מאות הגופות שהוצאו מעוטף עזה, של חיילים ואזרחים, מגיעים כל הזמן לבסיס הרבנות הצבאית שליד רמלה. אנשי הרבנות מורגלים בטיפול בגופות במבצעים מיוחדים או מלחמות, אבל כמויות הנפגעים במלחמה הזו חריגה גם עבורם.
2 צפייה בגלריה
כפר עזה
כפר עזה
פינוי גופות מכפר עזה
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
בכניסה לבסיס הקומה עיר אוהלים עם קונטיינרים מקוררים, שם עובדים על זיהוי רוב הגופות שמתקבלות. אם מדובר באחד המקרים המורכבים יותר לזיהוי, או שמדובר בחלל צה"ל, הגופה מועברת לזיהוי במתקן הקבוע של הבסיס.
אנשי הרבנות עורכים הליך זיהוי ראשוני לכל גופה שמגיעה לבסיס – בדיקות DNA וצילומים נוספים. בשלב השני בודקים התאמה מול המאגרים השונים של המדינה או מול בדיקת DNA של קרוב משפחה. בסוף יש עוד תהליך נוסף של המשטרה והוצאת רישיון קבורה.
2 צפייה בגלריה
אמבולנסים בבסיס שורה
אמבולנסים בבסיס שורה
אמבולנסים בכניסה למתקן זיהוי הגופות של הרבנות הצבאית
לאחר שהליך הזיהוי הושלם, אמבולנס של זק"א תל אביב מעביר את הגופה לחדרי הקירור של בתי העלמין השונים במרכז הארץ. בהמשך, תועבר הגופה לבית העלמין שבו תיערך ההלוויה.
בני המשפחה לא יכולים להיכנס למתחם הזיהוי מבלי שהוזמנו מראש על ידי אנשי הרבנות הצבאית. לרוב, הסיבה שמזמינים בני משפחה לבסיס היא כדי לזהות את האדם שנרצח או כדי להודיע למשפחה על כך שקרובם נרצח.
בימים האחרונים בני משפחה רבים של נעדרים או נרצחים לא קיבלו אף מידע אודות יקיריהם, והם החליטו להגיע ישירות לבסיס. לטענתם, לא עונים להם במוקד 105 ובמוקדים השונים ולכן אין להם ברירה אחרת אלא לברר בעצמם מה עלה בגורל בני משפחתם. אתמול נרשם עימות קל בין בני המשפחות שניסו להיכנס למקום לבין שוטרים שהיו בכניסה לבסיס.