ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי כנסת מסיעת חד"ש-תע"ל נפגשים הערב (שני) על רקע האלימות המשתוללת בחברה הערבית, שגבתה את חייהם של 89 בני אדם מתחילת השנה. סיעת רע"מ של ח"כ מנסור עבאס מחרימה את הפגישה. ברע"מ אמרו: "אנחנו לא מאמינים לנתניהו ומפקפקים בכוונות שלו ושל בן גביר להילחם בפשיעה בחברה הערבית". ח"כ וליד טאהא מרע"מ אמר: "לא נהיה חלק במצג שווא אצל נתניהו".
לקראת הפגישה אמר נתניהו כי "זו לא רק בעיה כואבת של המגזר הערבי, אלא בעיה שמטרידה את כל אזרחי המדינה. לא רק משום שיש זליגה של פשיעה ואלימות, אלא משום שאנשים ביישובים הערביים לא יכולים לחיות כך".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו. "מבין את הסבל"
(צילום: AP)

נתניהו, שהתייחס בצורה קצרה מאוד לנושא בדיון 40 חתימות בכנסת שהוקדש לסוגיית האלימות בחברה הערבית, הוסיף: "אני מבין את הסבל. שמעתי את הזעקה פה (בכנסת - ס"ח) ב-40 חתימות. זה בהחלט חדר לי ללב וזה לא דבר חדש. זה צורך לאומי, ואני בהחלט מתכוון היום לשמוע. אני מתכוון להירתם לזה משום שזה התפקיד שלי. היום לא יתקבלו החלטות, היום נשמע את הבעיות. אני ראש הממשלה של כל האזרחים ואחריות המדינה להגן על אזרחיה - מפני התקפה חיצונית ופנימית. מה שמתרחש כרגע ביישובים הערביים זה סבל בלתי נסבל. אמא מפחדת לתת לבת שלה לצאת לרחוב, ילד מפחד ללכת לחוג ואנשים נרצחים. זו טרגדיה עצומה ואנחנו חייבים לעשות את המאמץ הממשלתי הלאומי כדי למגר את התופעה הזו".
לקראת הפגישה פרסמו הסיעות הערביות בכנסת את הדרישות שיציגו לנתניהו. סיעת רע"מ, שהחליטה כאמור להחרים את הפגישה, פנתה מוקדם יותר במכתב לנתניהו ובו דרשה להחליף את בן גביר בתור השר לביטחון לאומי: "צריך למנות שר מקצועי ולא פוליטי שיובל מדיניות חדשה ונכונה בתחום". בסיעה הביעו "נכונות לשיתוף פעולה למען ביטחונם האישי של האזרחים הערבים", וביקשו "להמשיך ביתר שאת מהמקום שבו הפסקנו בסוף 2022 והביא לירידה משמעותית בשיעורי הפשיעה והאלימות".
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה תע"ל
ישיבת סיעה תע"ל
טיבי ועודה. 12 דרישות מנתניהו
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
 ועדת חוקה חוק ומשפט
 ועדת חוקה חוק ומשפט
עבאס. ביקש לפטר את בן גביר
(צילום: יואב דודקביץ')
סיעת חד"ש-תע"ל פרסמה מכתב ובו 12 דרישות מנתניהו. הראשונה שבהן היא העברת החלטת ממשלה בעניין האלימות והפשיעה בחברה הערבית, שתהווה הצהרת כוונות. מלבד זאת, קראו במפלגה להקים ועדת שרים לטיפול בפשיעה בראשות ראש הממשלה, למנות פרויקטור - צעד שעליו הודיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מוקדם יותר, לטפל במצוקת הדיור והקרקעות, להקים רשות סטטוטורית במשרד ראש הממשלה שתהיה אמונה על טיפול בפשיעה מאורגנת ועבריינות חמורה.
במפלגה ביקשו גם לבטל את המשמר הלאומי של השר בן גביר, לדרוש מהמשטרה לאסוף נשק ולמנוע את זליגתו מבסיסי הצבא - ובטווח הארוך לפעול לשינוי תפיסת המשטרה כלפי האוכלוסייה הערבית מ"תפיסה ביטחוניסיטית לתפיסה אזרחית משרתת".
עוד דרישות שהעלתה חד"ש-תע"ל כוללות ייצוג נציגים מטעם ראשי הרשויות הערביות בכל צוות עבודה שיעסוק בטיפול בפשיעה, הקצאת תקציבים לתוכניות המיועדות למניעה ושיקום צעירים, הפעלת תוכניות בינמשרדיות לליווי וטיפול באלפי פצועים ובני משפחותיהם ושיקום משפחות הנרצחים, תוכנית להגנה על ראשי רשויות ומניעת השתלטות ארגוני הפשיעה על מכרזים ברשויות מקומיות וכן טיפול בתופעת השוק האפור.

רע"מ עקצו את חד"ש-תע"ל

רע"מ פרסמה הודעה רשמית שבה היא מטילה על ראש הממשלה נתניהו את האחריות לשיעור הפשיעה הגבוה בחברה הערבית. בנוסף, במפלגתו של עבאס ציינו כי הגישו את דרישותיה במכתב ישיר ללשכת ראש הממשלה, ולכן הם לא משתתפים בפגישת נתניהו עם חברי הכנסת של חד"ש-תע"ל.
"איננו מאמינים שהקריאה של נתניהו באה מתוך כוונות כנות להתמודד עם אלימות ופשיעה, והספקנות הזו אינה לשווא, שכן הוא עצמו הוא זה שהקפיא את התוכנית למאבק באלימות ובפשיעה, שהצליחה. ואשר הופקה על ידי הממשלה הקודמת", אמרו ברע"מ. "נתניהו ומי שהיה הסיבה לחזרתו לשלטון אחראי לדמם של בני ובנות החברה שלנו".
עוד אמרו ברע"מ: "אנו מופתעים מהקריאה של חד"ש-תע"ל לעמדה משותפת, שהיא הגוש שתקף אותנו ביום שבו התחלנו את דרכנו לטפל בסוגיה הזו לפני כשנתיים כשהזמנו את נתניהו לישיבה נגד אלימות וזה אותו גוש שתקף ובגד בנו והתנגד לתוכניות ולתקציבים להתמודדות עם אלימות ופשע.
"מוזר שגוש חד"ש-תע"ל הציג דרישות שהשגנו בתוכניות הממשלה הקודמת, ונתניהו הקפיא אותן, ולא חזר להיות ראש ממשלה אלמלא עמדות חד"ש-תע"ל. למרות כל זאת, אנו מוכנים לפתוח דף חדש ולאמץ עמדה משותפת, שבסיסה הצטרפות לדרישותינו ליישם מחדש את התוכנית הקודמת על מנת לעצור את הדם בחברה שלנו".