ועדת הכנסת אישרה הבוקר (שני) פטור מחובת הנחת להצעת החוק של ח"כ עמית הלוי (הליכוד) שתאפשר ליו"ר וועדה קרואה בעיר לרוץ בבחירות לראשות העיר. שמונה חברי כנסת הצביעו בעד מתן הפטור, ושלושה הצביעו נגד. הפטור שיאפשר לקצר את הליך ההמתנה של הצעת החוק יאפשר לקואליציה להעלות את ההצעה להצבעה בקריאה טרומית כבר ביום רביעי הקרוב. יועצת הוועדה, עו"ד ארבל אסטרחן, אמרה בדיון כי "מדובר בשינוי כללי המשחק כאשר אנחנו נמצאים כבר בתקופת בחירות".
על רקע העובדה שהצעת החוק צפויה לאפשר ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה בועז יוסף לרוץ לראשות העיר בבחירות המקומיות שיתקיימו באוקטובר - הגיעו לדיון רון קובי ושני אילוז, שניים מהמתמודדים לראשות העיר. קובי, שעמד בראשות העיר טבריה בעבר והודח לאחר שלא הצליח להעביר תקציב - ובמקומו מונה יוסף - אמר בדיון: "אני חושב שנמצא פה בחדר עוד אדם שלא רואים אותו- קוראים לו אריה דרעי. הרי כולם יודעים שהסיבה שאנחנו נמצאים פה היא שאריה דרעי פוחד ממני".
6 צפייה בגלריה
בועז יוסף
בועז יוסף
בועז יוסף. הצעת החוק נתפסת כפרסונלית לטובתו
(צילם: אושרי וייצמן)
6 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
"נמצא פה בחדר עוד אדם שלא רואים אותו - אריה דרעי"
(צילום: שלו שלום)
6 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת
ועדת הכנסת
ראש העיר טבריה לשעבר רון קובי בדיון. ח"כ מש"ס קרא: "צריך לעשות חוק שמי שנכשל בניהול עיר לא יכול להתמודד יותר"
( צילום: ערוץ כנסת)
ח״כ ארז מלול מש״ס התפרץ לדבריו, ואמר כי "צריך לעשות חוק שמי שנכשל בניהול עיר לא יכול להתמודד יותר. זה החוק שאנחנו נעשה". קובי השיב לו "אולי מי שישב בבית סוהר לא יכול להיות חבר כנסת. את זה אפשר גם להגיד".
המקרה של יוסף, שנחשב מקורב ליו"ר ש"ס אריה דרעי ואף מונה כאמור על ידו ליו"ר הוועדה הקרואה, הוא המקרה היחיד לקראת הבחירות המקומיות המתקרבות בו אדם שעומד בראש ועדה כזו מבקש לרוץ בראשות העיר. במצב הקיים כיום, יו"ר ועדה צריך להמתין תקופת צינון של קדנציה שלמה לפני שיוכל לרוץ. בשל כך - נתפס החוק כחוק פרסונלי שמבקש להיטיב עם יוסף.
6 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת
ועדת הכנסת
"אני כחברת ליכוד לא מוכנה לקבל את הצעת החוק הזו". ח"כ גוטליב בדיון, היום
( צילום: ערוץ כנסת)
על כך אמרה בדיון ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) כי היא "לא מוכנה לשתף פעולה עם הצעת חוק שהיא על גבול עבירות טוהר המידות. עולה לזה ריח רע מאוד של הצעת חוק שמבקשת להקל פרסונלית על מועמד, ואני כחברת ליכוד לא מוכנה לקבל את הצעת החוק הזו".
גוטליב המשיכה בביקורת החריפה, ואמרה כי "עם כל הכבוד לליכוד ולחבריי לסיעה - אני קוראת להם להתעשת. אני יודעת שאני אשלם את המחיר, אבל החוק הזה לא ראוי ולא מתאים לנו בליכוד כאנשים שדואגים לכלל אזרחי מדינת ישראל ולא חוקים פרסונליים". ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הסכים עם דבריה של גוטליב, ואמר כי "יש פה הרבה דברים שמצריכים בדיקה. עמית הלוי טען שהוא לא פגש את המועמדים אז איזה פלא מתברר שכן. הצעת החוק הזו הזויה ואין לה מקום".
6 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת
ועדת הכנסת
מגיש הצעת החוק ח"כ הלוי בדיון, היום. "כנראה שהוא היחיד שמאמין שהחוק לא פרסונלי"
ח"כ גלעד קריב (העבודה) הצטרף לביקורות, וציין כי "אין כאן אדם בחדר, ואין תושב אחד בטבריה שחושב שהחוק לא פרסונלי. כנראה שחבר הכנסת הלוי היחיד שמאמין שהחוק לא פרסונלי. החוק הזה הוא חלק מההסתערות על השלטון המקומי, עוד לא שכחנו את קרן הארנונה".
בפתח הדיון, ניסה ח"כ הלוי להתנער מההאשמות ואמר כי "יש הרבה דיסאינפורמציה בקשר לחוק הזה, כל מיני שקרים שהפיצו. מהותו של החוק הזה זה לחזור למצב שהיה ב-2008 לאפשר מיקסום של הזכות לבחור ראשי רשויות מקומיות שמונה להם ממונה". לדבריו, "בסוף כשאנחנו בוחרים נציגי ציבור, האפשרות לבחור את המועמד הטוב ביותר היא הערך החשוב ביותר בדמוקרטיה". אולם, הח"כ הבהיר כי זירוז הדיון נועד לכך שהשינוי ייכנס לתוקף עוד לפני הבחירות הקרובות: "אני חושב שעד שפנקס הבוחרים יתפרסם גם החוק הזה צריך להשתנות".
ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) פנה לחברי הליכוד, ואמר: "אני לא מבין למה אתם מקדמים את החוק הזה. אתם נותנים תמריץ לשר הפנים למנות אנשים לראש הוועדה הקרואה כי אחר כך הם יוכלו לרוץ". ח"כ הלוי התפרץ לדבריו, ותהה: "כמה פעמים זה קרה מאז קום המדינה?". בתגובה, השיב לו ח"כ פורר: "הרבה דברים שלא קרו מקום המדינה קורים בממשלה הזו".
לאחר מכן, ח"כ אלקין המשיך בדבריו, ואמר כי "זה חוק שהוא בסמכות הממשלה עם כל ההשלכות שלו אבל ועדת השרים אומרת 'אין לנו עמדה'. תחזירו את זה לממשלה שתגיד אם זה דחוף או לא, האירוע הזה מריח רע". יו"ר הוועדה ח"כ אופיר כץ (הליכוד) הודה כי "זו פעם ראשונה שהממשלה החזירה חוק לקואליציה". אולם, הוא יצא להגנתו של חבר סיעתו ומגיש הצעת החוק: "אני לא מסכים שיפגעו בשמו של עמית, הוא אחד מהאנשים הישרים וההגונים שאני מכיר במשכן. הדביקו עליו כל מיני דברים שאני לא רוצה לחזור עליהם ואני לא מקבל את ההאשמות וההטפות הללו".
6 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת
ועדת הכנסת
"ממש בספק שחוק כזה יכול לעמוד בביקורת שיפוטית". ח"כ סער בדיון, היום
( צילום: ערוץ כנסת)
ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) היה חריף יותר בביקורתו מאשר יועמ"שית הוועדה וציין כי "מדובר בשינוי כללי הנבדל תוך כדי התקפה של קבוצה מסוימת. מי שהעיד על זה הוא המבקש עצמו, שאמר שעלה לו הרעיון במהלך סיור בטבריה. אז כשאתה מציע תחולה מיידית לשינוי החוק ואתה מבקש את הפטור בגלל הבחירות, אז הוועדה חייבת להימנע ממתן הפטור".
סער אף הוסיף ואמר כי הוא "ממש בספק שחוק כזה יכול לעמוד בביקורת שיפוטית. החוק קובע שראשי ועדות קרואות לא יכולים להשתמש במשאבים שניתנו להם כדי להיבחר. פתאום עובד הציבור שם כובע של מתמודד, זה שגוי. אם עמית הלוי רוצה לשנות את החוק, החקיקה יכולה להיות אחרי מערכת הבחירות הקרובה".
החלטתו של הלוי להגיש את הצעת החוק מתקבלת בתמיהה בליכוד. גורמים במפלגה לא מבינים למה הוא מתעקש להביא הצעת חוק שתסייע לנציג ש"ס, ולא לנציגת הליכוד - שני אילוז - שמתמודדת גם היא על ראשות העיר. אותם גורמים אמרו כי מתחזקת הטענה שמדובר בהוראה מלמעלה - שמוביל יו"ר ש"ס דרעי. ח"כ הלוי, כך נראה, הפך להיות האיש להצעות חוק פרסונליות. הוא גם היה זה שהגיש את הצעת חוק המתנות, שנועדה לאפשר מימון מתרומות להוצאות המשפט של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בסביבתו של יו"ר ש"ס דרעי טוענים כי אין להם שום נגיעה לחוק.
הכעס בליכוד, שהשתקף בדברים שכתבה ח"כ טלי גוטליב בשבוע שעבר, צף היום שוב - בדברים נוספים שכתבה גוטליב בקבוצת וואטסאפ שפתחה - מאחר שקבוצת הסיעה נסגרה להודעות. "חברי ועדת כנסת שאמורים מחר להצביע על פטור מחובת הנחה בעניין הצעת חוק של עמית הלוי בהקשר לביטול תקופת צינון ליו"ר וועדה ממונה, בהקשר ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה, אנא הפעילו שיקול דעת, אל תהיו מריונטות", כתבה גוטליב, שציינה בפני חברי הכנסת שהקבוצה החדשה שפתחה תאפשר להם "להביע דעות באשר הן". היא הוסיפה: "אתם מחוקקים!! אסור בתכלית האיסור לחוקק חוק פרסונלי. גם בעניין הצעת חוק זו הוגשה תלונה ליחידת להב בטענה כי שיקולים זרים עומדים בבסיס הצעת החוק. אל תפטרו חוק שכזה מחובת הנחה והקדימו לזה דיון בסיעה. זה חוק שערורייתי ומסוכן".