1 צפייה בגלריה
 לראשונה - צה"ל קבע תנאי סף לנשים לשרת בחטיבות חי"ר וביחידות מובחרות
 לראשונה - צה"ל קבע תנאי סף לנשים לשרת בחטיבות חי"ר וביחידות מובחרות
לוחמות בצה"ל. דובר צה"ל: "המפקד עמד על האתגרים של המהלך"
(צילום: דובר צה"ל)
לאחר שצה"ל הכריז השבוע לראשונה על קריטריונים שיאפשרו שילוב לוחמות בחטיבות החי"ר וביחידות עילית - גם בתוך היחידות המובחרות מביעים תמיכה במהלך. מפקד סיירת מטכ"ל, אלוף-משנה י', אמר שלשום (שלישי) בהרצאה סגורה בפני חניכי אחד הקורסים היוקרתיים של חיל המודיעין: "לא הגיוני שלא בוחנים 51% מהאוכלוסייה שלנו, וכשזה קורה, אנחנו בבעיה". כך העידו חיילות שנכחו בהרצאה.
מפקד הסיירת אמר את הדברים בהתייחסו לגידול במספר הלוחמות בצבא - עלייה של 180% תוך שמונה שנים. בדובר צה"ל סירבו להתייחס "לדברים שנאמרו בפורום סגור" אך גורמים צבאיים הוסיפו: "הציטוט אינו מדויק. מפקד היחידה נשאל על ידי הצוערים שאלות במספר נושאים, ביניהם גם סוגיית שילוב נשים בתפקידי לחימה ביחידה. מפקד היחידה עמד על מאפיינים ואתגרים של מהלך מסוג זה".

תנאי סף נדרשים ללוחמת בתחילת ההכשרה

י', אגב, אינו מפקד סיירת מטכ"ל הראשון שמתבטא בעד שילוב נשים ביחידה. לעתירה המקורית בבג"ץ הלוחמות צורף נייר עמדה מטעם מפקד סיירת מטכ"ל בשנים 2019-2016 וסגן מפקד סיירת מטכ"ל בשנים 2017-2016, שכתבו כי "נוכח ניסיוננו המעשי בשטח, אנו סבורים כי נשים יכולות לשרת בהצלחה כלוחמות בסיירת מטכ"ל וכי שילובן כלוחמות יניב תרומה ייחודית ומשמעותית הן מבחינה מבצעית והן מבחינה ארגונית, ליחידה בפרט ולצה"ל בכלל. לטעמנו, כיום, מחמיצה סיירת מטכ"ל את פוטנציאל הערך המירבי בשל צמצום הגיוס ליחידה לגברים בלבד".
המפקדים ציינו את חשיבות הגיוון והשונות בכוח של צוות לוחמים, ש"מגדילה את סל הכלים המבצעיים העומד לרשותו". הלוחמים, לדבריהם, "מתבלטים כל אחד ביכולות שונות זו מזו" - ומנו, בין היתר, תכונות כמו חלוקת קשב, התמצאות במרחב, אינטליגנציה רגשית ועוד. לאחר מכן ציינו כי על המשרת בסיירת מטכ"ל להיות בעל יכולת פיזית ברמה טובה מאוד, והדגישו כי יכולת זו נבחנת במבחנים הפיזיים בשלב איתור המועמדים לשירות ביחידה. עם זאת, לטענתם, "את היכולת הפיזית הנדרשת ניתן לבנות אצל אדם עם נתונים בסיסיים מתאימים, בין אם הוא גבר או אישה. ניכר כי השתרשה תפיסה מוטעית שלפיה היכולת לעמוד במאמץ הפיזי היא הפרמטר המשמעותי ביותר ביכולותיו של לוחם בסיירת מטכ"ל ועל כן ניתן לחשוב שנשים הן נחותות ולא יעמדו במשימות. ואולם, מלוחם ביחידה נדרשות יכולות רבות ומגוונות וחוסנו הפיזי אינו החשוב בהן. בנוסף, הליווי המקצועי והרפואי ביחידה מגן על בריאות הלוחמים ומתאים לכל אחד את העומסים וסרגל המאמצים המתאימים לו, וכך תישמר גם בריאותן של הנשים".
צה"ל הציג שלשום תנאי קבלה שיאפשרו לנשים להשתלב כלוחמות ביחידות המובחרות ובחטיבות החי"ר. זאת בתגובה על עתירה לבג"ץ שהגישה קבוצת צעירות. בצבא הסבירו כי הקריטריונים הללו מתבססים על "חוסר פשרות בדרישות ללוחם בשדה הקרב, וכן אחריות על בריאות החיילות".
הצבא הודיע כי יתחיל בשילוב לוחמות בכל התפקידים ובכל החטיבות בתהליך מדורג, איטי ומבוקר. תחילה בתפקידי סילוק פצצות וטיפול באב"כ ביחידת ההנדסה המובחרת יהל"ם, בתפקידי חילוץ ביחידה 669 של חיל האוויר, ובמחלקות הניוד של גדודי החי"ר המתמרנים בצבא הסדיר.
עם זאת לוחמות לשעבר והעותרות עצמן אומרות כי הקריטריונים נוקשים מדי ויסכלו את שילובן של נשים כלוחמות. כמו כן הצבא דחה לפי שעה את בקשת העותרות לגשת למיונים ליחידות עילית כגון סיירת מטכ"ל, שייטת 13, סיירות גולני וצנחנים, דובדבן ועוד.