עשרות מתנחלים התפרעו הלילה (בין רביעי לחמישי) באזור כפר חווארה הסמוך לשכם, ותקפו לוחמי צה"ל שניסו לפזר את הפרת הסדר. בתקיפה נפצע מפקד הגדוד שפעל לפזר את המתפרעים, וכן לוחם נוסף. בשעות האחרונות נעצר חשוד אחד בתקיפה, וצפויים מעצרים נוספים.
במהלך ההתפרעות מפרי הסדר יידו אבנים לעבר כלי רכב פלסטיניים. כוח צה"ל בפיקוד מפקד גדוד צפע (202) פעל בנקודה על מנת לפזר את הפרת הסדר, והותקף על ידי מתפרעים רעולי פנים בין היתר באמצעות ריסוס גז. כאמור, בתקיפה נפגעו מפקד הגדוד ולוחם נוסף. מאוחר יותר, המתפרעים ריססו בגז שני לוחמים נוספים בצומת תפוח.
4 צפייה בגלריה
מתפרעים יהודים מתעמתים עם חיילים באזור חווארה
מתפרעים יהודים מתעמתים עם חיילים באזור חווארה
מתפרעים יהודים מתעמתים עם חיילים באזור חווארה
בשבועיים האחרונים, בצל רצף הפיגועים, התפתחו שורה של הפרות סדר, פיגועים ותקריות אלימות על ציר 60 החולש על הכפר, בין צומת תפוח לשכם. כוחות צה"ל פעלו לפיזור ההפגנות והעימותים שהתפתחו בין פלסטינים ליהודים. כמו כן, בשל הפיגועים החליטו עשרות מתנחלים מאזור גב ההר לערוך מחאות באזור חווארה בשכם, ומלבד ההפגנות וחסימות הכבישים נרשמו כמה תקריותת שבהם יהודים תקפו פלסטינים אחרי פיגועים.
בכפר חווארה עצמו השליכו המתפרעים אבנים על מכוניות ועסקים של פלסטינים, ובמערכת הביטחון התריעו לפני כמה ימים על התגברות האירועים וטענו כי במקום להתעסק בשמירה על ביטחון התושבים, הכוחות נאלצים להתעסק באירועי אלימות מצד יהודים.
במקביל החריפו המתנחלים את הטון - ולמרות שלא כל התושבים הסכימו לכך - יצאו במחאה שמטרתה למגר לחלוטין את יידוי האבנים ואירועי הירי באזור. המארגנים הצהירו בגלוי כי על כל יידוי אבן יירדו תושבים לחווארה ויקיימו מחאות. המתיחות באזור גברה עוד יותר בשל עונת המסיק שהחלה לאחרונה ובמהלכה נרשמים עימותים קשים - כמו האירוע אתמול שבו הותקפה אישה בת 70 שסייעה לפלסטיני במסיק על-ידי שלושה יהודים רעולי פנים.
במערכת הביטחון רואים את התופעה הזו בחומרה רבה וממקדים את עיקר תשומת הלב בתושבי גב ההר, כאשר גם המפלג לפשיעה לאומנית של מחוז ש"י במשטרה נכנס לתמונה וגם המחלקה היהודית בשב"כ. בימים האחרונים, כמו בכל הסלמה, נערכו שיחות בין אנשי שב"כ, צה"ל והמשטרה עם רבנים והנהגת המתנחלים באזור כדי להרגיע את השטח.
4 צפייה בגלריה
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים ב חווארה
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים ב חווארה
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים בחווארה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים ב חווארה
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים ב חווארה
המערכת הביטחון התריעו שהחיילים עוסקים יותר באירועי אלימות
(צילום: AFP)
הרמטכ"ל אביב כוכבי גינה בחריפות את התקיפה ואמר כי "מדובר באירוע חמור ביותר המגלם התנהגות עבריינית מבישה ומחפירה שדורשת מיצוי דין מהיר ומחמיר. אני מגבה את פעילותם החשובה של לוחמי צה"ל הפועלים מסביב לשעון להגנת תושבי מדינת ישראל. לא מתקבל על הדעת שלוחמי צה"ל אשר מגנים בחריצות ובמסירות יותקפו באלימות ע"י מתיישבים".
ראש הממשלה יאיר לפיד הוסיף כי "המתפרעים היהודים שתקפו הלילה באלימות את לוחמי צה"ל בחווארה הם עבריינים מסוכנים שיש להוקיע אותם ולמצות איתם הדין ללא היסוס ובמלוא החומרה. הם מסכנים את חיי הלוחמים שלנו והם פוגעים במדינת ישראל. אני מחזק את הכוחות הלוחמים בשטח ואת מג"ד הצנחנים וחייליו שנמצאים שם כדי להגן על עם ישראל".
ואילו שר הביטחון בני גנץ אמר: "נפעל למיצוי הדין עם העבריינים שאינם מייצגים את ההתיישבות ופוגעים ביכולת לספק ביטחון לאזרחי ישראל ולתושבי האזור. לחיילי צה"ל יש גיבוי מלא ורוח גבית להמשיך לפעול ולבצע את משימתם המבצעית".
יובל קרני השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 02:17, 20.10.22