מסימני המצוקות שעמן מתמודדת המערכת הרפואית בימים אלה: ברקע הביקוש הרב לחיסון הרביעי בקרב בני 60 ומעלה לצד העלייה במספר הילדים בני 5 עד 11 שמתחסנים נגד הקורונה, מדווחים הערב (יום ג') בקופת החולים כללית על מחסור נקודתי בחיסונים. בקופה ממתינים לאספקה נוספת ממשרד הבריאות.
לפי נתוני משרד הבריאות מאתמול, 24,600 בני אדם קיבלו את החיסון הרביעי ביום הראשון למבצע, ועשרות אלפים אחרים זימנו תורים להמשך השבוע. בקופת החולים מאוחדת מדווחים כי החל מאמש חלה עלייה של 100% בשיעור המתחסנים במנה הרביעית.
עד כה התחסנו 8,000 ממבוטחי מאוחדת בחיסון הרביעי מתוך פוטנציאל של 120 אלף לקוחות הנכללים בקטגוריות של קבוצת סיכון, מעל גיל 60 או צוותים רפואיים. 15 אלף מבוטחים נוספים תיאמו תור לחיסון. מתן התור במאוחדת ניתן בהזמנת תור מראש באתר הקופה או באפליקציה, וניתן גם להגיע ללא תור לכל אחד מ-146 מתחמי החיסונים והמרפאות. בקופת החולים מכבי חוסנו כבר כ-15 אלף מבוטחים במנה הרביעית ועוד כ-70 אלף תורים זומנו.
2 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני קורונה ברחוב לנטוס בנתניה
מתחם חיסוני קורונה ברחוב לנטוס בנתניה
מתחם חיסונים של קופת החולים כללית בנתניה
(צילום: עידו ארז)
בתוך כך, לנוכח העלייה בתחלואה בקורונה, הוחלט בבית החולים בילינסון בפתח תקווה להקדים את פתיחת מתחם האשפוז התת-קרקעי, וכבר הערב (במקום מחר) יקלטו מחלקות פנימית קורונה חולים חדשים שנדבקו בנגיף.
במתחם 190 מיטות אשפוז, מכשירי לב ריאה (אקמו), מעל 100 אנשי צוות, ו-15 מיטות טיפול נמרץ. בבית החולים מאושפזים כעת 12 חולי קורונה וחולה אחד בטיפול נמרץ במצב קשה. לאקמו מחוברות שתי מחלימות מקורונה, אחת מהן יולדת במצב קשה והשנייה אישה בשנות ה-50 לחייה שמחוברת למכשיר כבר ארבעה חודשים.
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בביה"ח בילינסון
מחלקת קורונה בביה"ח בילינסון
מחלקת קורונה בבית החולים בילינסון
(צילום: רויטרס)
"בעקבות גל התחלואה העולה הוחלט בבילינסון לפתוח שוב את החניון התת-קרקעי שישמש למחלקות פנימיות וטיפול נמרץ קורונה", אמר ד"ר ערן רוטמן, מנהל קמפוס בילינסון. "בשונה מגלים קודמים שבהם רוב המאושפזים היו לא מחוסנים, הפעם אנחנו מצפים גם לחולי קורונה מחוסנים כיוון שנגיף זן האומריקון מידבק ביותר.
"לשמחתנו, עד כה מהנתונים בעולם נראה כי אופי המחלה קל יותר במחוסנים ובמחלימים. בנוסף, הפעם ייתכן ונראה גם שילובים של חולי קורונה עם שפעת כפי שדיווחנו בשבוע שעבר על יולדת שחלתה גם בקורונה וגם בשפעת".