נורה הייתה נחושה לעסוק בספורט, והמשיכה לעשות זאת למרות ההתנגדות העזה של המשפחה שלה. גם כשאמא שלה היכתה אותה והשכנים לעגו לה, נורה בת ה-20 בחרה להמשיך לעשות את מה שהיא אוהבת. עד שהגיע הטליבאן. היא לא מסוגלת להתנגד לשלטון ארגון הטרור האיסלאמיסטי.
אנשי הטליבאן אוסרים על נשים ונערות ברחבי אפגניסטן לעסוק בספורט, ובנוסף יוצרים קשר עם ספורטאיות ומפחידים אותן. נורה ואפגניות אחרות שעסקו בספורט תחרותי עד לאחרונה מספרות כי אנשי הטליבאן נוהגים לאיים עליהן, ומזהירים שהן ייענשו גם אם יתאמנו באופן פרטי. "אני כבר לא אותו אדם", אומרת נורה. "מאז שהטליבאן הגיע, אני מרגישה כאילו אני מתה".
נשים ונערות ששוחחו עם AP טוענות שאנשי הטליבאן מבקרים אותן, מצלצלים אליהן ומאיימים עליהן שלא ימשיכו לעסוק בספורט. אותן אפגניות נשארו בעילום שם, מחשש לנקמה של הטליבאן. הן הצטלמו כשהן מכוסות מכף רגל ועד ראש, ועוסקות בענף שבו התחרו לפני עליית הטליבאן.
11 צפייה בגלריה
אפגניסטן נשים אפגניות שעסקו בספורט לפני עליית ה טליבאן
אפגניסטן נשים אפגניות שעסקו בספורט לפני עליית ה טליבאן
כדורגלניות אפגניות. נאלצו לפרוש אחרי חזרת הטליבאן
(צילום: AP )
האיסור לעסוק בספורט הוא חלק מסדרת ההגבלות שהטיל הטליבאן על הנשים באפגניסטן מאז שחזר לשלטון באוגוסט 2021. אחרי שהשתלט על אפגניסטן בהבטיח הטליבאן כי לא ישוב לנקוט את אותן שיטות אכזריות שאפיינו את שלטונו בסוף המאה שעברה (בשנים 1996 עד 2001), ואותת כי הפעם הוא יאפשר לנשים לצאת ללמוד בבתי הספר, לעבוד באין מפריע ולהתנועע בחופשיות רבה יותר. עם זאת, ככל שעבר הזמן שב הארגון והטיל עליהן עוד ועוד איסורים.
מאז שחזר לשלטון אסר הטליבאן על נערות ללמוד בחטיבות הביניים ובתיכונים, ובחודש שעבר הודיע כי מעתה גם האוניברסיטאות ברחבי המדינה סגורות לנשים. הטליבאן דורש מנשים לכסות את שיערן ואת פרצופן בציבור, ואוסר עליהן להגיע לפארקים או לחדרי הכושר. כמו כן, בשנה שחלפה מאז שחזר לשלטון הגביל הטליבאן בצורה דרמטית את הענפים במשק שבהם נשים רשאיות לעבוד.
11 צפייה בגלריה
אפגניסטן נשים אפגניות שעסקו בספורט לפני עליית ה טליבאן
אפגניסטן נשים אפגניות שעסקו בספורט לפני עליית ה טליבאן
אפגניות שעסקו בספורט תחרותי נאלצו לפרוש אחרי עליית הטליבאן
(צילום: AP )
אפגניסטן הייתה מדינה שמרנית עוד לפני הטליבאן, ורבים במדינה התנגדו לשילוב של נשים בספורט גם לפני שארגון הטרור עלה לשלטון. אותם מתנגדים טענו כי הספורטאיות לא ממלאות את תפקידן בחברה ועוברות על חוקי הצניעות. ובכל זאת, ב-20 השנים שחלפו בין שתי תקופות שלטונו של הטליבאן הממשלות שקמו במדינה (שקיבלו הכרה בינלאומית) טיפחו יוזמות המעודדות עיסוק של נשים בספורט. בענפי ספורט רבים הוקמו קבוצות של נשים, ליגות ונבחרות לאומיות.
אפגנית בת 20, שעד לאחרונה התחרתה באמנות לחימה משולבת, השתתפה באוגוסט 2021 בטורניר בקאבול. במהלך הטורניר התפשטה באולם השמועה שהטליבאן מתקדם לעבר עיר הבירה. הצעירה מספרת שבמהרה כל הנשים והנערות שהיו באולם ברחו מהמקום. זו הייתה התחרות האחרונה של הספורטאית בת ה-20. כמה חודשים לאחר מכן היא ניסתה להדריך נערות באופן פרטי – אך אנשי הטליבאן פשטו על חדר הכושר שבו היא פעלה, ועצרו אותה ואת החניכות שלה.
במעצר סבלו הנערות מהתעללויות של אנשי הטליבאן. כשהן שוחררו הן הבטיחו שלא לעסוק בספורט לעולם. הצעירה בת ה-20 מדריכה בימים אלה מפעם לפעם את חברותיה, ומאמנת אותן בחשאי בבית שלה. "החיים שלי הפכו לקשים מאוד, אבל אני לוחמת, אני אמשיך לחיות ולהילחם".
דובר ארגון הספורט והוועד האולימפי במשטר הטליבאן אמר שהרשויות בוחנות בימים אלה כיצד לחדש את פעילות הספורטאיות במדינה, באמצעות הקמת תשתיות נפרדות לנשים. הוא לא ציין מתי הדבר יקרה, ואמר כי הדבר דורש משאבים. הרשויות של הטליבאן השמיעו הבטחות דומות בנוגע לחזרתן של תלמידות חטיבות הביניים לבית הספר, אך נכון לעתה לא עשו דבר.
נורה גדלה בשכונה ענייה בקאבול, ובילדותה החלה לשחק כדורגל עם הבנים. כשהייתה בת תשע מאמן כדורגל ראה אותה משחקת, והמליץ לה להצטרף לקבוצת נשים. הוריה לא ראו בעין יפה את העיסוק של הילדה בספורט, והיא הסתירה מהם את הצטרפותה לקבוצה. בגיל 13 הסוד נחשף, כשבכתבה בטלוויזיה הופיעה תמונה של נורה – שהוכתרה לכדורגלנית הטובה ביותר בקבוצת הגיל שלה. "בכל העולם, כשילדה מתפרסמת והתמונה שלה מופיעה בטלוויזיה, זה יום טוב מבחינתה והיא מאושרת", אומרת נורה. "מבחינתי זה היה יום בטעם מר מאוד, ותחילתם של הימים הגרועים ביותר".
אמא של נורה היכתה אותה, ואיימה עליה בצרחות שתפסיק לשחק כדורגל. היא המשיכה לשחק, ונחשפה שוב כשהקבוצה שלה זכתה באליפות המדינה. התמונה שלה שוב הופיעה בחדשות, והאם היכתה אותה שוב. נורה יצאה בחשאי מהבית כדי להשתתף בטקס לכבוד האלופות, ופרצה בבכי על הבמה, לקול התשואות ביציעים. "רק אני ידעתי שאני בוכה בגלל שאני בודדה ושהחיים שלי קשים". כשאמה גילתה שהיא הלכה לטקס ללא רשות, היא הציתה את נעלי הכדורגל ואת המדים של בתה.
נורה ויתרה על הכדורגל, והחלה להתאגרף. אמא שלה נכנעה לבסוף, והבינה שהיא לא יכולה למנוע מבתה לעסוק בספורט. ביום שבו הטליבאן נכנס לקאבול, מאמן האגרוף של נורה התקשר לאמה ואמר שנורה צריכה ללכת לנמל התעופה – ולעזוב בהקדם את אפגניסטן. נורה אמרה שהאם לא רצתה שהיא תעזוב, ולכן לא העבירה את ההודעה. כשלנורה נודע על כך, כבר היה מאוחר מדי לעזוב. נורה המיואשת חתכה את עצמה, ופונתה לבית החולים. "העולם הפך למקום אפל מבחינתי", אמרה.
שלושה חודשים לאחר האשפוז התקשר למשפחתה של נורה אדם שהציג את עצמו כאיש טליבאן. "הוא אמר: 'למה עסקת בספורט? זה אסור'", נזכרת נורה. הצעירה המבוהלת עזבה את קאבול. בהמשך חזרה, אך היא עדיין מפחדת. "גם אם החיים שלי היו קשים, הייתה לי אמונה בעצמי וידעתי שאם אני אתאמץ אני אוכל לעשות מה שאני רוצה. עכשיו כבר אין לי הרבה תקווה".