חודש הרמדאן הוא אירוע מאתגר גם בשגרה עבור כוחות הביטחון, ועל אחת כמה וכמה כשברקע מתנהלת מלחמה: לקראת פתיחת חודש הרמדאן, שיחל בעוד פחות מחודשיים, מתנהל ויכוח חריף בין צה"ל לבין משטרת ישראל סביב השאלה אם לאפשר את כניסתם של מתפללים פלסטינים להר הבית, כפי שנהוג בשנים האחרונות, או למנוע את כניסתם באופן מוחלט.
1 צפייה בגלריה
הר הבית
הר הבית
מתפללים פלסטינים בהר הבית
(צילום: AP)
במהלך דיון סוער בנושא, הציג מפקד משטרת מחוז ירושלים את עמדת המשטרה, הדוגלת ב"אפס פלסטינים מהגדה להר הבית". נציג השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר כי המשטרה לא מוכנה לקחת סיכונים, וכי בן גביר מעניק לה גיבוי מלא בנושא. "אי-אפשר בתקופה כזאת להכניס אנשים שחלקם בכלל לא באים להתפלל, וגם אלה שבאים להתפלל - צריך לזכור שהם צורכים את התקשורת הפלסטינית שכל היום מסיתה נגד יהודים. אנחנו לא רוצים לקחת סיכון", אמר.
לעומת זאת, לפי עמדת צה"ל יש לאשר את כניסתם של פלסטינים מיהודה ושומרון, שיגיעו להר הבית בשיירות מסודרות ומאובטחות. נציג הצבא בדיון הזכיר כי בשנים קודמות הגיעו כ-100 אלף פלסטינים מהגדה לתפילות בהר הבית בכל סוף שבוע. ההחלטה הסופית בדיון תונח לפתחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיצטרך להכריע.
מהומות במתחם הר הבית בין מתפללים מוסלמים לבין שוטרים הן כמעט דבר שבשגרה. בשנה שעברה התבצרו מאות מתפללים במסגד אל-אקצא, כשאנשי כוחות הביטחון פרצו פנימה ופינו אותם בכוח. העימות הוביל להסלמה גם ברצועת עזה, למתיחות מול מדינות ערב וכן לירי רקטות לשטח ישראל.
פורסם לראשונה: 10:31, 25.01.24