בית המשפט המחוזי בתל אביב ביטל החלטת ועדה רפואית של משרד הביטחון, שלא להעניק אחוזי נכות לנכה של משרד הביטחון, למרות החמרה ברורה במצבו. ועדות אחרות עם רופאים אחרים העניקו באותן נסיבות, לנכים אחרים, אחוזי נכות. בדיון שנערך לאחרונה, בית המשפט מתח ביקורת על הוועדה ואמר כי כלל לא התייחסה לתלונות הנכה.
בראש הוועדה עמד האורתופד הראשי של צה"ל, פרופ' אהרון פיינסטון, שהוא גם ראש ועדה רפואית במשרד הביטחון. השופטת חדוה וינבאום וולצקי אמרה כי "הוועדות מוכרחות לשמור על אחידות שכן לא יעלה על הדעת שקביעות שלהן יהיו תלויות בהרכב הוועדה". מדובר בהחלטה בעלת חשיבות רבה עבור נכי משרד הביטחון הסובלים מהחמרה בבעיות אורתופדיות עם השנים.
1 צפייה בגלריה
בית המשפט השלום והמחוזי בתל אביב
בית המשפט השלום והמחוזי בתל אביב
"הוועדות מוכרחות לשמור על אחידות". בית המשפט בתל אביב
(צילום: נדב אבס)
ט', כבן 50, איש כוחות הביטחון ששירת במשטרה, הוכר בתחילה על ידי משרד הביטחון כנכה בגלל פגיעה בברך ימין עקב שירותו במשטרה. הוא נאלץ לעבור החלפה מלאה של מפרק ברך ימין ובעקבות כך ניתנה לו נכות של 20% על הפגיעה בברך ו-1% על הצלקת שנגרמה לו, בעקבות הניתוח.
לאחרונה ט' החל לסבול מבעיות גם בברך שמאל, שנפגעה מהעומס הרב שהוטל עליה בעקבות התפקוד הלקוי של ברך ימין. ט' סובל כיום מצליעה, דלדול שרירים ואי יציבות עקב הפגיעה בברך ימין ומקרע במיניסקוס בברך שמאל.
שתי חוות דעת רפואיות, שצורפו מטעמו של ט' ופרקליטיו עורכי הדין אלי סבן ומורן שוחט, קבעו קשר סיבתי ישיר בין הנכות המוכרת והראשונה בברך ימין, עקב השירות הביטחוני, לנכות החדשה שנוצרה מאוחר יותר בברך שמאל. ט' ביקש מהוועדה להעלות את אחוזי הנכות על ברך ימין ועל הצלקת שיש על הברך ולתת תוספת אחוזי נכות לברך שמאל.
הוועדה דחתה את הבקשה וקבעה, בין היתר, כי הפגיעה בברך שמאל אינה נובעת מהבעיה בברך ימין. בערעור שהגיש ט' לבית המשפט, טענו עורכי דינו כי הוועדה הרפואית לא התייחסה ולו במילה אחת לממצאים הרפואיים ולבדיקות של המומחים מטעמו של ט' לגבי ברך שמאל ולממצאי בדיקת MRI.
בדיון בבית המשפט המחוזי בתל אביב, טענה נציגת משרד הביטחון כי הקרע במיניסקוס, שקיים בברך שמאל, לא נגרם מהנכות בברך ימין וכי לא מדובר בפגיעה שנוצרה משחיקה. השופטת וינבאום וולצקי, אומנם קבעה שאין לשנות את אחוזי הנכות שנקבעו לט' לגבי הנזק בברך ימין, אך חייבה את משרד הביטחון לבחון מחדש את החלטות הוועדה הרפואית, שבראשה ישבו הרופא הבכיר פרופ' פיינסטון וד"ר לב גינצברג, לגבי הצלקת ולגבי ברך שמאל.
לגבי הצלקת אמרה השופטת כי על הוועדה לדון מחדש בהחלטתה להעניק לט' 1% בלבד ולקחת בחשבון שמדובר בצלקת באורך 15 ס"מ שאינה נמצאת במקום נסתר בגוף. השופטת קבעה כי יש כמה פרמטרים ידועים ומוכרים בכל הוועדות ויש לקחת בחשבון בקביעות אחוזי נכות על צלקת את אורך הצלקת והמקום שבו היא נמצאת.
לגבי החלטת הוועדה שלא להכיר בנכות בברך שמאל, אמרה השופטת: "לא ברור כיצד על ברך ימין הכירה הוועדה בנכות בשיעור משמועתי ועל ברך שמאל כלל לא הכירה בנכות". בית המשפט חייב את הוועדה לשוב ולדן בהחלטתה לגבי הנכות בברך שמאל, לאחר שקבע כי "אין חולק שלט' יש קרע בברך שמאל".
עו״ד אלי סבןעו"ד אלי סבן
עו"ד סבן אמר בתגובה להחלטת בית המשפט, כי "לצערנו הרב לעתים החלטת הוועדות הרפואיות תלויות במזל של הנכה איזה רופא יושב בוועדה. בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את עמדנו שצריכה להיות אחידות בהחלטות מבלי להפלות בין הנכים ולכן החזיר לוועדה שתשקול מחדש את החלטתה לאור ועדות אחרות שמצאו קשר בין נכות בברך אחת לנכות שעלולה להתפתח בברך השנייה".
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "משרד הביטחון ילמד את פסיקת בית המשפט ויפעל בהתאם".