המבצע המורכב להחזרת המסתנן לגינאה קונאקרי: במשך 16 שנה אורי דיאלו, אזרח גינאה קונאקרי שהסתנן לישראל ב-2006, עשה את כל התרגילים המשפטיים האפשריים כדי לסכל את הרחקתו מישראל למדינה שבמערב אפריקה. ואולם, במבצע מורכב וחסר תקדים של רשות האוכלוסין וההגירה, בשיתוף עם משרד החוץ ושגרירויות ישראל בצרפת, סנגל וגינאה קונאקרי, הוא הורחק השבוע מהארץ.
2 צפייה בגלריה
אורי דיאלו הסתנן לישראל פעמים רבות והורחק ללא הצלחה
אורי דיאלו הסתנן לישראל פעמים רבות והורחק ללא הצלחה
16 שנה של מאבק הסתיימו. דיאלו במטוס לגינאה קונאקרי
במרוצת השנים היו שמונה ניסיונות שונים להרחיקו מהארץ, אך אלה עלו בתוהו. במסגרת המבצע הזה ליוו את דיאלו בטיסה לא פחות משלושה פקחים של רשות האוכלוסין וההגירה והיו בכוננות שמא יתפרע ואז יצטרכו לאזוק אותו. בשנים שלו בישראל דיאלו שהה במשמורת תקופות ארוכות. האחרונה משנת 2018 במתקן גבעון. חלק מניסיונות העבר לא צלחו בהיעדר דרכון של גינאה קונאקרי, וכן סירובו של דיאלו לשתף פעולה.
רשות האוכלוסין הביאה לארץ באופן חריג משלחת מגינאה קונאקרי - מדינה שכוננה יחסים דיפלומטיים עם ישראל רק בשנת 2016, לאחר נתק של כמעט 50 שנה, אך לישראל אין בה שגרירות שתנפיק בישראל מסמכי נסיעה לאזרחי גינאה קונקרי. על אף שהושגו המסמכים, דיאלו עדיין סירב להתפנות.
לפני ארבע שנים הצליחו פקחי רשות האוכלוסין להעלות את המסתנן הגינאי על מטוס עם תעודת מעבר ישראלית ומסמך נסיעה מתאים. דיאלו הגיע לגינאה קונאקרי אך בשדה התנגד להיכנס למדינה והוחזר לישראל. מאז סירב לחזור לארצו בנימוק שאין לו מסמכי נסיעה תקפי. רשות האוכלוסין פנתה לבית המשפט וקיבלה צו שמאפשר להרחיקו בכפייה. הוא הגיש ערעור והפסיד.
2 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
העימות החל בנתב"ג, והמשיך כל הדרך לאפריקה
(צילום: יריב כץ)
"שלוש שנים וחצי הוא ישב בכלא ולא נשבר. הוא לא הסכים בשום אופן לשתף פעולה", סיפר יוסי אדלשטיין, ראש מינהל אכיפה וזרים. "החלטנו שאנו לא מוותרים והפעלנו הרבה מאוד קשרים מול משרד החוץ כדי לאפשר את הרחקתו. אמרנו לו 'כבר אין לך תירוצים'".
הליך ההרחקה היה מורכב ונמשך יותר מ-18 שעות. בנתב"ג הוא ניסה להתפרע והפקחים השתלטו עליו, לאחר מכן איים שיפוצץ את המטוס. הוא הוטס מנתב"ג לנמל התעופה שארל דה-גול בפריז בתיאום עם שגרירות ישראל בפריז. בבירת צרפת הוא התקבל על ידי שוטרים שליוו אותו לחדר נפרד, שם המתין עד לטיסה שלו לגינאה קונאקרי.
שלושת הפקחים ודיאלו נחתו שם בחצות ואז הוא ניסה שוב לסכל את הרחקתו, עשה מהומה וטען שהפקחים הישראלים חייבים לו 3,500 דולר, אך הדבר, לפי הרשויות, לא היה ולא נברא. צוות הליווי הישראלי עוכב בנמל התעופה כשעתיים וכמעט הפסיד את הטיסה חזרה לפריז. במבצע היה מעורב גם קונסול ישראל בדקאר, בירת סנגל, ווליד גדבאן שעמד בקשר עם הרשויות בגינאה קונאקרי שיסכימו לקבל את דיאלו.
גדבאן גייס למשימה איש עסקים ישראלי שעובד במדינה האפריקאית, וזה הגיע פיזית לנמל התעופה והסדיר את העניינים מול הרשויות במקום, מה שאפשר את שחרור הצוות הישראלי שעלה בחזרה לטיסה לפריז. דיאלו נשאר בארצו והמשימה הסתיימה בהצלחה.
"מעולם לא הורחק מהארץ מסתנן עם שלושה פקחים שמלווים אותו. בדרך כלל אנו מביאים את המסתנן למטוס ומעלים אותו. יש כאלה שמנסים להתחכם ולא רוצים ואז אנחנו נאלצים לתאם ליווי. אבל כזה מבצע מורכב לא היה לנו. אנחנו נחושים ומי שלא צריך להיות פה לא יהיה פה ועם כל האתגרים אנו מתמודדים גם עם אתגרים קשים כאלה. המבצע הזה הצריך שיתוף פעולה של גורמים שונים - והלכנו עם זה עד הסוף", סיכם אדלשטיין.
המוקד לפליטים ולמהגרים שייצג את דיאלו במהלך רוב שנות כליאתו בישראל, אמר כי "דיאלו נכנס לישראל בשנת 2006 דרך גבול סיני, לאחר שנפל קורבן לרשת הברחת בני אדם מגינאה לישראל. הוא שימש עד תביעה נגד מי שהורשע בהברחתו והברחת אחרים לארץ. בעקבות זאת, ניתנה לו הגנה מפני הרחקה, עד שבשנת 2016 הודיעה לו רשות האוכלוסין וההגירה שעליו לצאת מישראל תוך שבועיים.
"תחילה פחד דיאלו לחזור לגינאה אך מאז שנת 2019 הוא ביקש בעקביות לחזור למדינתו ועשה כל מאמץ כדי שזה יתאפשר. לאחר ששמע עדויות של כלואים שגורשו מישראל עם תעודות מעבר ישראליות וגורשו חזרה, או נכלאו בתנאים קשים במדינות היעד או בתחנות מעבר, עדויות שתועדו גם בווי נט, חרדתו אף גברה.
"מאמצינו לאורך השנים להשיג עבור דיאלו מסמכים מגינאה כשלו ובמסגרת ההליך המשפטי שניהלנו עבורו, גם המדינה התבקשה על ידי בית המשפט להסביר מה מונע ממנה להשיג עבורו מסמכי נסיעה גינאים מקוריים, וטענה שאין זה אפשרי. טענת הרשות לפיה דיאלו גורש מישראל בעבר לא הוכחה, והמדינה זנחה טענה זו בהליכים המשפטיים, שכן לא קיים במערכת כל תיעוד לניסיון כזה. ההליך המשפטי לא ביקש לערער על ההחלטה להרחיק, אלא על הכליאה לאורך שנים ללא אפשרות הרחקה.
"בנובמבר האחרון דיווחה רשות ההגירה לבית הדין לביקורת משמורת שהציעה לדיאלו 3,500 דולר תמורת עזיבתו את המדינה. הכחשת הבטחה זו מצטרפת למסע ההכפשות שהרשות ניהלה נגד דיאלו לאורך השנים".