ראש הממשלה נפתלי בנט אמר הבוקר (שלישי) בשבוע הסייבר השנתי באוניברסיטת תל אביב כי "היום אפשר לפגוע באויב דרך הסייבר. מה שדרש בעבר 100-50 אנשי קומנדו שיפעלו בסודיות מאחורי קווי האויב, בסיכון גדול, אפשר להשיג היום באמצעות כמה אנשים חכמים שיושבים עם מקלדת".
הוא התייחס גם למתקפות הסייבר על תשתיות אזרחיות, ואמר כי לישראל יש הגנה טובה - אך "בסוף היום לתאגידים יש אחריות עצמית שהם חייבים לקחת על עצמם. אם נפרץ המידע של הלקוחות שלהם, זו בעיה שלהם. ברמה הלאומית, מערך הגנת הסייבר של ישראל עובד מול החברות כדי לעזור להן להגן על עצמן. זו תשתית קריטית". בנט הוסיף: "כמו שיש הרתעה גרעינית, תהיה הרתעת סייבר".

3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט
"לא מייצרים הרס וטרור". בנט ומתקפת הסייבר במפעל הפלדה
(צילום: דנה קופל)
3 צפייה בגלריה
 תיעוד שפרסמו האקרים ובו נראה לכאורה הנזק מ מתקפת סייבר נגד מפעל פלדה חוזסטאן ב איראן
 תיעוד שפרסמו האקרים ובו נראה לכאורה הנזק מ מתקפת סייבר נגד מפעל פלדה חוזסטאן ב איראן
מתקפת הסייבר אתמול
ראש הממשלה גם התייחס למדיניות הכללית מול איראן, ואמר כי "הגישה שלי באופן כללי, מול האויבים שלנו - במיוחד איראן - היא שאנחנו לא פועלים כדי ליצור הרס וטרור, זו מעולם לא הייתה המדיניות שלנו. המדיניות שלי היא שאם אתה מתעסק עם ישראל - תשלם מחיר. לא תוכל לפגוע בישראל ישירות דרך שלוחים, דרך חיזבאללה או חמאס, ותחשוב שתוכל להתחמק מזה".
"אם אתה הבריון ששולח חבר'ה לתקוף אותנו, אנחנו לא ננסה להילחם בהם - אנחנו ננסה להילחם מול הבריון", הוסיף בנט. "זה תקף לכל המרחבים - הקינטי, החשאי ובמרחב הסייבר. אם מישהו תוקף אותו באמצעות סייבר, אנחנו נתקוף חזרה, לא נציג את הלחי השנייה".
את הדברים אמר בנט קצת יותר מיממה לאחר שאיראן דיווחה על מתקפת סייבר נגד אחד ממפעלי הפלדה הגדולים ביותר שלה, ואף שלטענתה הצליחה לסכל את המתקפה – היא מסרה כי הייצור בו הופסק. מדובר ככל הנראה באחת מהמתקפות הגדולות ביותר נגד תעשיית הפלדה האסטרטגית של איראן, מקור ייצוא חיוני עבור כלכלתה של הרפובליקה האיסלאמית.
3 צפייה בגלריה
מפעל פלדה חוזסטאן ב איראן שעבר מתקפת סייבר
מפעל פלדה חוזסטאן ב איראן שעבר מתקפת סייבר
מפעל הפלדה שנפגע במתקפת סייבר
בהודעה שפרסמה חברת הפלדה "חוזסטאן" נאמר כי הוחלט לעצור את הפעילות במפעל עד להודעה חדשה, "בשל בעיות טכניות" שנגרמו מאותה מתקפת סייבר. בחברה לא הפנו אצבע מאשימה לעבר גורם כלשהו, אולם קבוצת האקרים המכנה עצמה "הדרור הטורף" קיבלה על עצמה אחריות למתקפת הסייבר. היא טענה שגם שתי חברות פלדה נוספות באיראן הותקפו על ידה, ולדבריה כל החברות קשורות למשמרות המהפכה של איראן ופועלות בניגוד לסנקציות הבינלאומיות על הרפובליקה האיסלאמית.
הארגון פרסם ברשתות החברתיות תיעוד לכאורה מתוך הנזק למפעל, ובו נראה הבזק אור גדול שמבליח לפתע מאחד מהמתקנים במקום. למרות קבלת האחריות של אותה קבוצת האקרים, גורמי מקצוע העריכו אחר הצהריים כי מדובר בפעולת תגמול של "מעצמה עם יכולות קוהרנטיות גבוהות מאוד". לדבריהם נגרם במהלכה נזק "כבד" למפעלי פלדה באיראן, ואף הופלו קווי חשמל.
ראש אמ"ן לשעבר, תמיר הימן, אמר כי מתקפת הסייבר "הייתה משמעותית וחריגה בעוצמתה", והוסיף: "בלי קשר לזהות העומדים מאחורי המתקפה, היכולות הללו אינן נחלת הפצחן המצוי, ומעידות על מומחיות גבוהה". בכל מקרה, מדובר באיתות ברור שישראל לא תסבול מתקפות נגדה - כשברקע מתקפת הסייבר האיראנית בשבוע שעבר, שלפי החשד גרמה לאזעקות בכמה מוקדים בירושלים ובאילת.
עם זאת, הימן הדגיש כי "לעיתים הדרג הטכנולוגי בגוף שהותקף מסתיר את עוצמת הפגיעה והיקפה, שכן הוא זה שהיה אחראי למנוע אותה. כך נוצר מצב שמסר ההרתעה לא מגיע לדרגים הבכירים יותר - ונשחק". הימן גם ציין כי "לאור קרב הצללים המעצים", על ישראל להיערך ביתר שאת למתקפות סייבר לקראת הבחירות הצפויות.