המודיעין יקר הערך שהושג על ידי שב"כ ויחידה 504 של אמ"ן בחקירות מחבלי כוח הנוחבה של חמאס, תורגם בימים האחרונים לשיטות פעולה מדויקות ויעילות עבור כוחות צה"ל, המתמרנים זה היום החמישי (ד') בצפון הרצועה.
הכותרת
השיקום, הנזק למשק וחובות של 100 שנה: מאחורי כלכלת המלחמה
23:36
התמרון מתבצע בדגש על לחימה מורכבת בשטח בנוי: צה"ל הרחיב אתמול את התמרון הקרקעי שהולך ומקיף את העיר עזה, מרכז הכובד של חמאס, עם צוותי קרב חטיבתיים, משולבים בשריון, חי"ר והנדסה (עם נגמ"שי הנמ"ר החדשניים של החילות), וזאת בצמוד לטייסות קרב, כטמ"מים חמושים וארטילריה מעשרות תותחים. הכוחות נעים בקצבים שונים למקומות שבהם לא דרך חייל ישראלי יותר משני עשורים: מחנה הפליטים שאטי, הצמוד לחוף עזה, ולב שכונות זיתון ואל פורקאן.
בעיר הגדולה ברצועה, שהכילה כ-1.2 מיליון איש כולל בפרבריה הצמודים, נותרו לפי הערכות הצבא מאות אלפים בודדים של תושבים שאינם התפנו. זה נותן חופש גדול ואשראי בזמן לכוחות הצבא להתקדם לפי תוכנית מסודרת ורציפה עם אגרוף עמוק שלא עוצר, חרף הפגיעות והאבידות. 
5 צפייה בגלריה
הפעילות הקרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה
הפעילות הקרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה
מקומות שבהם לא דרך חייל ישראלי יותר מ-20 שנה. הפעילות הקרקעית ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)

בשבוע האחרון למדו בצה"ל המון על מארבי הנ"ט והמלכוד שגדודי חמאס הרכיבו בשטחם: מדובר במתחמים מוגדרים המכילים זוויות ירי הדדיות של חמאס שממתינים לצה"ל. ההתקדמות של צוותי הקרב החטיבתיים (צק"חי) של צה"ל לעברם היא עקב בצד אגודל, עם אש תופת שמונחתת מהאוויר לפני כל 100 או 200 מטרים שהחי"ר והטנקים נעים לעברם. מדובר במסכי אש שמטרתם להשמיד את האויב לפני שייתקל בלוחמים. באחד המקרים, זוהתה חוליית נ"ט מקומה גבוהה של בית מלון באחת השכונות המערביות בעיר, שנחשבות עשירות יותר, על ידי צוותי המודיעין המיוחדים שמלווים כל צעד של כוחות הקרקע.
הצוותים זיהו חוליות נ"ט מטפסות במהירות למעלה הבניין, כשפעילי חמאס החלו לשבור קירות בחדרי הקומה הגבוה כדי להציב בהם משגרי קורנט. הם יודעים שלטנקים קשה לצודד כה גבוה את הקנים. במרכז האש האוגדתי לא לקחו שום סיכון ושיגרו רקטת רומח של חיל התותחנים להשמדת המטרה במרום בית המלון. קרוב ל-100 רקטות מדויקות שכאלו מסוג רומח שוגרו עד כה מתחילת הלחימה, אך המנה העיקרית נשמרת למטרות הקשוחות יותר בליבות הטרור של העיר עזה.
המאמץ הגדול בשיתוף הפעולה הקרקעי-יבשתי הוא לקצר ככל הניתן את קבועי הזמן בין בקשות הכוחות הקרקעיים לאש מהאוויר. מג"דים מדברים ישירות עם טייסי האפאצ'י, טייסי הקרב זמינים באוויר כל העת להטיל פצצות לטובת הפלוגות בשטח. השיא עד כה היה שש דקות מהרגע שמח"ט ביקש פצצה ממטוס קרב עד שהיא הונחתה על היעד שלפניו.
5 צפייה בגלריה
הפעילות הקרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה
הפעילות הקרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה
הסיכונים גדולים, הכוחות נעים בליווי טייסות קרב, כטמ"מים חמושים וארטילריה
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
הפעילות הקרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה
הפעילות הקרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה
ניזונים ממנות קרב, ישנים בכלים משוריינים. כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
הסיכונים כאן יהיו גדולים, והחשש מפגיעה מירי דו-צדדי (דו"צ) ברורה. אירוע שכזה עלול לפגוע במומנטום של התמרון, אולי אף לעצור אותו. גבולות הגזרה מחולקים בבולדים עבים בין המח"טים והמג"דים וקציני האש. מפקדי האוגדות, שמובילים את הלחימה הקרקעית נעים כל העת בין הקדמיות הממוגנות בעורף הלחימה, למפקדות המאולתרות בשטח הרצועה. אין מנוסים מהם בקרבות בתוך עזה. אחד ממפקדי האוגדה זכה בימים האחרונים לביקור קרוב ממפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, שיורד לאוגדות ולחטיבות כמו יתר מפקדי הטייסות, להדק את שיתוף הפעולה. "אנחנו מזהים את המג"דים והמח"טים מקולם בקשר, עוד לפני שהם מזדהים באות הקריאה שלהם, בגלל ההיכרות האינטימית, המוקדמת עימם", אומרים חלק מהטייסים.
בחמ"לי התקיפה האוגדתיים הדפיסו תמונה צבעונית מרהיבה מהיום הראשון ללחימה: האתגר של המפקדים הוא לשמור על זהירות הלוחמים מחשיפה, ובאזורים המאויימים ביותר להיות כמה שיותר בתוך נגמ"שי הנמ"ר ובטנקי המרכבה סימן 4. המ"פ שנפצע באורח קשה ביום הראשון לתמרון הוציא את גופו לזמן קצר מהטנק, כדי לחמש את מערכת מעיל רוח, וספג מיד רסיסים מפצצת מרגמה (פצמ"ר). אגב, אחרי קשיים בגלל היערכות איטית במתקפת הפתע, מערכת מעיל רוח רושמת הצלחה אחר הצלחה עם לפחות שישה יירוטי נ"ט מוצלחים מתחילת הלחימה בשטח העזתי. 
הלוחמים ניזונים ממנות קרב ומתגבורי מזון יבש וחלבון שהביאו עימם בכלים המשוריינים שבתוכם הם גם ישנים. השינויים הם בלתי פוסקים, שני הצדדים למדים זה את זה על בסיס שעתי.
5 צפייה בגלריה
תיעוד מהפעילות הקרקעית ברצועת עזה
תיעוד מהפעילות הקרקעית ברצועת עזה
עד כה, כמעט ולא נרשמו קרבות חי"ר בחי"ר
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
תיעוד מהפעילות הקרקעית ברצועת עזה
תיעוד מהפעילות הקרקעית ברצועת עזה
החלק המשמעותי של לוחמי החי"ר יהיה בלב השטח הבנוי
(צילום: דובר צה"ל)
בינתיים, צה"ל מתמודד היטב עם איום הרחפנים שגבה מחיר כבד במכת הפתיחה: מרבית הרחפנים המתאבדים של חמאס יורטו, יותר מ-10 כאלה. מדובר במלחמת הרחפנים הראשונה עבור צה"ל, עם ניהוג עדין של שיבוש רחפני אויב מבלי להפיל את רחפני הכוחות.
עד כה, כמעט ולא נרשמו קרבות חי"ר בחי"ר, בדומה למבצע עופרת יצוקה ולחילופי האש הקרקעיים בצוק איתן. חמאס יודע שבמישור הזה יש לצה"ל עליונות ברורה, גם בלילה, חרף הצטיידות צבא הטרור באמצאי ראיית לילה (אמר"לים) בשנים האחרונות. מתוך מאות מחבלים לפחות שחוסלו בתמרון הקרקעי עד כה, רובם ככולם נהרגו מאש צה"ל מטנקים או מהאוויר. אולם, החלק המשמעותי של לוחמי החי"ר יהיה בלב השטח הבנוי, שבו התנועה לטנקים מוגבלת יותר, בטח באזורים צרים. שם יצטרכו להחליט בצה"ל אילו כוחות בדיוק להפעיל, אם צוותים מיומנים או על ידי מהלכים אוויריים.
חיל האוויר עדיין לא קרוב לסיום המלאים שלו, אך מנהל נכון את כלכלת הקרב מול האיום המתקרב מלבנון, וכבר החל להשתמש בחימושים האמריקניים שסופקו ברכבת האווירית מארה"ב. "אנחנו לא מקדשים מהירות בתמרון הזה, ופועלים בשום שכל. אנחנו כן מקדשים את רציפות הלחימה וההתקדמות, כי אין מה שיעצור אותנו", אומר אחד הקצינים הבכירים מהכוחות הקרקעיים.
יחד עם זאת, המפקדים הבכירים כאן יודעים שאין יומרות להישאר בשטח העזתי ביום שאחרי השלמת המשימה. במפקדות האוגדה שמנהלות את הלחימה ההחלטות מתקבלות לעיתים תוך שניות בודדות, וגם כאן יש לא מעט כסופי שיער שעברו את גיל 60. מילואימניקים שהספיקו להשתתף במלחמת לבנון הראשונה, משדרים קור רוח למאות המ"פים, המ"מים וגם המג"דים שלא הספיקו לטעום בחייהם את טעמה של המלחמה, לפני אוקטובר 2023.