אמונה כהן, תלמידת כיתה י"א מאולפנת בהר"ן, הוכרזה בצהריים (יום ד') ככלת חידון התנ"ך העולמי לנוער, שנערך זו השנה ה-60 ברציפות כחלק מחגיגות יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל. השנה עמד החידון, שנערך בתיאטרון ירושלים, בסימן "מנהיגים את הדרך". נכחו בו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך יואב קיש ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה.
כהן בת ה-17, תושבת בני נצרים שבמועצה האזורית אשכול, מגיעה כאמור מאולפנת בהר"ן בגדרה - שבה למדה גם הנערה הקודמת שניצחה בחידון התנ"ך העולמי, ב-2020, רות כהן. גם לפני 17 שנה המנצחת בחידון, עדי דיאמנט, הגיעה מאולפנת בהר"ן. מדובר באולפנה לתלמידות מצטיינות, עם שיעורי זכאות גבוהים מאוד לבגרות, לרוב 100%. משרד החינוך אף נתן לאולפנה אישור מיוחד במסגרתו התלמידות נבחנות ללא נוכחות בוחן חיצוני ופנימי בשל יושרה גבוהה.
7 צפייה בגלריה
חידון התנ''ך
חידון התנ''ך
נתניהו עם כלת התנ"ך אמונה כהן וסגניתה נטע לקס
(צילום: שלו שלום)
7 צפייה בגלריה
חידון התנ''ך
חידון התנ''ך
(צילום: דוברות משרד החינוך)
7 צפייה בגלריה
חידון התנ''ך
חידון התנ''ך
כהן מתחבקת עם סגניתה נטע לקס
(צילום: שלו שלום)
7 צפייה בגלריה
חידון התנ''ך
חידון התנ''ך
(צילום: שלו שלום)
סגניתה של כהן היא נטע לקס, תלמידת כיתה י"א מאולפנת בני עקיבא "שירת הים" בנווה צוף. אמונה הוכרזה כמנצחת בעקבות תשובה לא נכונה שסיפקה נטע, ומיד אחר כך היא וסגניתה התחבקו במשך שניות ארוכות. בתום האירוע אמרה כהן כי היא מתרגשת מאוד וסיפרה כי למדה לחידון במשך שלוש שנים: "תלמדו תנ"ך, אין על הדבר הזה", אמרה כשנשאלה מה המסר שלה לישראלים.
בשלב הגמר בחידון השתתפו 10 בנות ושישה בנים: עומר קדר, ישראל; מאיה טרט, ארה"ב; ברוריה כץ, דרום אפריקה; שמואל אייזנברג, אוסטרליה; קיילה שכטר, ארה"ב; אביגיל רואו, אנגליה; ג'ק פרידמן, ארה"ב; שירה במברגר, אנגליה; תמר דהן, ארה"ב; עמית אטל, ישראל; מרקוס טואצ'י, מקסיקו; גילה דישי, ארגנטינה; מרדכי אשכנזי, פנמה; אילנה קטן, מקסיקו; אמונה כהן שכאמור ניצחה ; ונטע לקס שהגיעה למקום השני.
חידון הבקיאות בתנ"ך הפך למסורת מאז חגיגות העשור למדינת ישראל. הוא כלל ארבעה שלבים: שלב בית ספרי, שלב מחוזי, שלב ארצי ושלב עולמי. חבר השופטים כלל את יו"ר הכנסת אוחנה; יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל; יו"ר הסוכנות היהודית דורון אלמוג; יו"ר הקרן הקיימת לישראל יפעת עובדיה-לוסקי; המחנכת והפובליציסטית יעל שבח; רותי טורצקי, מרצה בנושא קיבוץ גלויות ומפיקת קומיקס על יהדות אתיופיה; גלעד גבריהו, בנו של מייסד החידון חיים גבריהו; יואב שלוסברג, לשעבר חתן התנ"ך העולמי וכיום ויו"ר צוות כותבי השאלות, וחתן החידון אשתקד הלל כהן.
7 צפייה בגלריה
חידון התנ''ך לכבוד יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל
חידון התנ''ך לכבוד יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל
משתתפי חידון התנ''ך, היום בירושלים
(צילום: שלו שלום)
7 צפייה בגלריה
חידון התנ''ך לכבוד יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל
חידון התנ''ך לכבוד יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל
הקהל בחידון התנ"ך בירושלים
(צילום: שלו שלום)
בפתח האירוע אמר ח"כ אוחנה: "רק בני המשפחה והחברים הקרובים ביותר הם שיכולים להעיד כמה ימים ארוכים ולילות כמעט ללא שינה הקדישו הצעירים הללו כדי להגיע עד הלום. במפעל חשוב זה נוטלים חלק מדי שנה אלפים רבים של בני נוער מכל רחבי העולם שמניחים בצד את כל עיסוקיהם האחרים לטובת העיון ולימוד בספר הספרים הנצחי. אין לתאר את שיבת העם לארצו ללא ספר התנ"ך שאנו הוגים וקוראים בו".

קיש תקף את שאשא ביטון, שהגיבה: "דחילק מספיק עם השקרים"

בסוף החידון נאם גם נתניהו, שבירך את אמונה כהן על ניצחונה ובהתייחסות לשמה אמר: "רואים שהזוכות שלנו נטועות באמונה, אמונה גדולה". בנאומו שב וקרא ל"אחדות בעם", שעות אחרי שעשה זאת גם בטקס החיילים המצטיינים בבית הנשיא: "המעמד הזה הוא מעמד מכונן שצריך להיות שותפים לו כל חלקי העם. המסע המופלא בין אלפי השנים של עם ישראל החל בצעד קטן אחד. אברהם אבינו בהיותו בן 75 עזב את חרן ובעקבות הצו 'לך לך', הגיע לארץ ישראל. מה-75 ההוא עד ה-75 הזה, 75 שנות עצמאותה של מדינת ישראל. כולנו, כל שבטי האומה, עוברים את המסע הזה יחד".
7 צפייה בגלריה
חידון התנ''ך
חידון התנ''ך
נתניהו לצד קיש ואוחנה
(צילום: שלו שלום)
נתניהו הוסיף כי המילה "יחד" היא "גם ראשי תיבות של המילים יש, חילוקי, דעות". לדבריו, "לא על הכול אנחנו מסכימים, אבל גם כשאיננו מסכימים, אנחנו תמיד נדרשים לזכור שאנשים אחים אנחנו. איפה זה נאמר? (על ידי) אברהם ללוט". נתניהו הזכיר כי גם בנו אבנר השתתף בחידון התנ"ך לנוער, ב-2010, אז הגיע למקום השלישי. לדברי נתניהו בנו "נדבק באהבת התנ"ך" של סבו, אביה של שרה נתניהו, שמואל בן ארצי ז"ל. "כמוכם הוא ענה על כל השאלות, הכול - ואז הגיעה שאלת רה"מ. 8 שאלות, הוא ידע 5 מהן ו-3 הוא לא ידע, אז הוא קיבל סגן שני. אנחנו היינו מאוד גאים בו, מאוד גאים באחרים, ומאוד גאים בכם - אתם משמרים את מורשת עמנו".
שר החינוך קיש בחר בדבריו לתקוף את קודמתו בתפקיד, ד"ר יפעת שאשא ביטון, ואמר כי "מגמה חדשה השואפת להתאים את תוכניות הלימוד לצורכיה של מדינת ישראל בעולם משתנה, הובילה להיחלשות מעמדו של התנ"ך במערכת החינוך של ילדי ישראל. משרד החינוך בראשותי יוביל מגמה שונה. אנחנו רואים בתנ"ך יצירת מופת בעלת חשיבות עליונה לקיומו של העם היהודי ומדינת ישראל. לימוד התנ"ך אינו הדתה".
שרת החינוך לשעבר שאשא ביטון אמרה בתגובה: "חשוב ששר החינוך יכיר את עשרת הדיברות, קל וחומר כשהוא מדבר בחידון התנ"ך העולמי. אז ככה קיש, הדיבר התשיעי אומר 'לא תענה ברעך עד שקר'. העונש המקורי מלקות, אבל אנחנו ברוח פיוס ואחדות. דחילק מספיק עם השקרים. במקום לשקר וללכלך על אחרים, פשוט תתחיל לומר אמת, אם לא גילו לך הקמפיין הסתיים".
פורסם לראשונה: 11:55, 26.04.23