2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב ירושלים
בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב ירושלים
נתניהו ואורבן. מהלך שנרקם בזכות הקשר בין השניים
(צילום: רויטרס)
ישראל והונגריה הגיעו להסכמה עקרונית על העברת שגרירות הונגריה לירושלים: שר החוץ אלי כהן נפגש אמש (רביעי) עם שר החוץ של הונגריה פטר סיירטו בבודפשט, ושם הובן המסר שבקרוב יודיעו על ההעברה. ההערכה היא שההונגרים שומרים את ההכרזה על המהלך לאירוע מיוחד, ייתכן שבפגישה עתידית בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש ממשלת הונגריה ויקטור לאורבן. ההבנה בישראל שהעברת השגרירות צפויה להתרחש עוד השנה, לאחר שהונגריה תמצא מבנה מתאים בירושלים. נתניהו מקדם את המהלך כבר מספר שנים מול אורבן, ומקורות בממשלת הונגריה אמרו כי ההחלטה התקבלה הודות למאמצי נתניהו והקשר האישי המצוין בין השניים.
אם הונגריה תעביר את השגרירות שלה לירושלים זאת תיחשב לדרמה גדולה, שכן היא חברה באיחוד האירופי ותהיה המדינה הראשונה שתעשה צעד כזה - שוודאי יקים עליה את האיחוד שאינו מכיר בירושלים כבירת ישראל. ההסכמה על המהלך הגיעה ברקע הביקורת של המתנגדים למהפכה המשפטית שמבקשים חלקים בממשלת נתניהו לקדם, כאשר בין הטענות שעלו במחאות הנרחבות עלתה גם זו שתוכניתו של שר המשפטים יריב לוין התגבשה בהשראת התהליך שהחל את ההתדרדרות הדמוקרטית שחוותה בשנים האחרונות הונגריה.
2 צפייה בגלריה
פיטר שיארטו שר החוץ של הונגריה  ואלי כהן שר החוץ
פיטר שיארטו שר החוץ של הונגריה  ואלי כהן שר החוץ
כהן וסיירטו. שגרירות הונגריה תעבור לי-ם עוד השנה?
(צילום: משרד החוץ ההונגרי)
כאמור, ההבנה כי הונגריה עשויה להעביר בקרוב את השגרירות לירושלים הגיעה במהלך ביקור שר החוץ כהן בבודפשט, כחלק מביקורו בארבע מדינות באירופה: קרואטיה, סלובקיה, אוסטריה והונגריה - שם נפגש עם נשיאת הונגריה קטלין נובאק ושר החוץ סיירטו.
בפגישה בין שרי החוץ השניים דנו באיום האיראני על המזרח התיכון ואירופה והצורך לנקוט בצעדים מיידיים נגדה, על השפעות המלחמה באוקראינה, על אפשרויות לשיתוף הפעולה בין ישראל למדינות אירופה בתחום הביטחון האזורי והאנרגיה ובקידום הסחר והתיירות בין המדינות.
שר החוץ סיירטו העלה בשיחה את הגישה המוטה של האיחוד האירופי נגד ישראל, ואמר כי היא יכולה להמשיך לסמוך על הונגריה בכל הנוגע לתמיכה בה בפורומים הבינלאומיים וכי מדינתו תמשיך לעמוד לצידה. הוא הוסיף כי הונגריה תפנה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ותתמוך בעמדת ישראל מול היוזמה הפלסטינית. הוא הכריז כי הונגריה מתנגדת למדיניות הפלסטינית לתשלום משכורות למחבלים שרצחו יהודים.
במהלך ביקורו השתתף כהן בטקס חנוכת אנדרטה לזכרו של שחקן הכדורגל והמאמן היהודי-הונגרי ארפד וייס, שאימן את הקבוצות האיטלקיות אינטר ובולוניה והביא אותן להישגים מפוארים. ב-1942 נשלח וייס לאושוויץ. הוא, אשתו וילדיו נספו בשואה. בטקס השתתפו השר ההונגרי גרגאי גויאד, נשיא התאחדות הכדורגל ההונגרית שאנדור צ'אני ונשיא מועדון הכדורגל בולוניה ג'ואי ספוטו.
בסיכום הביקור אמר כהן: "הונגריה עומדת לצידה של ישראל במשך שנים. חיזוק החזית הפרו-ישראלית, יחד עם מדינות נוספות במרכז אירופה, הוא אינטרס מדיני וכלכלי חשוב של מדינת ישראל. הודתי לשר החוץ של הונגריה על תמיכתו בישראל מול בית הדין בהאג (ICJ) ועל עמדתו הנחרצת כנגד תשלום משכורות מהרשות הפלסטינית למחבלים שרצחו ישראלים. המלחמה באוקראינה הפכה את ישראל לנכס אסטרטגי עבור מדינות אירופה, הן בתחום הביטחון האזורי והן בתחום האנרגיה. נשמח לעמוד לצד מדינות אירופה ולסייע להן להתמודד עם המציאות החדשה ביבשת".