ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא המדינה יצחק הרצוג השתתפו הבוקר (יום שני) בטקס האזכרה הממלכתי ליוסף טרומפלדור וחבריו, שנפלו בקרב על הגנת תל-חי, באנדרטת "האריה השואג". השניים התייחסו בדברים למלחמה באוקראינה ולמשבר הפליטים, ובנט - יממה אחרי שינוי המדיניות של שרת הפנים איילת שקד - אמר כי "מדינת ישראל מקבלת אוקראינים שבורחים מאזור סכנה. יש להם קרובים בארץ ואנחנו מאפשרים להם לשהות פה אצל משפחה, אצל חברים, כמה שצריך - עד יעבור זעם".
בנט הוסיף כי ישראל שלחה מטוסים הומניטריים לסיוע לאוקראינה, והתייחס גם לעלייה היהודית הצפויה. "יש לנו חובה וזכות היסטורית לשמר את יכולתנו להגן על קיום העם היהודי והמדינה היהודית בכוחות עצמנו. ניצב בפנינו אתגר משמעותי - אנחנו עומדים בפתח גל עלייה. יהודים רבים שרוצים להגיע אלינו מאזורי הלחימה באוקראינה. יש לנו את החובה לא לאכזב אתם, לתת לאחינו ולאחיותינו את קבלת הפנים החמה ביותר. לדאוג להם גם ביום שאחרי, לדיור, למקומות עבודה, לחינוך, לכל מה שאדם צריך. מקומם כאן איתנו ועם ישראל יחבק אותם חיבוק ענק".

4 צפייה בגלריה
המדיניות משתנה. בנט ופליטים בנתב"ג
המדיניות משתנה. בנט ופליטים בנתב"ג
המדיניות משתנה. בנט ופליטים בנתב"ג
(צילום: אביהו שפירא)
4 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה בנתב"ג
פליטים מאוקראינה בנתב"ג
"להירתם לסייע באופן הומניטרי". פליטים מאוקראינה בנתב"ג
(צילום: יאיר שגיא )
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנו ונשיא המדינה יצחק הרצוג
ראש הממשלה נפתלי בנו ונשיא המדינה יצחק הרצוג
הרצוג ובנט בטקס
(צילום: שרון צור)
הרצוג התייחס גם הוא למשבר הפליטים, על רקע שינוי המדיניות של ישראל אתמול, ואמר כי "מורשתם של מגני תל חי מחייבת אותנו יום-יום שעה-שעה לעשות מעשה כשהמציאות וההיסטוריה דורשים זאת - ולעולם לא לעמוד מנגד. גם היום, אל מול מלחמה ואסון הומניטרי קורע לב, עלינו לעשות הכול כדי להמשיך ולקלוט גלי עלייה משמעותיים ביותר. עלינו גם להירתם באופן הומניטרי לסייע לאלה הנזקקים לנו ומתדפקים על דלתותינו".
שקד הכריזה אמש, כאמור, על שינוי משמעותי במדיניות קליטת הפליטים מאוקראינה. בהצהרה שמסרה בנתב"ג אמרה שקד כי כל מי שיש לו קרובי משפחה בישראל יוכל להיכנס לארץ - ויוחרג ממכסת קליטת הפליטים שנקבעה. לדבריה, "י שיש לו קרוב משפחה שמגיע לארץ, ואותו אזרח ישראלי חותם שבאמת אותו קרוב משפחה נמצא אצלו למשך חודש-חודשיים כדי להתאוורר, הוא יוחרג מהמכסה".
בתוך כך, שר החוץ יאיר לפיד, שמבקר בימים האלה במזרח אירופה, אמר הבוקר כי בהצהרה משותפת עם שר החוץ הסלובקי איוואן קורצ'וק בברטיסלבה כי "ישראל לא תהיה מסלול עוקף לסנקציות שהוטלו על רוסיה בידי ארצות הברית ומדינות המערב. משרד החוץ מרכז את הנושא, אבל למאמץ שותפים גם בנק ישראל, משרד האוצר, משרד הכלכלה, רשות שדות התעופה, משרד האנרגיה וגורמים נוספים".
4 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה בנתב"ג
פליטים מאוקראינה בנתב"ג
פליטים מאוקראינה בנתב"ג
(צילום: יאיר שגיא )
לדברי לפיד, "ישראל, כמו סלובקיה, מגנה את הפלישה הרוסית לאוקראינה וקוראות להפסקת הקרבות. אין הצדקה לפגיעה בעצמאות הטריטוריאלית של אוקראינה ואין הצדקה להתקפות על אוכלוסיה אזרחית. ישראל תעשה ככל שביכולתה לסייע למאמצי התיווך שנועדו להפסיק את האש ולהחזיר את השלום. אנחנו פועלים יחד עם בעלת בריתנו הגדולה, ארה"ב, ויחד עם שותפינו האירופאים, כדי למנוע את המשך הטרגדיה".
בימים האחרונים בנט מעורב במאמצי התיווך בין רוסיה לבין אוקראינה לשם סיום המלחמה, ואף נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין. בנט שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועם הנשיא האוקראיני וולודימיר וזלנסקי כמה פעמים, כשבמקביל גם טורקיה משתתפת במאמצי התיווך - ואף אירחה פסגה בין שרי החוץ של המדינות באנטליה.
בשבת האחרונה, יועצו של זלנסקי מיכאילו פודוליאק אמר כי בנט לא ביקש מאוקראינה להיענות לדרישות כלשהן של רוסיה. לדבריו, "היענות לדרישות הרוסיות לא אפשרית מסיבות פוליטיות וצבאיות". הוא הוסיף שישראל ביקשה מרוסיה להעריך את המצב "בצורה הולמת יותר". רוסיה, נזכיר, דורשת מאוקראינה לעבור "דה-מיליטריזציה", להתחייב שלא תצטרף לנאט"ו ולנקוט עמדה ניטראלית במאבק הגיאופוליטי בין רוסיה למערב.
בישראל היו מעודדים השבוע מצמצום עמדות אפשרי בין הצדדים, אך פגישת שרי החוץ באנטליה לא הובילה לשום הסכמות מלבד נכונות להמשך המגעים. שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה אמר אחרי הפגישה כי "אי אפשר לעצור את המלחמה אם המדינה שהתחילה אותה לא רוצה בזה".