"נכנסתי למשמרת בשעה 14:00, מהר מאוד הבנתי שהולכים לסיכול. תפסתי שליטה וזיהיתי את האובייקט". כך התחילה עוד משמרת של רס"ן (מיל') ע' של חיסול בכיר בחיזבאללה – מוחמד חסין מוסטפא שחורי, מפקד יחידת הרקטות והטילים של כוח רדואן בגזרה המערבית. "ראיתי אותו יוצא מהבית שלו, אבל עם אישה וילד. כל הכלים שהיו באוויר היו דרוכים ומוכנים לביצוע. היינו צריכים שיבשילו כל התנאים – שהוא יהיה בצירים שאותם הגדרנו מראש, וכמובן שיהיה ללא מעורבים".

5 צפייה בגלריה
המחוסל מוחמד חסין מוסטפא שחורי
המחוסל מוחמד חסין מוסטפא שחורי
מוחמד חסין מוסטפא שחורי
שחורי ממשיך לנסוע, מגיע לאחד הבתים, מוריד שם את האישה והילד, וממשיך בנסיעה. "השעה כבר 16:30, בערך 40 דקות לפני הסיכול, ואז זיהיתי אותו נוסע לבד – אבל בציר שאי אפשר עדיין לבצע בו. המתח בקרון היה בשיא, זה יעד שאוספים עליו מודיעין הרבה זמן, בשלל אמצעי איסוף".
"בשלב מסוים הוא הגיע לסופר בכפר והחנה את הרכב בכניסה. אנחנו ממתינים. במקביל, אני מתחיל להריץ תרחישי אירועים בראש – האם הוא יצא לבד או עם אנשים? האם ימשיך ברגל או שיחזור לרכב? ומכין את הכלים לתקיפה".
השעה כבר 17:15. "הוא יוצא מהסופר ועולה לרכב, הכלים כבר מוכנים באוויר ועוקבים אחריו. הוא מגיע לצומת שבו הוא מחליט לפנות לציר שהכנתי מראש. יש אישור לבצע, כל התנאים בשלו. בקרון אני מתדרך את כולם, קורא ש-גר, והטיל יוצא. אחרי כמה שניות, שנראות לי כמו נצח, אני רואה פיצוץ. באותן הדקות אני רק מחכה לראות שהצלחנו. אנחנו סורקים כל דבר שעלול לקרות, כולל חלילה פגיעה בבלתי מעורבים. חולפות שתי דקות, יש אימות לחיסול, ואני מרשה לעצמי אנחת רווחה".
5 צפייה בגלריה
תיעוד מחיסול מוחמד חסין מוסטפא שחורי מפקד יחידת הרקטות והטילים בכוח רדואן בכפר דונין
תיעוד מחיסול מוחמד חסין מוסטפא שחורי מפקד יחידת הרקטות והטילים בכוח רדואן בכפר דונין
"יש אישור לבצע, כל התנאים בשלו"
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
תיעוד מחיסול מוחמד חסין מוסטפא שחורי מפקד יחידת הרקטות והטילים בכוח רדואן בכפר דונין
תיעוד מחיסול מוחמד חסין מוסטפא שחורי מפקד יחידת הרקטות והטילים בכוח רדואן בכפר דונין
"אחרי כמה שניות שנראות כמו נצח אני רואה פיצוץ"
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
רס"ן ע'
רס"ן ע'
רס"ן (מיל') ע'
(צילום: קובי קואנקס)
ע' נמצא בשירות מילואים רצוף מאז 7 באוקטובר והספיק לבצע שישה סיכולים ממוקדים, שניים ברצועת עזה וארבעה בלבנון. בין היתר השתתף בחיסול של מפקד בולט של חיזבאללה בחזית הסורית, בחיסול של עלי עבד אל-חסן נעים, סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה, ובחיסולו של איסמאעיל יוסוף באז, מפקד גזרת החוף בארגון הטרור.
"בכל מה שקשור להתקפה, אני אומר בזהירות שיש המון מודיעין. לפעמים אני מגיע למשמרת טיסה ויש לי מגוון רחב של יעדים פוטנציאליים שיכולים להתממש", תיאר ע'. "כשאני מגיע למשימת סיכול מהירה, זו משימה שכוללת בדרך כלל יותר מכטב"ם אחד ואני, כמוביל הערכה, אחראי על כל מי שנמצא באוויר".
עוד לפני שהמשימה יוצאת לדרך, ע' עובר על כל חומרי המודיעין שיש כדי להתכונן לכל תרחיש אפשרי. "ההכנה שלי למשימה מתחילה בלמידת המודיעין המסדר שנאגר בפיקוד הצפון. שם יש את כל תרחישי ההתנהגות של האובייקט, ואני נדרש להכין את שיטת הפעולה. יש לנו יכולת להתאים את האמל"ח שאנחנו מייעדים למשימה, כדי להשתמש בחימוש המיטבי ביותר. כל דבר יכול להשפיע, בטח ציר נסיעה או מקומות שהוא עובר בהם".
"כל משימה כזו אני מתייחס אליה כאילו זו הטיסה הראשונה שעשיתי בחיים", הוסיף ע'. "צריך להגיע לכך שכל המטוסים נמצאים במקומות הנכונים ומוכנים לפקודת האש הנכונה. ברוב המקרים המציאות שונה לחלוטין מכל מה שתכננו, משלל סיבות. אם בזמן שגרה יש איסוף תמידי ועמוק, במלחמה קבלת ההחלטות היא מהירה וצריך לדעת לנצל הזדמנויות. ההחלטה אם בסופו של דבר להוציא לפועל את הסיכול היא החלטה של שניות, ועם אחריות גדולה".

הדרישה האיראנית וההכנות למלחמה

כך, למעשה, מתנהל אחד החלקים המשמעותיים בלחימה בארגון חיזבאללה בגבול הצפון. לחימה שבימים האחרונים עלתה מדרגה – גם בהיקף האירועים וגם בחומרת התוצאות. לאחר החיסול הכפול שאירע ביום שלישי, חיזבאללה תקף מתנ"ס שבו היו לוחמי מילואים – 14 חיילים וארבעה אזרחים נפגעו. עוד קודם לכן, היה ניסיון לפגוע בבסיס צבאי סמוך למירון.

גורמי ביטחון מעריכים כי לאחר כישלון המתקפה האיראנית על ישראל, במשמרות המהפכה דורשים מנסראללה לפעול בצורה משמעותית יותר מול ישראל. במקביל, בצה"ל ממשיכים עם מדיניות החיסולים, חלקם גם בעומק לבנון – מרחק של כעשרים קילומטרים מהגבול. "ביצענו עשרה חיסולים בעשרת הימים האחרונים (נכון ליום חמישי – אב"ק)", סיפר סרן י', רמ"ד אש יבשתי בפיקוד הצפון. "אנחנו עובדים ביום ובלילה מול ארגון הטרור ובסוף אנחנו מתכוננים למלחמה. אנחנו לא יודעים אם היא תגיע או לא, אבל אנחנו מוכנים".
"מתחילת המלחמה תקפנו אלפי מטרות כשבמקביל מתנהל איסוף מודיעין והפעלת אש לעבר תשתיות ומיקומים אסטרטגיים", הוסיף י'. "לא כל אירוע מגיע לחדשות, יש המון דברים שלא מכירים. המודיעין עובד מאוד קשה כדי לייצר מטרות איכות בכמות גבוהה".
את ההשלכות על פעילות חיזבאללה רואים גם ממעוף הכטב"ם: "חיזבאללה בתחושת נרדפות, הפגיעה באנשיו היא משמעותית. רואים את זה בהתנהלות שלהם, בשינוי שהם עושים מעת לעת. הם היו רוצים לפגוע הרבה יותר ממה שקורה במציאות", הסביר ע'.
5 צפייה בגלריה
רס"ן ע
רס"ן ע
רס"ן (מיל') ע'. "אם יורים עליך 100 טילים ויירטת 99 אז נכשלת או הצלחת? כנראה שנכשלת"
(צילום: קובי קואנקס)
"אנחנו משתדלים לפגוע בכל משגר או כטב"ם עוד הרבה לפני שהוא יוצא, עוד כשאנחנו מאתרים אותו בשטח. כל טיל שחוצה, או נ"ט שנורה, גורם לנו תחושה קשה. איך לא סיכלנו את זה קודם? אבל ככה זה בהגנה, אם יורים עליך 100 טילים ויירטת 99 אז נכשלת או הצלחת? כנראה שנכשלת".
אבל גם אם הטיל כבר נורה, עדיין יש לכטב"מים משימה להשלים. "אנחנו מבצעים אש לעבר מקור האש ומוודאים שאותם פעילים שירו יסוכלו. למרות שזה לא תמיד עם אנשים. חיזבאללה, כמו חמאס, מפעיל לעיתים טילים מתוך בורות שיגור. אבל אנחנו פוגעים בכל מה שאפשר לפגוע".
התחושות מקרונות השליטה מלוות את רס"ן (מיל') ע' גם בחיים האזרחיים – בבית כשהוא מצפה ללידת בתו הראשונה, או בעבודה: "מה שאני עושה בצבא לא משתווה לעבודה, כמובן. יש מרחק גדול בין האימייל והאקסל לבין תקיפה בעומק לבנון של יעד אסטרטגי. אבל בזמן העבודה המחשבות שלי תמיד נודדות למשימות ולהחלטות. האם החלטתי נכון כשיריתי על היעד? האם היה אפשר לעשות את הדברים טוב יותר?".
"בסוף, כשאני רואה וקורא בחדשות על אירועים אסטרטגיים שיצא לי להשתתף בהם זה משמח" סיכם ע'. "זה שיש לי את היכולת להשפיע כמילואימניק ולהגן על תושבי הצפון זו זכות גדולה".