"הניו יורק טיימס" פרסם היום (שבת) סקירה חדשה של ההצעות לסיום המלחמה ברצועת עזה, שבהן עוסקים בכירים מלפחות עשר מדינות שונות. הניסיון לפתור את הפלונטר מתחיל בניסיון להגיע להפסקת אש כוללת - שצריכה לכלול גם את השבת כל החטופים, וגם הבטחת הביטחון לתושבי הדרום - וממשיך במציאת דרך לשינוי כולל של המציאות במזרח התיכון, ופתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני.
הדיווח מונה כמה מההצעות המוכרות, כולל למשל נורמליזציה של היחסים בין ישראל לסעודיה - שתכלול גם נתיב למדינה פלסטינית. עם זאת, מצוינות בו גם הצעות שנויות במחלוקת לגבי השינוי המתוכנן ברשות הפלסטינית, כדי שזו תוכל לקבל על עצמה את השלטון ברצועת עזה. אחת ההצעות היא להותיר בידי אבו מאזן "תפקיד סמלי" ברשות הפלסטינית - ולהעביר בפועל את השליטה בה ליו"ר או ראש ממשלה חדש. בנוסף הציעו גורמים רשמיים לשלוח "כוח שמירת שלום" ערבי לרצועת עזה כדי לשמור על הממשל הפלסטיני החדש שיקום בה - ולהעביר במועצת הביטחון של האו"ם החלטה, בגיבוי ארה"ב, שתכיר בזכות הפלסטינים למדינה.
1 צפייה בגלריה
יו"ר הרשות אבו מאזן, הנשיא ביידן, יורש העצר מוחמד בן סלמאן וראש הממשלה נתניהו
יו"ר הרשות אבו מאזן, הנשיא ביידן, יורש העצר מוחמד בן סלמאן וראש הממשלה נתניהו
יו"ר הרשות אבו מאזן, הנשיא ביידן, יורש העצר מוחמד בן סלמאן וראש הממשלה נתניהו
(צילום: AFP, REUTERS/Julia Nikhinson, AFP/HO/SPA, עמית שאבי)
בראיונות של "הניו יורק טיימס", שלפי הדיווח כללו יותר מ-12 דיפלומטים וגורמים אחרים, עלו שלושה מסלולים שמתנהלים במקביל ואמורים להוביל לסיום המלחמה. ממשל ביידן, נמסר, מנסה כעת לחבר את כל התהליכים הללו יחד, כך שהסכם לסיום הלחימה יוביל גם להזזת חמאס, גם לרשות פלסטינית מחודשת וגם לנורמליזציה עם סעודיה.
המסלול הראשון והמצומצם ביותר עוסק בהפסקת אש בת חודשיים או שלושה, שבמהלכה יוחזרו החטופים הישראלים וישוחררו מהכלא אלפי מחבלים פלסטינים. במהלך אותה הפסקה, מקווים הדיפלומטים, ידונו הצדדים בהסכם להפסקת אש כוללת.
המסלול השני עוסק כאמור בהקמת רשות פלסטינית מחודשת - שכוללת גם הזזה של אבו מאזן מתפקידו הנוכחי והעברת סמכויותיו. בדיווח צוינה השחיתות ברשות הפלסטינית, והעובדה שבישראל דורשים שינוי במערכת החינוך שלה - שאינה מקדמת שלום, אלא שנאה והסתה - וגם את עצירת התשלומים למחבלים. כמו כן, דווח, בעוד ישראל דוחה את רעיון כוח שמירת השלום הערבי, היא מוכנה להקמת כוח בינלאומי בפיקוחה - הצעה שלפי שעה מתנגדים לה במדינות הערביות.
המסלול הנוסף הוא הנורמליזציה עם סעודיה, שתהווה ניצחון פוליטי חשוב גם לביידן וגם לראש הממשלה בנימין נתניהו. לפני המלחמה היה נראה שהדרך להסכם סלולה, עם ויתורים ישראליים "זעירים" לפלסטינים, אך מאז 7 באוקטובר העלתה ריאד את המחיר של ההסכם - וכעת דורשת שישראל תתחייב לתהליך שיוביל למדינה פלסטינית, כולל לשלטון פלסטיני בעזה. גורמים בארה"ב אמרו לישראל שמדינות ערביות רבות, ובהן סעודיה, יסכימו להשתתף במימון השיקום של הרצועה רק אם ישראל תתחייב לתהליך זה.
נתניהו, לפי שעה, דוחה את ההצעה הזו, ולאחרונה התחייב לשמור על שליטה צבאית ישראלית בכל הגדה המערבית וברצועת עזה. מכשול נוסף על הנורמליזציה הוא הדרישה הסעודית לאמנת הגנה הדדית עם ארה"ב, שלא בטוח תאושר בסנאט.