לחיסולו של עבדאללה אבו שלאל, ראש תשתית הטרור במחנה בלאטה בשכם, שנחשב לאחד מראשי הטרור המרכזיים ביהודה ושומרון, קדמה פעולת הסחה. כוחות צה"ל פשטו בשעות הלילה על המחנה, כאילו הם בדרכם לפעילות מעצרים וחישוף מטענים רגילה - וגרמו לו לצאת ממקום מחבואו - בין אם כדי להתעמת עם הכוחות שהגיעו אל המחנה, ובין אם לחפש מחבוא אחר.
4 צפייה בגלריה
זירת התקיפה בשכם
זירת התקיפה בשכם
אבו שלאל והמכונית שהותקפה

סוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" דיווחה כי הכוחות אף ערכו חיפושים בבתים. בפעילות בבלאטה השתתפו גדוד 8109 וגדוד 967, שפועלים תחת חטיבת שומרון. כמה מחבלים שהבחינו בכוחות מגיעים, יצאו ממקום מחבואם - והשליכו מטענים על הכוחות. למרות זאת, בצה"ל ושב"כ המתינו שגם אבו שלאל יצא ממקום מחבואו, עד שבשלב מסוים עלתה אינדיקציה מודיעינית על הרכב שבו הוא נוסע. מרגע שיצא, עקבו אחר מיקומו בצה"ל - וכטב"מ של חיל האוויר תקף את הרכב מהאוויר.
החוליה של אבו שלאל הורכבה מחמישה מחבלים. בשב"כ התקבל מידע מודיעיני לגבי כוונתה לבצע פיגוע בטווח זמן מיידי, ולכן חוסלו כל חבריה. לאחר החיסול, ברכב שהופצץ נמצאו אמצעי לחימה, בהם מאג, שלושה מטולי גז, מטול נפיץ, נשק M16, שני אקדחים, מחסניות וחלקי נשק רבים מפורקים. בזירת החיסול הבוקר נמצאו חלקי מטענים שהתפוצצו בשטח וכמה בקבוקי תבערה שרופים. לפי הדיווחים, בין ההרוגים גם האחים יזן וסייף אלנג'מי ומוחמד אלקטאווי, שלושתם אסירים משוחררים.
4 צפייה בגלריה
זירת התקיפה בשכם
זירת התקיפה בשכם
שרידי המכונית שהותקפה בבלאטה
(צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)
4 צפייה בגלריה
זירת התקיפה בשכם
זירת התקיפה בשכם
(צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)
4 צפייה בגלריה
זירת התקיפה בשכם
זירת התקיפה בשכם
(צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)
לפי הודעת צה"ל ושב"כ, תשתית הטרור במחנה בלאטה בהובלתו של אבו שלאל קיבלה מימון והכוונה מגורמים באיראן בשיתוף מפקדות הטרור ברצועת עזה ובחו"ל. הוא היה מבוקש במשך שנים ובצה"ל ניסו לעצור אותו כמה פעמים. ֿבאוגוסט האחרון ביתו של אבו שלאל, שמזוהה עם גדודי חללי אל-אקצא, הופצץ ונהרס במטרה ללחוץ עליו להסגיר את עצמו.
אבו שלאל היה אחראי על כמה פיגועים בשנה האחרונה, בהם פיגוע הירי בשכונת שמעון הצדיק בירושלים באפריל האחרון שבו נפצעו שני אזרחים ישראלים. בנוסף הוא היה אחראי על פיגוע מטען נגד כוחות צה"ל באוקטובר האחרון שבו נפצע חייל.
גם בטול כרם, שם מתנהל מבצע רחב לחישוף תשתיות כבר יממה, חוסלו מהאוויר חברי חוליית מחבלים. חברי החוליה ירו והשליכו מטענים לעבר כוחות צה"ל, סיכנו אותם - ולכן הותקפו. הסהר האדום הפלסטיני דיווח על ארבעה הרוגים בתקיפה.