בחודש הבא ייפתחו הפריימריז הרפובליקניים, שהמנצח בהם יתמודד מול נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במירוץ לבית הלבן בנובמבר 2024. בשלב זה, לפי כל ההערכות הבחירות בשנה הבאה יהיו שחזור של הקרב ב-2020, ויפגישו את הנשיא הדמוקרטי עם הנשיא הרפובליקני לשעבר דונלד טראמפ.
טראמפ מוביל בפער עצום בסקרים, מקדים בעשרות אחוזים את יריביו וכרגע קשה לראות תרחיש שבו הוא לא זוכה במועמדות המפלגה הרפובליקנית. עם זאת, בשבועות האחרונים מבחינים הסוקרים בהתחזקות של המועמדת ניקי היילי – התחזקות שלא נעלמה מעיניו של טראמפ.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ניקי היילי
דונלד טראמפ ניקי היילי
בניו המפשייר צמוד, באייווה הפער גדול. היילי וטראמפ
(צילום: AP, EPA)
הפריימריז של המפלגה הרפובליקנית ייפתח ב-15 בינואר במדינת אייווה – שם מוביל טראמפ על יריביו בפער אדיר של 50%, כשאחריו משתרכים היילי ומושל פלורידה רון דסנטיס. שמונה ימים לאחר מכן יתקיימו פריימריז במדינה קטנה יותר, ניו המפשייר – שם מסתמן קרב צמוד ומאתגר לטראמפ מול היילי, שצמצמה את הפער מטראמפ ל-4% בלבד – טווח הטעות הסטטיסטית.
בסקר שפורסם בחמישי, ונערך בקרב הרפובליקנים שיצביעו בפריימריז בניו המפשייר, טראמפ קיבל 33% מהקולות, והיילי צמודה אליו עם 29%. למקום השלישי הגיע מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי עם 13%, ודסנטיס הרחק מאחור במקום הרביעי עם 6%. יום לפני הסקר פורסם סקר נוסף, שהראה שהיילי הכפילה את כוחה בניו המפשייר מאז חודש ספטמבר, ונתפסת כאלטרנטיבה לטראמפ בקרב מצביעים שמרנים. לפי אותו סקר טראמפ מוביל על היילי בפער של 44% מול 30%.
5 צפייה בגלריה
ניקי היילי
ניקי היילי
היילי וטראמפ בבית הלבן. כיהנה כשגרירה באו"ם בזמן כהונתו
(צילום: AP)
היילי, שלאורך הקריירה הפוליטית שלה מתייצבת לצד ישראל - וממשיכה לעשות זאת גם בזמן המלחמה בעזה, כיהנה בעבר כמושלת דרום קרוליינה והייתה שגרירת ארה"ב באו"ם בתחילת כהונתו של טראמפ בבית הלבן. ב-2018 התפטרה מהתפקיד.
בחודשים האחרונים, בשעה שיריביו האחרים של טראמפ בפריימריז מדשדשים, היא נמצאת במגמת עלייה – בעיקר בקרב מצביעים משכילים ואמידים מהפרברים, שרבים מהם מאסו בטראמפ ומוטרדים מכתבי האישום הרבים שלו. התוצאות מניו המפשייר - שנחשבת למדינה עשירה יותר מאיווה - מלמדות על המגמה הזו.
5 צפייה בגלריה
מתחזקת בקרב מצביעים אמידים ומשכילים שמאסו בטראמפ
מתחזקת בקרב מצביעים אמידים ומשכילים שמאסו בטראמפ
מתחזקת בקרב מצביעים אמידים ומשכילים שמאסו בטראמפ
(צילום: AP)
כדי להוות איום של ממש על המועמדות של טראמפ, היילי צריכה להגדיל את הקהל שלה – ומהר. סוקרים ואסטרטגים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס ציינו שהיילי, שבהדרגה מקבלת את תמיכתם של רפובליקנים אמידים - חייבת להתחזק באזורים של מעמד הביניים ומעמד הפועלים. לקראת הפריימריז באייווה היילי נסעה לאזורים במדינה שנחשבים למעוזים של טראמפ. צוות הקמפיין שלה השקיע מאמצים באזורים כפריים והכריז על הקמתה של ברית "חקלאים למען ניקי".
בחודשים האחרונים החריפה היילי את הביקורת על טראמפ, והצהירה שהמנהיגות שלו כאוטית ומפלגת מדי מכדי להיות יעילה. עם זאת היא לא הציבה את הנשיא לשעבר כנושא מרכזי בקמפיין.
5 צפייה בגלריה
ניקי היילי עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב
ניקי היילי עימות רפובליקני שני פריימריז ארה"ב
היילי בעימות בין המועמדים הרפובליקנים בפריימריז. טראמפ בוחר שלא להגיע לעימותים
(צילום: AP Photo/Mark J. Terrill)
ברמה הארצית, בסקר של רויטרס שפורסם החודש מקבל טראמפ 61% מהקולות. היילי נמצאת במקום השני יחד עם דסנטיס - שבתחילת המירוץ נחשב ליריב המרכזי של טראמפ בפריימריז הרפובליקניים, ומתקשה להתרומם בסקרים. שניהם רחוקים מאוד מטראמפ - כל אחד מקבל 11%.
טראמפ הגיב בזלזול מופגן להתחזקות של היילי בניו המפשייר ואמר שמדובר בסקר שקרי. כמו לשאר יריביו, גם להיילי טראמפ הדביק כינוי - "מוח של ציפור". ביום שישי כתב ברשת החברתית שלו, Truth Social: "בניו המפשייר פורסם סקר מזויף על מוח של ציפור. זו פשוט עוד הונאה!".
5 צפייה בגלריה
היילי במועצת הביטחון בזמן כהונתה כשגרירה באו"ם
היילי במועצת הביטחון בזמן כהונתה כשגרירה באו"ם
היילי במועצת הביטחון בזמן כהונתה כשגרירה באו"ם
(צילום: EPA)
הנשיא לשעבר הצהיר שהוא לא חושש מאפשרות שהיילי תהיה יריבה של ממש בפריימריז הרפובליקניים, אך דיווח של "CBS ניוז" מסוף השבוע מעיד על כך שהוא מודע לכוחה של השגרירה לשעבר באו"ם: לפי הדיווח טראמפ העלה בפני הצוות שלו את האפשרות שכאשר יבטיח את המועמדות הרפובליקנית בבחירות 2024, היילי תהיה סגנית הנשיא המיועדת שלו.
"דונלד טראמפ התחיל לתקוף אותי", אמרה היילי בעצרת ביום רביעי באייווה, פחות מחודש לפני הפריימריז שייערכו שם. "הוא אמר שהוא לא מבין מה העניין עם הזינוק של ניקי היילי (בסקרים). אתם רוצים שאני אספר לכם מה העניין? אנחנו מזנקים".