צפו בתיעוד של המערכת בפעולה.
עד היום חסימה אלקטרונית יכלה להפיל כלי טיס ידידותיים, או לשבש פעילות אלקטרונית קרקעית שמוגדרת "בלתי מעורבת", מכיוון שכוחות הלוחמה האלקטרונית פעלו בתאי שטח מוגבלים עם קושי להבחין בין מטרות אויב למטרות ידידותיות. המערכת החדשה, לעומת זאת, מסוגלת לסרוק מרחב אווירי גדול ולשגר אלומה התקפית ש"תעוור" את הטיל, המל"ט, מטוס הקרב או רחפן האויב - מבלי להתבלבל עם כלי טיס אחרים במרחב. המערכת נוסתה בתרגיל הבינלאומי שבו השתתפו עוד שמונה חילות אוויר זרים.
4 צפייה בגלריה
מערכת סקורפיוס החדשה
מערכת סקורפיוס החדשה
תפעל בחמש תצורות שונות. מערכת סקורפיוס החדשה
( צילום: תעשייה אווירית)
4 צפייה בגלריה
מערכת סקורפיוס החדשה
מערכת סקורפיוס החדשה
שימוש חכם ומדויק יותר דווקא בעיתות שלום. מערכת סקורפיוס החדשה
( צילום: תעשייה אווירית)
4 צפייה בגלריה
מערכת סקורפיוס החדשה
מערכת סקורפיוס החדשה
מערכת סקורפיוס
( צילום: תעשייה אווירית)
כחלק מפיתוח המערכת, חטיבת אלתא של התעשייה האווירית פיתחה את טכנולוגית ה"רב-אלומות" שבוהה במרחב ומשגרת לעברו בהתאם לצורך את אלומות התקיפה הצרות.
היכולת של מערכת "סקורפיוס" רלוונטית מול טילי אויב מתקדמים ממערכי נ"מ, כמו S-300 ו-S-400 מתוצרת רוסיה שפרוסים בסוריה. בתרגיל הבינלאומי המערכת החדשה גם דימתה מערכות נ"מ מתקדמות אלה, והגדילה בכך את יעילות מטוסי הקרב - בעיקר אלו של דור 5, כמו חמקני F-35.
בתעשייה האווירית מגדירים את המערכת כקפיצת מדרגה היסטורית בעולמות הלוחמה האלקטרונית, שכן כיום רק האמריקנים פועלים לנסות להשיג יכולת שכזו. לרוסים יש את המערכת שהכי קרובה לסקורפיוס הישראלית, אך מדובר ב"תותח" לוחמה אלקטרונית רב-עוצמה שמכוון לאזור מסוים ופוגע בכל כלי אווירי שנמצא בתוכו. בתותח הרוסי נעשה שימוש בסבב המלחמה האחרון בין ארמניה לאזרבייג'ן על חבל נגרונו קרבאך.
4 צפייה בגלריה
מערכת סקורפיוס החדשה
מערכת סקורפיוס החדשה
מערכת סקורפיוס
( צילום: תעשייה אווירית)
המערכת הישראלית נמכרה לאחרונה לשלושה לקוחות זרים ובחיל האוויר הישראלי מגלים בה עניין רב. הסיבה: יעילות מבצעית גבוהה וחיסכון בטילים בזמן מלחמה, אך גם שימוש חכם ומדויק יותר דווקא בעיתות שלום. בזמנים כאלה פועלים טייסי הקרב בשמי המזרח התיכון נגד מטרות בסוריה, ומתנהלים קרבות אוויריים של ממש מול עשרות טילי נ"מ סוריים - כשבתווך עשרות מטוסים וכלי טיס אזרחיים ולא-מעורבים.
מערכת סקורפיוס תפעל בחמש תצורות שונות, בהן יבשתית, ימית ואווירית לפעילות מבצעית ולאימונים. היא תוכל לתקוף מטרות בצורה הרכה באופן אוטומטי, מבלי להעמיס עוד עבודה על המפעיל, בעיקר אם הוא טייס קרב. טכניקות השיבוש וההטעיה הן שונות, אבל הטיפול באיומים מתבצע במקביל, באופן אקטיבי. בכך המערכת תוכל לטפל גם באיומים שההגנה האווירית הקינטית, כמו כיפת ברזל, קלע דוד או חץ, אמורה ליירט. תפיסה זו יכולה להשלים בחיל האוויר את ההגנה הרב-שכבתית, באמצעות אנליזת הסריקה האוטומטית והיעילה.
בגרסה האווירית תותקן המערכת על פוד הדומה להתקן טיל אוויר-אוויר, על כנף המטוס, עם "הסתכלות" של 60 מעלות קדימה ו-60 מעלות אחורה. כוח העיבוד והחישוב המתוחכמים של המערכת יידע לזהות כאמור כל מטרה ולשבש את מערכת הניווט או ההטסה שיש בראשה, כגון ג'י.פי.אס, לווינות או שליטה מרחוק. סקורפיוס אמורה להשלים בכך יכולות יירוט אחרות, שגם התעשייה האווירית לוקחת חלק בפיתוחן, כמו קרני לייזר - שיעילים יותר לטווחים קרובים של ק"מ בודדים.