ספק אם יש ישראלים רבים שמבינים ומכירים לעומק את מגפת הקורונה טוב יותר מתא"ל רלי מרגלית. ראש מפקדת אלון של פיקוד העורף וממקימי תשתית החקירות האפידמיולוגיות של מדינת ישראל. בריאיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" לרגל סיום תפקידו, סיום שתוכנן ונקבע מראש עוד לפני גל אומיקרון, מציג מרגלית תחזית לא אופטימית. הריאיון המלא יפורסם מחר ב"7 ימים".
1 צפייה בגלריה
תא"ל רלי מרגלית במפקדת הקורונה
תא"ל רלי מרגלית במפקדת הקורונה
תא"ל מרגלית במפקדת הקורונה. "בעוד שבוע אנשים ירוצו להתחסן, מקווה שזה לא יהיה מאוחר מדי"
(צילום: יונתן בלום)
בכל העולם לא יודעים בדיוק איך לאכול את הווריאנט הזה. עד כמה אתה מוטרד? "אני מוטרד מאוד מאוד. לווריאנט הזה יש גם צדדים פחות גרועים. הוא פחות נקשר, או בכלל לא נקשר לתאי הריאה. הוא בעיקר תוקף את מערכת הנשימה העליונה, כך שזה גורם למחלה פחות קשה, אבל הוא מאוד מידבק, כולל למחוסנים. אומר יותר מזה: כמעט אין סיכוי שתפגוש אדם שחולה באומיקרון ולא תידבק ממנו".
ועדיין, בתוך המציאות הזו, כשהגל כבר מתרומם מול פנינו, אנשים לא רצים להתחסן. "הם ירוצו לשם בעוד שבוע. ריצת אמוק. אני רק מקווה שזה לא יהיה מאוחר מדי".
ממה אתה חושש? "צריך להפריד בין תחלואה קשה לבין אשפוזים. מתחלואה קשה אני לא מוטרד. נגיד שהוא יביא לחצי משיעור האשפוזים שהיו בדלתא. אבל אנחנו מדברים על מספרים אבסולוטיים הרבה יותר גדולים. מה שיהיה פה בשבועות הקרובים זה עשרות אלפי נדבקים ביום. המספרים יהיו פסיכיים. מערכת הבריאות תקרוס. זה אומר שבעוד תקופה מסוימת, שהיא לא רחוקה מכמה שבועות, אם לא יעשו משהו שהוא דרמטי, יהיה פה ניהול ביקושים של אשפוזים. כלומר, יהיו אנשים שלא יוכלו להתאשפז למרות שמצבם יצריך אשפוז".
מדינת ישראל מוכנה למה שמצפה לה? "בעניין הזה אני מוכן לחתום לך: בתי החולים שלנו יגיעו למציאות שמעולם לא הייתה במדינת ישראל. בשבועות הקרובים ממש. הסימפטומים של המחלה הם אמנם בסדרי גדול יותר קלים מדלתא, בעיקר באוכלוסייה מחוסנת, ועדיין - יש לנו אוכלוסייה גדולה מאוד שלא חוסנה ויש לנו אוכלוסייה מבוגרת גדולה. מאשפזים גם חולים במצב בינוני. יהיה קשה מאוד לתת מענה לכולם. זה הדבר הכי מטריד מכל הבעיות".