5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכת ראש הממשלה ירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכת ראש הממשלה ירושלים
נתניהו בלשכת ראש הממשלה
( צילום: הליכוד)
ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד העביר את השרביט למחליפו, ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך לפני שעזב את לשכת רה"מ הותיר אחריו פתק שבו הבטיח לחזור תוך שנתיים. פגישת החפיפה בין השניים ארכה 50-45 דקות, מעט יותר מהחפיפה שערך נתניהו לנפתלי בנט, ונכחו בה גם ראש הסגל של לפיד דני ווסלי וראש הסגל של נתניהו, צחי ברוורמן. בהמשך הגיע נתניהו ללשכת ראש הממשלה בפעם השישית, ומיהר לפרסם תמונה שלו משם.
לפיד, נציין, עזב את מליאת הכנסת מיד אחרי ההצבעה על כינון הממשלה - וכך נמנע מלחיצת יד מצולמת עם נתניהו, שקם מכיסא יו"ר האופוזיציה והתיישב בכיסא ראש הממשלה. עם זאת, פגישת החפיפה עם נתניהו בכנסת החלה בלחיצות ידיים, והייתה עניינית. בעיקר התמקדה השיחה בנושאים ביטחוניים רגישים שעומדים על הפרק, ובהם איראן והמוכנות לתקיפה צבאית בה, התיאום עם האמריקנים, השיחות החשאיות עם סעודיה, סוגיית השבויים והנעדרים, הוועדה לאנרגיה אטומית ועוד.

5 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
שוחח עם הרמטכ"ל. גלנט
(צילום: עידו ארז)
5 צפייה בגלריה
גדעון סער ויריב לוין
גדעון סער ויריב לוין
לא יערכו טקס חילופים. סער ולוין
(צילום: עמית שאבי, קובי קואנקס)
5 צפייה בגלריה
שר הדתות הנכנס חותם על ביטול רפורמת הכשרות
שר הדתות הנכנס חותם על ביטול רפורמת הכשרות
דוחים את החלק השני ברפורמת הכשרות, בדרך לביטולה
במקביל, יועציו של נתניהו קיבלו קלסרים של חפיפה במגוון נושאים, שאחד מהם עסק בשיפוץ מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור - שיהיה סגור לשיפוצים לפחות שנה וחצי. על שולחן ראש הממשלה לפיד השאיר לנתניהו פתק ובו כתובות שתי מילים: "לפיד 2024" – רמז לזה שהוא מתכוון לחזור תוך שנתיים, וזה הזמן שהוא נותן לממשלה הזאת לשרוד. לפני שנה וחצי השאיר נתניהו פתק לבנט שבו כתב "תכף אשוב" – אמירה שדי התגשמה.
בנאום הפרידה שלו בפני מליאת הכנסת סקר יאיר לפיד את מצב המדינה שהוא משאיר לנתניהו, כדי למנוע שכתוב ההיסטוריה, כהגדרתו, וחשף טפח מהשיחות עם סעודיה: "הנחנו את היסודות להצטרפות סעודית מלאה להסכמי אברהם. הפרטים החסויים יועברו כמובן לראש הממשלה הנכנס. אם הממשלה החדשה תמשיך בנתיב שחצבנו אפשר להגיע עם הסעודים לנורמליזציה מלאה תוך זמן לא ארוך".

5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר מוציא לשון לגלעד קריב
איתמר בן גביר מוציא לשון לגלעד קריב
בן גביר מוציא לשון
על סוגיית הגרעין האיראני אמר לפיד: "ראש הממשלה הנכנס נתניהו אמר בסדרה של ראיונות שמשימתו הראשונה במעלה היא בלימת ההתעצמות האיראנית. אני מסכים איתו, זהו אכן האיום הראשון במעלה, ועסקנו בו רבות בשנה וחצי האחרונות. בניגוד לכל התחזיות ונבואות הזעם הממשלה שלנו הצליחה לעצור את החתימה המחודשת על הסכם הגרעין עם איראן. זה היה כרוך בעבודה מדינית מורכבת, חלקה הגדול מתחת לרדאר, מול הממשל האמריקאי, וגם מול אירופה. התוצאה ידועה: ההסכם לא נחתם, הסנקציות על איראן נשארו בתוקף ואף הורחבו. משמרות המהפיכה לא הוצאו מרשימת ארגוני הטרור. התיקים הפתוחים של איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לא נסגרו".
לפיד הוסיף: "במהלך הכהונה שלנו ישראל ביצעה שורה של פעולות גלויות וחשאיות כדי למנוע את ההתעצמות האיראנית. הגברנו את המאמץ למנוע את ההתבססות האיראנית בסוריה, אבל ידה הארוכה של ישראל הגיעה גם הרחק מעבר לזה. כל זה נעשה תוך דיאלוג אינטנסיבי ולעתים נוקב עם האמריקנים, אבל גם תוך חיזוק מעמדה של ישראל בארצות הברית. לא שילמנו מחירים מדיניים. לא הסכמנו לפתיחת הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים".
נתניהו, שנאם לפני לפיד, אמר כי "בארבע השנים הבאות נפעל שישראל תהיה מעצמה עולמית, משגשגת וחזקה, שקיומה לא מוטל עוד בספק. לשם כך עלינו לבצע שלוש משימות: הראשונה, לסכל את מאמצי איראן לפתח ארסנל של פצצות גרעין, שיאיימו עלינו ועל העולם כולו. נבטיח את העליונות הצבאית של ישראל במרחב הסובב אותנו. המשימה השנייה היא לפתח את תשתיות המדינה, כולל לפתח רכבת בזק שתיסע במהירות של מאות ק"מ בשעה ותחבר את המדינה מקריית שמונה עד אילת ובכך תשלים את מהפכת התחבורה שהתחלנו בעשור הקודם. המשימה השלישית היא להמשיך להרחיב את מעגל השלום עם מדינות ערב במטרה לסיים את הסכסוך הישראלי-ערבי".
אגב, רגע משעשע נרשם במליאת הכנסת במהלך השבעת השרים, אחרי שבצלאל סמוטריץ' היה היחיד שהודה במסגרת המעמד גם לרעייתו. בתגובה צחק ראש הממשלה בנימין נתניהו, וסמוטריץ' מיהר להבהיר שכל השרים שמושבעים מודים לבנות זוגם. אחריו עליו שר החינוך יואב קיש, שאמר כי אחרי הברכה של סמוטריץ' - לא נותר לו אלא להודות גם הוא לרעייתו.
שר נוסף שעורר מהומה במהלך השבעתו הוא איתמר בן גביר: בזמן שנשבע אמונים, קרא לעברו חבר הכנסת גלעד קריב מהעבודה קריאות ביניים. בהמשך תועד בן גביר מתיישב בכיסא השר, וחורץ לשון לעבר אחד מחברי הכנסת שישבו מאחוריו. כשנשאל במשדר של אולפן ynet למי בדיוק הוציא לשון, השיב: "לאף אחד, תירגעו".
בימים הקרובים יתקיימו טקסי החילופים ופגישות חפיפה בין השרים היוצאים והנכנסים, אך לפחות שניים מהם - יריב לוין ומירי רגב - ביקשו באופן חריג שלא ייערך טקס כזה. לוין ייפגש עם קודמו, שר המשפטים היוצא גדעון סער ושנוא נפשו של נתניהו, בלשכת שר המשפטים בתחילת השבוע הבא, ללא טקס חילופים רשמי. לבקשתה של רגב גם עבורה לא ייערך טקס רשמי, והיא תיפגש עם שרת התחבורה היוצאת מירב מיכאלי לפגישת חפיפה.
במקביל, שר הביטחון הנכנס יואב גלנט שוחח הערב עם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ועם מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אמיר אשל. השניים בירכו את גלנט עם כניסתו לתפקיד, וסיכמו כי ייפגשו לישיבת עבודה ראשונה כבר מחר בבוקר.
שר נוסף שכבר החל לעבוד הוא שר הדתות מיכאל מלכיאלי מש"ס, שפרסם תמונה שלו לצד הרב הראשי יצחק יוסף, שבה חתם על צו שמבטל את הפעימה השנייה והמשמעותית של רפורמת הכשרות, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2023. מדובר בצו שדוחה את יישום החלק השני בחצי שנה, כשהצפי הוא שעד אז תבטל הכנסת את הרפורמה לחלוטין.
הפעימה הראשונה של הרפורמה, נזכיר, אפשרה לרבני עיר להתחרות ביניהם כך שכל בית עסק יוכל לבקש כשרות מאיזה רב שהוא רוצה - בלי קשר למקום שבו הוא פועל. השלב השני והמשמעותי הוא שגם גופי כשרות פרטיים יוכלו להעניק שרותי השגחה ולהנפיק תעודות כשרות, ולא רק רבנים מקומיים מטעם המדינה.