4 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה לשעבר יוחנן דנינו בשבת תרבות בבאר שבע
מפכ"ל המשטרה לשעבר יוחנן דנינו בשבת תרבות בבאר שבע
ביקורת קשה על הממשלה והסכם השכר עם השוטרים. יוחנן דנינו
(צילום: דייגו מיטלברג, דוברות עיריית באר שבע)
"חוסר ניסיון מדיני, מצהירים הצהרות ומשאירים את התוהו ובהו לאחרים": המפכ"ל לשעבר יוחנן דנינו תקף היום (שבת) בחריפות את התנהלות הממשלה במהלך הרמדאן, והאשים אותה בכך ש"אילצה" את המשטרה לפתוח את הר הבית למתפללים ומבקרים על אף התקופה הנפיצה.
"כל מה שקרה בהר הבית לאחרונה מצביע על חוסר ניסיון מדיני שגרם לחלק מהאירועים הקשים", אמר דנינו באירוע שבתרבות בבאר שבע. "אי אפשר להסביר לכולם למה שוטרים במדים נכנסו, יש הבדל בין דילול כניסה לשוטרים בתוך מסגד. אבל הכניסה הייתה מוצדקת. המשטרה לא יכולה לאפשר יידוי אבנים במסגד".
4 צפייה בגלריה
דנינו בתקופתו כמפכ"ל המשטרה, ב-2015
דנינו בתקופתו כמפכ"ל המשטרה, ב-2015
דנינו בתקופתו כמפכ"ל המשטרה, ב-2015
(צילום: איתי בלומנטל)
לדבריו, "הדרג המדיני הכריח לפתוח את ההר לכולם, והצעירים עשו את הבלאגן. צריך היה לדאוג שהם לא ייכנסו". דנינו הוסיף כי מוטב היה לממשלה ללמוד מההחלטות בתקופתו: "ברמדאן ב-2014 סגרנו את הר הבית לכולם, כי הבנו שאנחנו יכולים לראות פה מלחמת עולם", אמר דנינו.
המפכ"ל לשעבר טען כי "מה שקרה ועדיין קורה זה שפוליטיקאים מנסים לקושש קולות מימין ומשמאל, ולשנות את הסטטוס קוו. להצהיר הצהרות - ולהשאיר את כל התוהו ובהו לאחרים. כמפכ"ל מנעתי מחברי כנסת לעלות להר הבית, כי שלום הציבור וביטחונו זו הסמכות שלי. אם אני רוצה לשמור עליהם - אתם לא תעלו. הסיפור הזה נפיץ".
4 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי מפכ"ל המשטרה
יעקב שבתאי מפכ"ל המשטרה
"לא היה מנוסה". דנינו על המפכ"ל שבתאי
(צילום: דוברות המשטרה)
בהמשך התייחס דנינו להסכם השכר החדש שנחתם בין המשטרה למשרד האוצר, עליו חתם המפכ"ל המכהן יעקב שבתאי בשנה שעברה, והאשים את השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בניצול חוסר הניסיון שלו. "משרד האוצר והשר הנכנס אילצו אותו לחתום, והוא היה חסר ניסיון ולא הבין", הסביר דנינו.
דנינו אמר כי משמעות ההסכם היא פרישה המונית של שוטרים. "מאז שעזבתי לא העלו את השכר, יש עזיבה גדולה מאוד של שוטרים צעירים עם ותק של 7-5 שנים", ציין. "עזבו יותר מ-700 שוטרים שאתה לא רוצה שיעזבו, ואתה תוהה - למה? המשטרה עשתה סקר פנימי בקרב השוטרים הפורשים, והסיבה הראשונה שצוינה היא השכר. ומה עשתה הממשלה האחרונה? הכריחו את המפכ"ל לחתום על הסכם גג שכר, כך שהדבר היחיד דהצעת לשוטרים - הפנסיה - אין אותה.
4 צפייה בגלריה
היערכות המשטרה לבחירות
היערכות המשטרה לבחירות
"משכורת לשוטר מתחיל - 5,144 שקל בחודש"
(צילום: דוברות המשטרה )
לדבריו, גם בתקופתו ניסה האוצר לשכנע אותו לחתום על הסכם דומה, אך הוא סירב. "לפיד היה שר האוצר, הגעתי אליו ללשכה ואמרתי לו שאני לא מוכן לחתום. הוא הבין ואמר שיירד מזה. אני מצפה משר האוצר ליברמן, שאני מעריך, לבטל את ההסכם הנורא הזה ביום ראשון. אנחנו נשלם על זה מחיר נורא, אלפי השוטרים שעוזבים זה בדמנו".
לפי ההסכם, בכל חמש שנים המשטרה תצטרך לפטר אחוז נכבד מהשוטרים, בהם מקבלי המשכורות הגבוהות בעלי הניסיון. "צריך לבטל את הסכם גג השכר", אמר דנינו. "כשניסיתי לגייס את אחי הייתי ניצב והוא מסתערב, לוחם רציני. אמרתי לו 'תצטרף לכחולים', וכשהלך ללשכת גיוס גילה ששוטר מתחיל משתכר ב-5,144 שקל לחודש. "למה חוקר במוסד צריך להרוויח יותר?", תהה.
מלשכתו של השר לביטחון הפנים עמר בר-לב נמסר בתגובה: "ההסכם המדובר שנקרא 'הסכם גג שכר', הוא הישג גדול למשרד לביטחון הפנים, למשטרת ישראל ולשירות בתי הסוהר. לראשונה קיבלה משטרת ישראל גמישות גדולה מאוד לניהול כוח האדם, תקציבי השכר, התמריצים והגמלאות שלה - בדיוק כפי שהודיע מפכ"ל המשטרה לפני כשבועיים על מתן תמריצים נוספים לשוטרים במסגרת 'שנת השוטר'".
עוד נמסר: "בכך מתאפשר למשטרה לתכנן ולנהל באופן יעיל, גמיש ומתקדם את שכר השוטרים והמענקים, ולטייב את איכות כוח האדם שהיא מגייסת לשורותיה. 'הסכם גג שכר' קובע גם פירמידת דרגות מחייבת, שתשפר את הנוכחות בשטח על חשבון תפקידי מטה. נוסף על כך, התייעלות זו תוביל לחיסכון גדול של תקציבים, שיופנו לרכש ולהתעצמות של המשטרה ושב"ס באמצעים שונים - בהם אמצעים טכנולוגיים מתקדמים - הנדרשים להם לנוכח האתגרים הכבדים העומדים בפניהם".