42 ימים לתוך המלחמה, כמיליון תלמידים מתוך שני מיליון תלמידי בתי הספר, מכיתה א' ועד י"ב, חזרו ללמידה פיזית, כשרבים שבו ללמידה חלקית בלבד גם ברשויות ירוקות בהן ניתן לקיים פעילות חינוכית ללא הגבלות. למשרד החינוך אין נתוני נוכחות לגבי גני הילדים ולטענתו שיעור הנוכחות גבוה יותר בבתי הספר, אך לצד זאת לא כל בתי הספר העבירו נתוני נוכחות.
4 צפייה בגלריה
כיתה בבית הספר each
כיתה בבית הספר each
42 ימים לתוך המלחמה. זו תמונת המצב במערכת החינוך
(צילום: מנהלת בית הספר איריס אורן)
יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף אמר כי רבים מבתי הספר מלמדים באופן חלקי מספר שעות ביום או מספר ימים בשבוע וכי בהיתר שניתן על ידי פיקוד העורף מצופה שיחזרו ללמידה מלאה. לדבריו, הורים רבים עדיין חוששים לשלוח את ילדיהם למוסדות החינוך גם באזורים ירוקים, ובמקרים אחרים בתי הספר החליטו על למידה חלקית.
"המערכת לא חזרה ללמידה באופן מלא גם במקומות ירוקים", אמר שיף. "הורים מפחדים לשלוח את הילדים שלהם. אני לא מדבר על מקומות שיש בהם קשיים אובייקטיביים אמיתיים, כמו אסון שארע במשפחה, מילואים או קושי נפשי. ישנם לא מעט בתי ספר שמתנהלים עדיין כמו בשבוע הראשון למלחמה. אני מבין את החשש ואת והרגישויות, ואני יכול להבין מורים בטראומה, אבל לא יכול להיות שמערכת החינוך תתנהל באופן חסר במקומות שבהם הדבר ניתן. חייבים למגן את כל מערכת החינוך. חשוב לנו שהילדים יחזרו למערכת בצורה בטוחה ולאורך כל היום. החזרה למוסדות החינוך תציל את הילדים".
4 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
"החזרה למוסדות החינוך תציל את הילדים". מירום שיף
(צילום: יאיר שגיא)
יו"ר איגוד מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות שי פרוכטמן חיזק את שיף ואמר כי הוא מצפה שראשי הרשויות יפתחו את מערכת החינוך באופן מלא באזורים שפיקוד העורף מתיר זאת. לטענתו, אחת הבעיות המרכזיות עמן מתמודדת מערכת החינוך קשורה לגני הילדים באזור המרכז על רקע המחסור בגננות ובסייעות מחליפות, הקיים בשגרה והעמיק בימי המלחמה.
לדבריו, מדי שבוע נסגרים לסירוגין מאות גני ילדים בשל מחסור בצוותים חינוכיים ועל כן יש לאפשר לגני הילדים לחזור למודל שאפשר להם משרד החינוך - לפעול חמישה ימים בשבוע ולא שישה ימים.
4 צפייה בגלריה
ד"ר שי פרוכטמן, יושב ראש איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות
ד"ר שי פרוכטמן, יושב ראש איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות
"אין שום סיבה לא לחזור באופן מלא ברשויות ירוקות". שי פרוכטמן
(צילום: בנימין לפיד)
"אין שום סיבה לא לחזור באופן מלא ברשויות ירוקות", הדגיש פרוכטמן. "ברשויות הירוקות צריכים להבין את החשיבות בפתיחה מלאה למניעת וצמצום פערים לימודיים רגשיים וחברתיים, הילדים צריכים לפגוש חברים ואנשי צוות, עניין שמוכח כחשוב. זה חשוב כמובן גם לצוותים החינוכיים. ראשי רשויות החליטו למשוך עוד שבוע-שבועיים, אבל אנחנו בשבוע השישי למלחמה ואין סיבה לא לקיים שגרת לימודים בגלל אזעקה אחת. חשוב לחזור לשגרת לימודים כדי להימנע ממשבר הקורונה שמלווה אותנו עד עכשיו".
אולם, לדבריו הבעיה המשמעותית ביותר הינה המחסור בגננות ובסייעות מחליפות. "בשגרה, לפני שפרצה המלחמה, התמודדנו עם מחסור בכוח אדם בגני הילדים ומאז המלחמה המצב החמיר מאוד", אמר פרוכטמן. "ישנן גננות שנלקחו לטובת מתקני קליטה למפונים ואין ממלאי מקום. להציב סייעת במקום גננת, במיוחד במצב רגשי כזה, זה חוסר אחריות. גננות משלימות וסייעות מהחברה הערבית חוששות להגיע לגנים מאז שפרצה המלחמה. הילדים חייבים יציבות ככל האפשר ורצף חינוכי. זהו משבר אמיתי. רשויות נאלצות להודיע להורים ערב לפני על כך שהגן לא ייפתח משום שאין גננת או סייעת".
אחד הפתרונות שעל הפרק הוא כאמור מעבר לשבוע של חמישה ימים, במקום שישה. פרוכטמן אף ביקש משר החינוך יואב קיש להתיר לרשויות לאשר זאת, כפי שאפשר להן מתחילת המלחמה ועד לפני שבוע. "המעבר למודל של שישה ימים בעת הזו גורר בהכרח סגירה של גני ילדים", כתב פרוכטמן לקיש.
4 צפייה בגלריה
פתיחת בית הספר הראשון לתלמידים המפונים מהמועצה האזורית אשכול
פתיחת בית הספר הראשון לתלמידים המפונים מהמועצה האזורית אשכול
שר החינוך יואב קיש בפתיחת בית הספר הראשון לתלמידים המפונים
(צילום: משרד החינוך)
השר קיש הבהיר כי יש חזרה הדרגתית מאחר שמדובר במצב מורכב ורגיש. הוא הדגיש כי קצב החזרה אינו אחיד וישנן רשויות כמו ירושלים ורשויות נוספות בצפון, בהן יש אחוזי נוכחות ולמידה גבוהים. "אנחנו באירוע, יש תהליך. ישנן רשויות שרק עברו לירוק ולוקח זמן עד שזה מתייצב וזה בסדר, "אמר קיש. "זה עניין נקודתי לפי המיקומים. ישנה מסה גדולה של בתי ספר ורשויות שבהם ההתנהלות תקינה".
"זה תהליך טבעי וחיובי שמתקדם בצורה הגיונית", התייחס קיש לחשש של הורים רבים לשלוח את ילדיהם למסגרות החינוך השונות ולטענתו במבחן הזמן יותר ויותר תלמידים ישובו למסגרות שיפעלו באופן מלא.
באשר לטענה כי לא תמיד נעשה שימוש נכון באוטונומיה שניתנה לבתי הספר, אמר קיש כי האוטונומיה חשובה וקיבל פניות בנושא. "אנחנו בתהליך של חזרה מלאה באזורים הירוקים, אבל אני עושה זאת בעדינות וברגישות".