6 צפייה בגלריה
מחכות לפתיחת הלימודים
מחכות לפתיחת הלימודים
מחכות לפתיחת בית הספר בראשון לציון
(צילום: שמוליק דודפור)
מאות אלפי ילדים החלו ללמוד היום (חמישי) בשעה 10:00 בעקבות שביתת הסתדרות המורים, והורים רבים הביעו תסכול מהתוכניות שהשתבשו. בגינות מחוץ לבתי הספר השונים נצפו כמה ילדים שלא עודכנו ככל הנראה בשביתה, ונאלצו לשוב הבית או לשבת בחוץ ולהמתין לפתיחת בית הספר. בבית ספר בשפלה נתלה שלט שהבהיר: "הורים יקרים, יום הלימודים יחל בשעה 10:00. תודה והמשך יום מקסים".
הנהגת ההורים העירונית בראשון לציון, אחת הערים הגדולות שסובלות מהשביתה, מסרה כי היא מתנגדת לעיצומי המורים ומוחה על התנהלות יו"ר הסתדרות המורים, יפה בן דויד. לדברי יו"ר הנהגת ההורים בעיר, רוני עקירב, "העיצומים היום פוגעים בראש ובראשונה בתלמידים ובהוריהם, ולא מזיזים לממשלה בישראל".
6 צפייה בגלריה
מחכה מול שער בית הספר
מחכה מול שער בית הספר
הגיע מוקדם - ונותר בחוץ. ראשון לציון
(צילום: שמוליק דודפור )
6 צפייה בגלריה
מחכים לפתיחת הלימודים
מחכים לפתיחת הלימודים
הילדים התבשרו שיש שביתה, וחזרו הביתה
(צילום: מאיר תורג'מן)
6 צפייה בגלריה
ההודעה על עיכוב פתיחת יום הלימודים
ההודעה על עיכוב פתיחת יום הלימודים
בית ספר בשפלה, הבוקר
(צילום: בראל אפרים)
לדברי עקירב, "אי אפשר לצפות לתמיכתנו או להבנתנו לדרישות השכר של המורים, כשזה נעשה על גבם של התלמידים. אני חולם ומייחל ליום שיקומו מורים אמיצים ויגידו לגברת יפה בן דוד 'עד כאן'. הוכח כבר ששום שביתה הפוגעת בתלמידים לא הועילה ולא הביאה להם שום הישגים משמעותיים, אבל כנראה שזה ימשיך להיות חלום".
הורים אחרים הביעו תמיכה במאבק המורים להעלאת שכרם, אך מנגד מחו על כך שהסתדרות המורים מנהלת את המאבק באמצעות עיצומים. בן דויד, נזכיר, טענה אמש כי לא נותרה לו כל ברירה - אחרי שלדבריה משרד האוצר מסרב להגיע עם המורים להסכם שכר חדש. "העיצומים הם קריאת השכמה לממשלה כולה ולפקידי האוצר", אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. "הם עושים הכול כדי למשוך זמן ולא להגיע להסכם. הם מנותקים מהשטח ולא מבינים שהסחבת פוגעת במורים, בתלמידים ובהורים - שרק בשבוע שעבר הגיעו באלפיהם להפגנת המונים בתל אביב לזעוק על העוול שנגרם לעובדי ההוראה".
6 צפייה בגלריה
מחכים לפתיחת הלימודים בחדר מורים
מחכים לפתיחת הלימודים בחדר מורים
מחכים לפתיחת הלימודים בחדר מורים
(צילום: מאיר תורג'מן)
6 צפייה בגלריה
מחכות לפתיחת הלימודים
מחכות לפתיחת הלימודים
מחכות לפתיחת הלימודים
(צילום: מאיר תורג'מן)
לטענת בן דויד, פקידי האוצר מזלזלים בעובדי ההוראה על רקע מגדרי. "כבר שנים שאנחנו מתריעים ומחודש ינואר אנחנו משמיעים צעקה רמה שנשמעת בציבור הרחב. אבל פקידי האוצר ממשיכים להגיע לישיבות המו"מ לא מוכנים, עם הצעות מעורפלות ובלי תקציב. איך אפשר להציל את מערכת החינוך ככה? אני מניחה שאם לא היה מדובר במגזר שרובו נשי היחס היה שונה לגמרי".
הסתדרות המורים דורשת להעלות את שכר המורים המתחילים ל-10,000 שקלים, וכן להעלות את שכר המורה הוותיק באופן משמעותי. מורים רבים בעלי ותק של שנים ארוכות העידו באחרונה כי הם עדיין משתכרים בשכר נמוך של כ-7,500 שקלים. לדברי בן דויד, האוצר מסכים להעלות את שכר המורה המתחיל לסכום של 8,200 שקלים ולאפשר העלאת שכר זניחה למורים ותיקים. "הציעו 8,200 שקלים למורה מתחיל ואמרתי להם ש-8200 זה בצבא ולמורים ותיקים מעל 15 שנה הם מציעים גורנישט".
המשא ומתן בין הסתדרות המורים למשרד האוצר על הסכם שכר קיבוצי חדש החל רשמית לפני כחודשיים, אם כי שיחות לא-רשמיות בנושא נמשכות כבר כשנה. בהסתדרות המורים המתינו שנתיים לפתיחתו, בעיכוב שנכפה עליהם בשל ארבע מערכות בחירות ומגפת הקורונה - אך כעת מבטיחים שם מאבק עיקש.

במאבקה של בן דויד תומכת גם שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, שמחתה גם היא על מדיניות משרד האוצר. "מאבק המורים להעלאת שכרם הוא מאבק צודק וחשוב. המאבק שלהם הוא המאבק של כולנו על עתיד המדינה. בידיים של פקידי האוצר למנוע את השיבושים על ידי פריצת דרך והאצת המשא ומתן באופן מיידי. כל ניסיון למשוך את המשא ומתן מעמיד את מערכת החינוך כולה בסכנה", מסרה השרה.
זוהר שחר לוי, אם לשניים ממזכרת בתיה, אמרה: "התחושה שלי היא שההורים הילדים מוחזקים כבני ערובה של הסתדרות המורים ושל משרד האוצר. ליבנו עם המורים, אנו מזדהים עם מאבקם לשיפור התנאים והעלאת השכר. יותר מכול היינו צמאים לראות מורים איכותיים במערכת.
"באותה נשימה, קשה להעריך אנשים שמקצועם הוא שליחותם ובהזדמנות הראשונה הם מבהירים כמה השליחות שלהם אינה שליחות כאשר הם משתמשים בכל האמצעים העומדים לרשותם. לא תמיד המטרה מקדשת את האמצעים. אחרי תקופה ארוכה כל כך של חוסר יציבות, מן הראוי שייתנו לנו ולילדינו לסיים את השנה כראוי ולא בצורה הזו".

הערים והיישובים שבהם יחלו הלימודים ב-10:00

אבן יהודה, אורנית, אליכין, אלפי מנשה, אלקנה, אלעד, אריאל, באר יעקב, בית דגן, בני עי"ש, ברנר, גבעת שמואל, גדרה, גדרות, גזר, ג'לג'וליה, גן יבנה, גני תקווה, גן רווה, דרום שרון, הוד השרון, זמר, חבל יבנה, חבל מודיעין, טייבה, טירה, יבנה, יהוד-מונוסון, כוכב יאיר-צור יגאל, כפר ברא, כפר יונה, כפר סבא, כפר קאסם, לב השרון, לוד, מזכרת בתיה, נחל שורק, נס ציונה, סביון גני יהודה, עמנואל, עמק חפר, שדות דן (עמק-לוד), פרדסיה, קדומים, קדימה-צורן, קלנסווה, קריית עקרון, קרני שומרון, ראש העין, ראשון לציון, רחובות, רמלה, רעננה, שוהם, שומרון ותל מונד.
פורסם לראשונה: 08:57, 09.06.22