יומיים לאחר ההתפרעויות בין מתנגדי המשטר באריתריאה לבין תומכיו בדרום תל אביב, שר הפנים והבריאות משה ארבל התייחס הבוקר (שני) בריאיון ל-ynet Live לצעדים שבהם הממשלה מתכוונת לנקוט - בהם קידום מעצרים של חשודים במסלול מנהלי וגירוש. בתשובה לשאלה מדוע ישראל - כמדיניות - לא בודקת בקשות מקלט, אמר השר ארבל כי אושרו בקשות מעטות. הוא טען כי הסיבה היא גם תקציבית: "יש מחסור בכוח אדם, והשכר ביחידות החוקרות הוא 6,500 שקל".
"אין ספק שלאירוע המתגלגל הזה יש אחראים רבים, ואני חושב שמבחינה אובייקטיבית יש אחריות משותפת לכולם", אמר ארבל. "גם בית המשפט פסל שלוש פעמים חוקים של הכנסת שעוסקים בנושא הזה. עדיין עם הסמכות באה אחריות, ויש אחריות גם למקבלי החלטות ולחברים בממשלה. לצד זאת, גם בית המשפט לא יכול לרחוץ את כפיו בניקיון. יש לו אחריות".
3 צפייה בגלריה
משה ארבל בריאיון לאולפן ynet
משה ארבל בריאיון לאולפן ynet
"בית המשפט לא יכול לרחוץ את כפיו בניקיון". שר הפנים ארבל
(צילום: הדר יואביאן)
3 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
"נקדם את גירושם". הפרות הסדר בתל אביב, שלשום
(צילום: AP / Ohad Zwigenberg)
"לשמחתי הרבה ההחלטה האמיצה של ראש הממשלה לבנות במיליארדי שקלים את הגדר בדרום בין ישראל למצרים, שעוררה מחלוקת בזמן אמת, הצילה את מדינת ישראל", המשיך שר הפנים. "במדינות שיש בהן תמ"ג ותל"ג של 2,000 דולר לנפש לשנה, באופן טבעי יש מוטיבציה אדירה להגיע למדינות מפותחות, והמדינה היחידה שאפשר להגיע אליה שנחשבת באמת למדינה מתקדמת ומערבית זו מדינת ישראל, שיכולים להגיע אליה פשוט ברגל. והגדר בגבול מצרים עצרה שטף אדיר של מסתננים".
ארבל אמר כי המתפרעים יועברו למעצר מנהלי. "המתפרעים מסוכנים למדינה והם יועברו מהמעצר הפלילי שלהם, עם סיומו, למעצר מנהלי שלא דורש בעצם את הראיות הפליליות, ואנחנו נפעל כדי לקדם את הגירוש שלהם. מדינה ריבונית לא יכולה להסכים למציאות שבה יש פורעים שחלקם אגב תומכי משטר, שזה אבסורד - הם מגישים מצד אחד בקשה לפליטות וטוענים שהם נרדפים במדינתם, ומצד שני הם תומכים באותו משטר. זו מציאות מעוותת".

3 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הנזקים אחרי ההתפרעויות האלימות
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
לדברי ארבל, "אנחנו כמובן נפעל גם לעידוד יציאה מרצון. לשמחתי הרבה המספרים של יציאה ברצון באמת משביעי רצון מבחינתנו - 2,200 יצאו מתחילת השנה. זה עלה כסף, התקציב של משרד הפנים בנושא הזה נגמר, ולשמחתי הרבה התגייס שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף ותרם מתקציב משרדו לראשות האוכלוסין וההגירה 20 מיליון שקלים כדי שנסיים את 2023 עם יותר מ-3,000 יוצאים ברצון. זה פתרון טוב, שגם מסדר להם מעמד אל מול המדינות הקולטות, למשל קנדה שקלטה רבים מאוד".
הוא הוסיף: "בפרק זמן קצר שאני מכהן כשר הפנים חתמתי גם על בקשות שהכירו בבקשות פליטות. אנחנו מדינה יהודית קודם כל שרואה בני אדם, ויש אנשים שצריך להציל להם את החיים כי הם באמת בסכנת חיים מיידית ואמיתית. כמה כאלה אושרו? מעט מאוד, וזה נובע מסיבה מאוד פשוטה - מחסור אדיר בכוח אדם. המציאות היא שכיום ביחידות הללו שחוקרות ומבצעות את החקירה נדרשים אנשים בעלי מיומנות ובעלי ידע בשפות.
"השכר הוא בממוצע 6,500 שקל בחודש, אנשים עם ידע ויכולות לא מגיעים לתפקידים האלה. פנינו גם לממונה על השכר באוצר וגם לשר האוצר כדי שגם יאשרו לנו לשלם שכר נורמלי וראוי לאנשים שבאמת עושים עבודה מאוד קשה, וגם שיוסיפו לנו תקציב. בלי התוספות התקציביות הללו זה לא יקרה. במובן מסוים אני שמח שכעת שהבעיה הזו מוצפת, כי גם שר האוצר מבין שהמציאות הנוכחית לא יכולה להימשך, וגם בישיבה אתמול זה עלה".