בית הנבחרים בארה"ב הצביע היום (ה') בעד הדחת המחוקקת הדמוקרטית אילהאן עומאר מוועדת החוץ. הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים אפשר את ההדחה, שאושרה ברוב של 218 קולות מול 211.
עומאר, מחוקקת מוסלמית שבעבר השמיעה אמירות קשות נגד ישראל, כיהנה בוועדת החוץ במושב הקודם של הקונגרס – כשבית הנבחרים עוד היה בשליטת הדמוקרטים. הרפובליקנים שקידמו את הדחתה טענו כי הסיבה לכך היא התבטאויותיה של עומאר נגד ישראל. הדמוקרטים אמרו מנגד כי הסיבה היחידה היא נקמה פוליטית, וציינו שעומאר כבר התנצלה על אמירותיה.
3 צפייה בגלריה
אילהאן עומאר חברת קונגרס דמוקרטית ארה"ב
אילהאן עומאר חברת קונגרס דמוקרטית ארה"ב
אילהאן עומאר. התנצלה בעבר על האמירות נגד ישראל
(צילום: AP)
עומאר היא בת לפליטים סומלים. בילדותה שהתה במחנה פליטים בקניה ובגיל 12 היגרה לארה"ב. בשנת 2018 הפכו עומאר ורשידה טליב, דמוקרטית ממוצא פלסטיני, למוסלמיות הראשונות בקונגרס. עומאר, מחוקקת ממינסוטה, הביעה בעבר תמיכה בתנועת ה-BDS הקוראת להחרים את ישראל, והשוותה את היחס של ישראל לפלסטינים למשטר האפרטהייד בדרום אפריקה.
בראיון ביום ראשון ל-CNN אמרה עומאר שהסיבה לניסיון ההדחה שלה היא פוליטית "לאור העובדה שרבים מהחברים האלה לא מאמינים שפליטה מוסלמית ואפריקנית בכלל צריכה להיות בקונגרס – ובטח שלא לקבל הזדמנות לכהן בוועדת החוץ". לפי עומאר העילה הרשמית להדחתה היא לא יותר מתירוץ. למעשה, "מדובר בנקמה, כדי לפייס את הנשיא לשעבר" דונלד טראמפ.
3 צפייה בגלריה
אילהן עומאר רשידה טליב חברות קונגרס מוסלמיות המפלגה הדמוקרטית ארה"ב
אילהן עומאר רשידה טליב חברות קונגרס מוסלמיות המפלגה הדמוקרטית ארה"ב
עומאר וטליב. המוסלמיות הראשונות בקונגרס
(צילום: AFP)
היו"ר של ועדת החוץ הוא מייקל מקול הרפובליקני. בשיחות עם חבריו למפלגה, לפני ההצבעה על ההדחה, הוא הביע התנגדות להמשך כהונתה של עומאר. "השקפת העולם שלה בנוגע לישראל מנוגדת לחלוטין לזו של הוועדה. לא אכפת לי שיהיו חילוקי דעות, אבל הפעם זה חורג מעבר לכך", ציין והוסיף שהמשך כהונתה של עומאר תגרום לליקויים בפעילות ועדת החוץ.
מייקל גסט הרפובליקני, היו"ר החדש של ועדת האתיקה בבית הנבחרים, אמר כי הרפובליקנים התמקדו בשש הצהרות של עומאר שלטענתם מונעות ממנה לכהן בוועדה. "כל החברים, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד, שרוצים לכהן בוועדת החוץ צריכים לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר לאור הרגישות הבינלאומית וסוגיות הביטחון הלאומי שנמצאות בסמכות השיפוטית של הוועדה".
3 צפייה בגלריה
קווין מקארתי
קווין מקארתי
קווין מקארתי, היו"ר הרפובליקני של בית הנבחרים
(צילום: gettyimages)
הרפובליקנים תכננו את ההדחה בימים האחרונים, והמתינו שהדמוקרטים יגישו את מועמדותה של עומאר לוועדת החוץ בבית התחתון של הקונגרס. כשהמועמדות הוגשה החל תהליך ההדחה.
הדחת עומאר נחשבת לניצחון עבור קווין מקארתי, היו"ר הרפובליקני של בית הנבחרים, שלהוט להפגין את כוחה של מפלגתו ולנקום על הדחת רפובליקנים מוועדות במושב הקודם. מקארתי כבר מנע משני דמוקרטים אחרים, אדם שיף ואריק סוואלוול, להמשיך לכהן בוועדת המודיעין.