הפייק ניוז שעורר סערה: בכירים בעיריית רמת גן פרסמו הבוקר (יום שני) כרזות שנתלו בבית הספר היסודי יהל"ם בעיר, ובהן נראה ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לבוש כהיטלר ומצדיע במועל יד, או מוצג כשלצידו חבל תלייה. בעקבות זאת הודיע הליכוד שתוגש תלונה במשטרה - אך בהמשך התברר כי המטרה הייתה להעביר מסר נגד ההסתה, והתערוכה עלתה תחת הכותרת "די לאלימות ולהסתה".
מבירור ראשוני עולה כי המטרה של תליית התמונות הייתה פעילות זיכרון והסברה על רצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, שנועד להמחיש את השלכות ההסתה ולא להסית. המיזם נעשה תחת הכותרת "כיתה ה' קוראת לא להסתה", ובמסגרת זו נתלו גם תמונות של רבין במדי אס-אס, ותמונות של נתניהו עם צלב קרס ומדי אס-אס שפורסמו ברשתות. המסר בכיתה היה שההסתה שהייתה בזמן רצח רבין נמשכת גם היום.
4 צפייה בגלריה
התערוכה ברמת גן
התערוכה ברמת גן
הקיר המלא
4 צפייה בגלריה
התמונות בתצוגה של בית הספר
התמונות בתצוגה של בית הספר
התמונות שפורסמו בכירים בעיריית רמת גן
למרות הפרטים שעולים מהבירור הראשוני, הורים הביעו כאמור תרעומת על התנהלות בית הספר, ואמרו כי ניתן היה להעביר את המסר נגד ההסתה באופן שמותאם לגיל הילדים ולא באמצעות שימוש בחומרי ההסתה עצמם. "הילדים למדו על היטלר ועכשיו רואים תמונות של ביבי עם צלב קרס וחבל תליה מעל ראשו", אמר אחד ההורים. "ילדים יחשבו שנתניהו זה כמו היטלר. זה אבסורד שההסתה ברחוב הגיעה גם לבית הספר".
בעיריית רמת גן אמרו שאחד המורים בבית הספר הוא זה שתלה את התמונות והוזמן לבירור במשרד החינוך. "מורה מצוות בית הספר תלה על דעת עצמו בשעות הצהריים את התמונות המבישות בפרוזדור בית הספר", נמסר. "משנודע לאגף החינוך הנושא, מנהלת בית הספר נדרשה להסיר את התמונות לפני הגעתם של התלמידים לבית הספר, לקיים הסברה בקרב התלמידים ולקרוא למורה המדובר לברור".
"אנו רואים בחומרה רבה כל פעולה העומדת בסתירה לחינוך לערכים דמוקרטים ומוקיעים כל ניסיון להסתה", נמסר עוד מעיריית רמת גן. "יש לציין שהמורה הינו עובד משרד החינוך ולכן הטיפול המשמעתי הוא של משרד החינוך. אנו נעמוד בקשר עם המשרד בעניין הצעדים שיינקטו".
מטעמה של שרת החינוך נמסר כי "לאחר בירור מעמיק של המקרה, כולל שיחה של שרת החינוך עם מנהלת בית הספר, מדובר בתצוגה שעלתה לאחר פעילות חינוכית נגד הסתה הקוראת באופן מפורש לשנות את השיח ולהפסיק את האלימות וההסתה. במיצג מוצגות דוגמאות רבות להסתה שהייתה כנגד מנהיגים שונים מכל קצוות הקשת הפוליטית. הדיון והשיח בנושאים אלה בעת הזו ראויים, אך הדרך הפדגוגית שנבחרה לא בהכרח מותאמת לילדים צעירים בבתי ספר יסודיים. כך או כך, אין מדובר בפעילות הסתה כנגד מנהיג כזה או אחר".
ממשרד החינוך נמסר כי שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הנחתה לזמן לבירור את המורה ומנהלת בית הספר ברמת גן. לפני בירור המקרה השרה עצמה מסרה כי "הסתה ונאצות נגד נבחרי ציבור לא בבית ספרינו. אנחנו מחויבים לשמור על שיח דמוקרטי מכבד בחברה הישראלית בכללל ובמערכת החינוך בפרט".
המשנה לרעש העיר רמת גן, משה רווח, שפרסם את התמונות בחשבונו בבוקר, תקף: "זו הזוועה של מורה בודד שחשף את ילדינו בגיל יסודי, העשב השוטה הזה מקבל משכורתו ממשרד החינוך. הטירוף הזה חייב להיפסק. הורים רבים פנו אליי בדאגה אחרי שהילדים שיתפו אותם במה שהתרחש".
עו"ד רועי ברזילי, סגן ראש העיר רמת גן, בירר את האירוע בבית הספר יהל"ם וגילה כי התמונה המלאה היא בכלל שונה ממה שהוצג. "המקרה כלל לא שם את נתניהו במוקד אלא מדובר בתערוכה שהציגה תמונות הסתה נגד נתניהו לצד תמונות הסתה נגד ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, כדי להמחיש את השיח המסית בישראל", אמר. "בלוח התערוכה נכתב במפורש, כשזה מכוון לכל החלקים בחברה הישראלית: 'בואו נשנה את השיח. די לאלימות ולהסתה'. מצער שחבר המועצה בחר להציג רק צד אחד מבלי להראות את התמונה המלאה שהציגה לצד נתניהו גם את רבין ששילם בחייו את מחיר ההסתה".