הטלוויזיה הממלכתית באיראן שידרה היום (ה') "הודאה" של זוג צרפתים שנעצרו במדינה בחודש מאי ונאשמים בריגול. בסרטון הזוג "מודה" שפעל מטעם שירות הביטחון הצרפתי – על רקע גל ההפגנות ברפובליקה האיסלאמית. טהרן טוענת שליריבותיה יש חלק במחאה.
3 צפייה בגלריה
איראן זוג מ צרפת פרסם הודאה כפויה והודה בריגול
איראן זוג מ צרפת פרסם הודאה כפויה והודה בריגול
הזוג הצרפתי שנעצר באיראן
בהתייחסות לסרטון מסר משרד החוץ הצרפתי כי איראן משתמשת שיטות של "המשטרים הדיקטטוריים הקשים ביותר". פריז הכחישה בתוקף כי בני הזוג הם חלק מהשירותים החשאיים שלה. הדוברת של משרד החוץ בפריז, אן-קלייר לז'נדר, אמרה כי ההודאות המבוימות הן מזעזעות ובלתי מקובלות ומנוגדות לחוק הבינלאומי.
ססיל קולר וז'ק פארי, חברי האיגוד לחינוך, תרבות והכשרה מקצועית בצרפת, הגיעו לאיראן כתיירים ונעצרו ב-7 במאי. באותו חודש דיווח משרד המודיעין של איראן על מעצרם של שני אירופאים שאחראים לערעור הביטחון במדינה. צרפת גינתה את המעצרים ודרשה את שחרורם המיידי של השניים. בהתבטאות חריפה נגד איראן אמרה היום דוברת משרד החוץ בפריז: "ל'הודאות' האלה, שפורסמו תחת איומים, אין שום בסיס - וכך גם לסיבות שניתנו למעצרם השרירותי".
3 צפייה בגלריה
איראן זוג מ צרפת פרסם הודאה כפויה והודה בריגול
איראן זוג מ צרפת פרסם הודאה כפויה והודה בריגול
ז'ק וססיל בהודאה הכפויה ששודרה באיראן
לעיתים קרובות נוהגת התקשורת הממלכתית באיראן לפרסם הודאות מבוימות של עצורים. בשנת 2020 פרסמו "הפדרציה הבינלאומית לזכויות אדם" וארגון "צדק לאיראן" דו"ח שבו נכתב כי במהלך עשור פרסמה טהרן יותר מ-355 הודאות מבוימות. איראן משתמשת במעצרים כקלפי מיקוח במגעים מול ארצות המערב, ומלבד ה"הודאות" לא מספקת ראיות שמוכיחות כי העצורים הם אכן מרגלים.
בסרטון ששודר בטלוויזיה האיראנית אמרה ססיל קולר שהיא ובן זוגה הגיעו לאיראן כדי לממן מתקפות והפגנות - ואפילו כדי להשתמש בנשק נגד המשטרה. "אני ססיל קולר, ואני סוכנת מודיעין במנהל הכללי לביטחון חוץ. אנחנו היינו באיראן כדי להכין את השטח למהפכה ולהדחת המשטר של איראן האיסלאמית", אמרה קולר למצלמה, כשהיא חובשת כיסוי ראש.
ז'ק פארי אמר בסרטון: "המטרה שלנו בשירות הביטחון הצרפתי היא להפעיל לחץ על ממשלת איראן". לפי התקשורת האיראנית שני הצרפתים נכנסו לאיראן עם "ערימות של כסף" שנועד לממן את מטרותיהם.
3 צפייה בגלריה
נשים מפגינות באיראן לאור מותה של מהאסא אמיני
נשים מפגינות באיראן לאור מותה של מהאסא אמיני
מפגינות באיראן אחרי מותה של אמיני
(צילום: רויטרס)
הסרטון של הזוג הצרפתי העצור פורסם על רקע גל המחאה הממושך ששוטף את איראן בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני בת ה-22, שמתה אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן מכיוון ש"התרשלה" בחבישת החיג'אב שלה. בחודש שעבר אמרה איראן שתשעה אזרחים אירופאים נעצרו במחאה. במערב הביעו תמיכה במפגינים באיראן – שטענה כי ארה"ב, ישראל ומדינות נוספות במערב מנצלות את המצב כדי לערער את היציבות בשטחה.
ארבעה אזרחים צרפתים נמצאים במעצר באיראן, ופריז בודקת דיווחים על עצור צרפתי נוסף, שנעצר בהפגנות האחרונות. דוברת משרד החוץ של צרפת אמרה כי אותם עצורים הם "בני ערובה של המדינה". מדינות במערב, וצרפת ביניהן, מאשימות שוב ושוב את השלטון ברפובליקה האיסלאמית במעצרים שרירותיים של אזרחים.