הרוחות במערכת הבריאות ממשיכות לסעור בעקבות הדברים שהטיח ראש הממשלה נפתלי בנט בנאומו בעצרת האו"ם ובתדריך מיד אחריו כלפי העוסקים בטיפול בקורונה במשרד הבריאות. פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא הביע פליאה. "הופתעתי, חשבתי שראש הממשלה יעביר גם את המסר האמיתי ויגיד 'בואו תלמדו מהמנהיגות הישראלית שמתבססת על אנשי המקצוע המצוינים, על הרופאים ועל החוקרים שמובילים את המענה למגפה הזאת בכל העולם'", אמר הבוקר (יום ד') פרופ' זרקא בריאיון לאולפן ynet.
העימות בין הצדדים פרץ מיד לאחר שבנט עקץ בנאומו בניו יורק את הדרג המקצועי במשרד הבריאות. "ניהול מדינה בעת מגפה זה לא רק עניין של בריאות", אמר ראש הממשלה בנאומו בערב החג. "זה עניין של איזון עדין בין כל היבטי החיים שמושפעים מהקורונה, במיוחד תעסוקה וחינוך. האדם היחיד שיש לו נקודת תצפית טובה על הדבר הזה הוא המנהיג הלאומי של כל מדינה".
לאחר הנאום תקף בנט ישירות את דרישת בכירי משרד הבריאות להגבלות התקהלות. "אני מאוד מעריך את אנשי משרד הבריאות", אמר בתדרוך לכתבים. "תפקידם לתת אינפוט רפואי - והתפקיד שלי והאחריות שלי הם להחליט. עם כל הכבוד לקבינט המומחים ולמומחים לרפואה - חלקם לא רואים את התמונה המלאה. חלקם התנגד לבוסטר בזמן אמת. אני לא מקבל את הגישה של 'למי אכפת' לגבי הכסף והפרנסה".
2 צפייה בגלריה
 רה"מ בנט באו"ם ופרופ' זרקא
 רה"מ בנט באו"ם ופרופ' זרקא
רה"מ בנט באו"ם ופרופ' זרקא
(צילום: AFP, שמוליק דודפור)
הפרויקטור זרקא אמר הבוקר בתגובה: "ישבתי כמו רבים מול המסך לראות את הנאום, וכשנושא הקורונה עלה, חשבתי שראש הממשלה שהתחיל לדבר על המגדלור ועל האור, גם יעביר את המסר שממדינת ישראל כל העולם לומד וכל העולם יכול ללמוד כי אנחנו המובילים במענה למגפה הארורה הזאת.
"לגיטימי שזאת תהיה הציפייה שלי כי זאת האמת ובנוסף אני שומע את זה כל הזמן מהראש הממשלה במפגשים פנימיים ובמפגשים חיצוניים, מאוד מעריך את מערכת הבריאות, את בכירי המערכת ואת העשייה, ומכאן הייתה לי ההפתעה שדווקא יותר עסקנו בגבולות הגזרה בין המנהיגות הפוליטית לבין הצוות המקצועי שלנו".
- במקום לקבל פרגון, קיבלת בראש. "אני לא רואה את זה כ'קיבלתי בראש'. אני מכיר את העבודה המשותפת עם משרדי הממשלה האחרים, ובטח עם ראש הממשלה שהוא מאוד עסוק בקורונה, כולל דיונים על החברה הערבית שהגיעו מניו יורק. אני חושב שהיה בהחלט מקום לפרגן למערכת כי זה מגיע לה, זה פרגון בזכות, זה לא מה שקרה".
- זה מרגיש כמו מסר די משתק. "אני לא יודע לפרשן פוליטיקאים ובטח לא את ראש הממשלה. אני חושב שאנחנו מייחסים לנושא הזה חשיבות יתר כי מה שקובע ביומיום זה עבודה משותפת שכן קורית. לגיטימי שיש דעות שונות, לגיטימי שיש עוד מומחים שמביעים עמדה נוספת, הכול לגיטימי.
"צריך להכיר רק שהאחריות אכן נמצאת אצל ראש הממשלה או אצל הקבינט, אבל יש גם אחריות מקצועית שנמצאת אצל אנשי המקצוע כי חלק מהגדרת התפקיד שלה, וזה חלק מהתפקיד שלנו, מהחובה שלנו, אנחנו עובדים למען הציבור, למען בריאות הציבור, הצלת חיים, וחובתנו להמשיך ולהביע את הדעה המקצועית בצורה מאוד ברורה, נתמכת נתונים, ולהציג אותה לדרג הפוליטי שכן יש לו את החובה לקבל את ההחלטות שלו".

- האם האמירות של ראש הממשלה יגרמו לך לשמור לעצמך ביקורת על החלטות הממשלה? "אני לא קלטתי את המסר הזה. אני רוצה להחזיר אתכם לדו"ח וינוגרד על מלחמת לבנון השנייה, שמדבר על גבול הגזרה בין הדרג המדיני לבין הדרג המקצועי. יש שם פרק שלם שמדבר על האחריות המקצועית, על חובתך כאיש מקצוע שעובד אצל הציבור להביא את הנתונים, לדבר על הנתונים, להילחם על הנתונים, להסביר את המשמעויות, זה תפקידנו וזה מה שאנחנו עושים.
"אם תסתכל אחורה בראיונות של עמיתיי ושלי, הייתי אומר שאנחנו קוהרנטיים בזה שאנחנו מעבירים את המסר, קוהרנטיים בלהציע את ההצעות המקצועיות שאנחנו חושבים. אנחנו חלילה לא עוסקים בהדלפות ואני לא מבקר את הממשלה. זה לא התפקיד שלי, אבל בהחלט תפקידי הוא להביא את העמדה המקצועית גם לממשלה וגם לציבור. חובתי להביא את עמדתי המקצועית שוב ושוב ואמשיך להביע את עמדתי".
- בתדרוך אחרי הנאום באו"ם, ראש הממשלה אמר "כששאלתי אותם למה צריך לסגור הופעה של שלמה ארצי בגלל מגזר כזה או אחר - הם גמגמו". "האמת, אני לא זוכר שגמגמתי, בדרך כלל אין לי תהליך כזה. יש אנשים שכן, יש להם בעיות גמגום וזה בסדר, כל אחד והבעיות שלו, אבל גמגום תוכן אני לא מכיר. אני חושב שגם ראש הממשלה מכיר והוא כתב על זה גם ספר, כל העולם כבר מכיר שנה וחצי את נושא ההתקהלות. ככל שאנחנו קרובים אחד לשני, סכנת העברת המחלה גדולה יותר. זו לא אקסיומה, זה חוק טבע והוא נכון דרך אגב לכל המחלות הזיהומיות כך שאין בזה משהו חדש".
- ביום ראשון יתכנס קבינט הקורונה, אנחנו כבר יודעים שראש הממשלה הוא המנהיג המחליט ולגורמים המקצועיים אין כל כך השפעה פה. יש בכלל משמעות להימצאות שלכם בקבינט הקורונה? "יש הרבה דברים על השולחן - הלימודים חודשו, התו הירוק משתנה ביום ראשון, בתי החולים עמוסים, מכשירי האקמו בתפוסה מלאה, מחלקות טיפול נמרץ מלאות. בנוסף לאלה יש לנו לגמרי חובה לבוא ולהגיש דיווח על תמונת מצב כפי שאני עושה בכל פעם שהתכנס הקבינט. השרים יתעדכנו ממקור ראשון לגבי תמונת המצב והתחלואה, ויש לנו גם חובה להסתכל קצת קדימה לחודש אוקטובר שהולך להיות מאתגר ולומר מה אנחנו הולכים לעשות בשביל לצמצם את התחלואה".
2 צפייה בגלריה
מכונת האקמו
מכונת האקמו
"מכשירי האקמו בתפוסה מלאה"
(צילום: שאטרסטוק)




- מה תבקשו בקבינט הקורונה? "אנחנו צריכים להסתכל על הנתונים ולבוא כמו דרג מקצועי מבוסס נתונים. הנתונים בתקופת החגים הופרו לאור מיעוט בדיקות, לאור בתי ספר סגורים. כרגע חוזרים לשגרה מסוימת, אני מאמין שכמות הבדיקות תעלה. קיימנו הבוקר פגישה שראש הממשלה עקב אחריה עם מנכ"לי קופות החולים שכבר מדווחים על עלייה גדולה במוכנות להתחסן.
"יש כאן בעיה מורכבת. מצד אחד יש את הווירוס שלא בדיוק מציית להוראות שלנו ויש התקהלויות שמעלות את ההדבקה, יש בתי ספר שעוד יותר יעלו את ההדבקה ומנגד יש לנו את הכלי המצוין הזה שנקרא חיסונים. בעזרת שינוי הכללים בתו הירוק ביום ראשון אני מאמין שיותר אנשים יתחסנו וצריך לראות האם בסוף התמונה מאוזנת - האם מה שאנחנו עושים בצד של התו הירוק, של החיסונים, של המסכה, של הריחוק, מספיק בשביל שנוכל לצמצם את המגפה".

"חתונה עם אלפיים איש זאת לא התקהלות סבירה"

ברקע הסערה, אמר הבוקר ראש הממשלה בנט לפני המראתו חזרה מניו יורק לישראל: "אני מכבד מאוד את מומחי הבריאות ומוקיר את עבודתם המקצועית. עם זאת הטלת עוד ועוד מגבלות גורפות על כלל אזרחי מדינת ישראל זאת לא המדיניות של הממשלה. המדיניות של הממשלה היא ישראל פתוחה ככל האפשר, כלכלה פתוחה ככל האפשר, לצד עבודה ממוקדמת על הלא מחוסנים ועל מוקדי התחלואה.
"סגירת קונצרט של שלמה ארצי בראשון או סגירת חתונה במודיעין, היא לא תעזור לתושבי טייבה או אום אל פחם לצמצם את התחלואה. מה שכן יעזור זה שנגיע לאום אל פחם, נגיע לחברה הערבית, נשכנע, נגיע עם מבצעים ועם מוקדים ועם תחנות, ואת זה אנחנו עושים".
פרופ' זרקא אמר בתגובה: "כשחשבתי על שלמה ארצי, לא חשבתי על טייבה. נראה לי זה שני עולמות שונים. יחד עם זאת, במדינתנו הקטנה והאהובה הממשקים בין התושבים הוא כל כך גדול, אני לא חושב שיש גבול גזרה אחד בין טייבה לראשון לציון. העובדים באים, קהל מסתובב. אני חושב על החתונה בטייבה שבמקום שתתנהל ב-500 איש, היא מתנהלת באלפיים איש. זאת התקהלות סבירה? ממש לא".