5 צפייה בגלריה
הדמייה תחנת ירושלים מרכז של רכבת ישראל
הדמייה תחנת ירושלים מרכז של רכבת ישראל
הדמייה של תחנת ירושלים מרכז
(צילום: פלג אדריכלים)
שתי תחנות תת-קרקעיות יוספו לקו הרכבת המהיר לירושלים: רגע לפני יום ירושלים, משרד התחבורה ורכבת ישראל עומדים להאריך את הקו המהיר מהרצליה לירושלים בעוד שתי תחנות במרכז עיר הבירה. כך נודע ל-ynet היום (שני). הראשונה תמוקם 1.2 ק"מ מתחנת נבון ותקרא תחנת החאן, על שם מיקומה, ותחנה נוספת תוקם שני קילומטרים וחצי ממנה במרכז העיר. בעתיד מתוכנן הקו להגיע עד מלחה. הפרויקט נמצא בשלבי תכנון ואישור מתקדמים, והעבודות צפויות להתחיל בקרוב.
התוכנית, שהופקדה ואושרה כבר בוועדה הלאומית לתשתיות, נמצאת כבר בעבודה, כשבחודשים הקרובים תחל מכונת הכרייה לפעול בכדי לחצוב את המנהרה מתחנת נבון, התחנה האחרונה בקו עד היום, לשתי התחנות הנוספות.
הקו כולו יפעל במנהרה תת-קרקעית שלא תפריע לתנועה בעיר, ויכלול בניית שתי מגה-תחנות חדשות: ירושלים-מרכז וירושלים החאן. הפרויקט מקודם בשיתוף עיריית ירושלים וצוות תוכנית אב לתחבורה. התחנות החדשות יעוצבו כמונומנטים סביבתיים המאפיינים את מרקם החיים בירושלים. עם סיום הפרויקט, תתאפשר הפעלה של 13 רכבות בכל שעה לכל כיוון, שיסיעו כ-20 אלף נוסעים מדי שעה.
5 צפייה בגלריה
הדמייה תחנת ירושלים מרכז של רכבת ישראל
הדמייה תחנת ירושלים מרכז של רכבת ישראל
הדמייה - תחנת החאן
(צילום: פלג אדריכלים)
5 צפייה בגלריה
הדמייה תחנת ירושלים מרכז של רכבת ישראל
הדמייה תחנת ירושלים מרכז של רכבת ישראל
תחנת ירושלים מרכז
(צילום: פלג אדריכלים)
התחנה הראשונה שתיפתח היא תחנת ירושלים-מרכז, בסמוך לצומת הרחובות המלך ג'ורג' ויפו. התחנות ישיקו עם קווי התחבורה הציבורית במרכז העיר ולשני קווי הרכבת הקלה, הקו האדום הקיים והקו הכחול המתוכנן לפעול עוד לפני סוף העשור הנוכחי.
תחנת ירושלים-מרכז תאפשר לנוסעים המגיעים מחוץ לעיר ברכבת להמשיך ישירות למרכז העיר ללא צורך ביציאה מתחנת יצחק נבון ומעבר לרכבת הקלה או לאוטובוס, ולהגיע תוך דקות ספורות למרכזי העסקים ואזורי הבילוי של שוק מחנה יהודה ורחוב יפו, ולשכונת מאה שערים, כיכר הדווידקה ולעיר העתיקה והכותל המערבי.
התחנה הבאה שתוקם היא תחנת החאן, הסמוכה למוקדי תיירות כמו גן הפעמון, מתחם התחנה הישנה ותיאטרון הקרון המחודש. התחנה תקושר בשבילי הליכה קצרים ונוחים אל העיר העתיקה, עם קישוריות מיטבית לכלל אמצעי התחבורה. רחבת הכניסה למבנה התחנה תשמש כשער כניסה מרכזי לצירי התיירות והתרבות באזור, ותאפשר שהייה ותצפית למרחב החדש שייבנה וגישה למבנה התחנה ההיסטורי.
5 צפייה בגלריה
הדמייה תחנת ירושלים מרכז של רכבת ישראל
הדמייה תחנת ירושלים מרכז של רכבת ישראל
(צילום: פלג אדריכלים)
5 צפייה בגלריה
 מירי רגב
 מירי רגב
"ממקמים את הבירה במוקד העשייה התחבורתית"
(צילום: עמית שאבי)
מאז פתיחת הקו המהיר תחילה בין ירושלים לנתב"ג, ומאוחר יותר הרחבתו להרצליה, בוצעו בו כ-15 מיליון נסיעות. הקו פועל 24 שעות ביממה בימי ראשון עד חמישי, למעט הלילה שבין שלישי לרביעי, לצורך עבודות במתכונת של שתי רכבות לשעה עד חצות ורכבת אחת לשעה בלילה.
פרויקט רכבתי זה מצטרף לפרויקטים אחרים שמתקדמים בימים אלו שנועדו לקלוט את הגידול המואץ הצפוי במספר הנסיעות, מכ-70 מיליון נסיעות בשנת 2019 לעד יותר מ-100 מיליון נסיעות בשנת 2025, ועד 300 מיליון נסיעות הצפויות בשנת 2040. בין הפרויקטים המקודמים בימים אלה ניתן למצוא את המסילה הרביעית באיילון, המסילה המזרחית ומסילת 431. פרויקטים אלה יאפשרו לרכבת ישראל להגדיל את תדירות הנסיעות ולהרחיב את רשת המסילות לאזורים חדשים.
שרת התחבורה מירי רגב מסרה כי "לירושלים, כבירת ישראל, מרכז מוסדות הממשלה ומוקד תיירותי עולמי, מגיעה מערכת תחבורה מתקדמת ויעילה. הארכת הקו המהיר כך שיגיע ממש אל מרכז העיר וסמוך לעיר העתיקה היא צעד משמעותי לקידום חזון המשרד, הממקם את הבירה במוקד העשייה התחבורתית שלנו. עד סוף העשור תהיה ירושלים העיר הראשונה בישראל שתהנה מרשת מלאה של רכבות קלות ומחיבור מסילתי מהיר לכל רחבי הארץ, תוך קישוריות וחיבוריות מיטביות לכלל אמצעי התחבורה בעיר ומחוצה לה".