שר הפנים משה ארבל העניק היום (רביעי) מעמד תושב קבע לחמיד אבו עראר, אב לתשעה מערוער שבנגב ותושב עזה לשעבר, ששכל את אישתו וסיכן את חייו כדי להציל חיי עשרות חיילים ב-7 באוקטובר.

1 צפייה בגלריה
שר הפנים משה ארבל העניק מעמד תושב קבע לחמיד אבו ערער
שר הפנים משה ארבל העניק מעמד תושב קבע לחמיד אבו ערער
אבו עראר, ארבל ותעודת הזהות
"אני עובד בענף החקלאות, ובשבת ההיא אשתי הסיעה אותי לעבודה", שחזר חמיד. "הגענו לצומת, ועצרנו כדי לתת זכות קדימה. המחבלים הגיעו על אופנועים והתחילו לירות עלינו. אשתי פאטמה, שהייתה בהיריון, נהרגה במקום ואני נפגעתי ברגל. גם התינוק שלי בן השבעה חודשים שהיה איתנו ברכב נפצע מרסיסים בכתף, והיה איתנו עוד אדם שעבד איתי ונהרג".
במשך שעות ארוכות נאלץ חמיד להתחבא עם בנו התינוק."לקח זמן עד שהבנתי שמדובר במחבלים של חמאס שחדרו לישראל", אמר. "התקשרנו למד"א ולמשטרה, אבל אף אחד לא הצליח להגיע אלינו. אמרו לנו להסתתר. היה שם ארון של חשמל, לקחתי את התינוק שלי והסתתרנו בתוכו במשך חמש וחצי שעות. הוא בכה כל הזמן כי הוא היה רעב ועייף".
"אחרי חמש וחצי שעות הגיעו מחבלים של חמאס ועמדו סמוך אלינו", הוא מספר. "שמעתי אותם מתכננים איך לפגוע בחיילים. שבע דקות לאחר מכן שמעתי אנשים מדברים בעברית ומתקרבים אלינו. הצצתי וראיתי את חיילי צה"ל. פחדתי למות מקרב יריות ביניהם, אבל הבנתי שאין לי מה להפסיד - אז החלטתי לעשות מהלך כדי להציל את החיילים ואת החיים שלנו".

"המחבלים התחילו לירות לעבר הצבא והחיילים לא ידעו מאיפה בא הירי", אמר. "הורדתי את הבגדים ויצאתי לכיוון החיילים עירום, כשהתינוק שלי בידיים, והזהרתי אותם. אמרתי להם שיש שם ארבעה מחבלים והסברתי להם איפה הם נמצאים. במשך שעה וחצי נוספת חיכינו עד שיפנו אותנו משם".
אחרי האירוע הטראומתי, כשהוא מתאבל על אשתו, נאלץ חמיד, שאינו אזרח ישראלי, להתמודד עם פחד נוסף – שיגרשו אותו מישראל והוא יאלץ לעזוב את ילדיו. "כל הזמן פחדתי שינתקו אותי מהילדים שלי", הוא מתאר. "זו נקודת הפחד שלי. אמא שלהם מתה, גם אני אצטרך לעזוב אותם?".
מתוך הערכה עמוקה, ולאחר שקיבל את המלצות הוועדה המייעצת, העניק היום שר הפנים ארבל מעמד תושב קבע לחמיד. בחוות הדעת שהוגשה לשר על-ידי הוועדה נכתב כי "מדובר במבקש אשר חווה אירוע טרור מהקשים שידעה מדינת ישראל, ואשתו ההרה נרצחה בדם קר על-ידי מחבלים מתועבים לנגד עיניו. במקרה מסוג זה, מדינת ישראל אינה יכולה להישאר אדישה ולא להיות מעורבת בעובדה שמדובר בתא משפחתי הכולל תשעה ילדים קטינים, אזרחי ישראל שנותרו יתומים מאם, והמבקש נותר עמוד השדרה היחיד לילדיו".
ארבל עצמו אמר כי "היום הזה הוא יום חשוב, שבו אנו מראים לעולם שאנחנו במאבק נגד הרוע והחושך, והשותפות שלנו - בני אברהם - היא חזקה ואמיצה".
ארבל פנה לחמיד וציין את "הפעולה האמיצה שעשית, תוך סיכון חיים, רגעים ספורים אחרי שרצחו בדם קר לנגד עיניך את רעייתך. בכך הצלת חיים של עשרות חיילים". לדברי ארבל, "המעשים שלך והדברים שלך נגעו בלבבות של כולנו. אזרחי ישראל וחיילי צה"ל כולם אסירי תודה לך. משרד הפנים מודה לך ומכריז על היותך חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. אני רואה זכות להיות זה שמעניק לך את תעודת הזהות שלך. הבשורה שאתה וילדיך הינם חלק בלתי נפרד מהזהות הישראלית היא בשורה עבור המדינה ואזרחיה כולם".