שלושה חברים נהנים ומחייכים למצלמה כשהם לובשים מכנסיים קצרים, אפילו בגדי ים, באמצע חופשת קיץ שגרתית. זו התמונה המפתיעה שרבים בעולם הערבי מדברים עליה בסוף השבוע - בשל זהות המצולמים לחופי הים האדום.
2 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן, אמיר קטאר וטחנון בן זאיד
מוחמד בן סלמאן, אמיר קטאר וטחנון בן זאיד
בן-סלמאן במרכז, אמיר קטאר משמאל והבכיר מהאמירויות מימין
(מתוך טוויטר)
בצילום נראים יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמאן (המוכר כ-MBS), אמיר קטאר, השייח תמים בן-חמד א-תאני, והיועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות, שייח טחנון בן-זאיד, זה לצד זה בבגדים (מאוד) לא רשמיים. "מפגש ידידותי בים האדום", תיאר את התמונה מנהל לשכתו של הנסיך בן-סלמאן, בדר אל-עסאכר, ובמהרה היא הפכה ויראלית.
התמונה לא מגיעה משום מקום, והיא משקפת את ההתחממות ביחסים שבין סעודיה, איחוד האמירויות ובעלות בריתן, לבין הקטארים. נזכיר כי בשנת 2017 הטילו שתי המדינות ביחד עם מצרים ובחריין חרם נוקשה על קטאר, לאחר שהאשימו את הנסיכות הקטנה ומעוררת המחלוקות בתמיכה ובקידום טרור וכן בהסתה נגד שכנותיה.
החרם הוסר רשמית בתחילת 2021 לאחר מאמצים רבים של הממשל האמריקני הקודם ובהובלת יועצו הבכיר של טראמפ, ג׳ארד קושנר. המאמצים של קושנר ביטאו אינטרס אמריקני מובהק בהפחתת המתיחות בין בעלות בריתה של ארה״ב באזור המפרץ, כחלק מהמאמץ לגבש חזית אחידה נגד איראן.
מאז ינואר החלו הגישושים ההדדיים, אולם בחודשים האחרונים נרשמה עליית מדרגה בהתקרבות בדמות פגישות בין המנהיגים ובין בכירים נוספים. ביטוי משמעותי נוסף היה מינויים הדדיים של שגרירים מסעודיה ומקטאר בדוחא ובריאד, לראשונה מאז המשבר ב-2017.
המפגש כעת בין בן-סלמאן ואמיר קטאר שייח בן-חמד הוא ככל הנראה הביטוי הפומבי המשמעותי ביותר לפיוס המחודש. מעניין לראות שהפגישה יוצאת לאור שלא בצורה הרשמית והמקובלת, אלא באופן מאוד פתוח וקליל. ייתכן שגם זה מעיד על כוונת הסעודים והקטארים לשים את שנות המחלוקת מאחוריהן.
מטעם איחוד האמירויות היה חסר בתמונה מוחמד בן-זאיד (MBZ), האדם החזק במדינה, אם כי השתתפותו של השייח טחנון בן-זאיד מבהירה שגם ארצו שחקנית בולטת באזור ונוכחת בתהליכים שמתרחשים.
חרף ההתקרבות מול המצלמות, נראה שהתחרות על השפעה באזור ובעולם נמשכת מאחורי הקלעים. קטאר ממשיכה לקיים יחסים ברמות שונות עם כל השחקנים באזור - מישראל ועד איראן, מחמאס וחיזבאללה ועד הטליבאן באפגניסטן. המדיניות הזו מאתגרת מאוד את המדיניות הזהירה והחשדנית של שכנותיה וחברותיה במועצת מדינות המפרץ (ה-GCC). יש שיגידו שהפעלתנות הקטארית וסירובה ליישר קו עם המדיניות של שאר מדינות המפרץ היא הסיבה העיקרית לאותו חרם שהוטל בשנת 2017.
זווית נוספת לסיפור עשויה לספק עוד הסבר להתקרבות בין סעודיה וקטאר. בתקופה האחרונה דווח בכלי תקשורת בינלאומיים וערביים על שיחות שקיימו גורמים סעודים עם מקביליהם האיראנים בבגדד בירת עיראק. בהמשך הדיווחים אושרו גם באופן רשמי על ידי איראן, ויורש העצר הסעודי אף התייחס לכך בעקיפין בריאיון טלוויזיוני.
סעודיה רואה באיראן מדינה שכנה והיא שואפת לקיים עמה יחסים טובים, אמר בן-סלמאן, אך גם הזכיר את ההתנהלות השלילית של איראן - בהקשר לתוכנית הגרעין שלה ולפרויקט הטילים הבליסטיים, וכן בכל הנוגע לתמיכתה במיליציות פורעות החוק. "אנחנו לא רוצים שהמצב של איראן יהיה קשה", הסביר יורש העצר הסעודי, "להיפך, אנחנו רוצים שאיראן תתפתח ושיהיו לנו אינטרסים משותפים אחת אצל השנייה, על מנת לדחוף את האזור והעולם לכיוונים של פיתוח ושגשוג".
הקטארים שמרו לאורך כל השנים על קשר גם עם האיראנים, וכעת אין לסעודיה כל כוונה להעניש אותם על כך, כשהיא בעצמה מגששת בכיוון. מעבר לכך, השגת שקט בקרב שכנותיה של סעודיה תשרת אותה בתחרות מול איראן, כשעדיין לא ברור עתיד המשא ומתן על הסכם הגרעין עם ארה"ב ושאר המעצמות.