2 צפייה בגלריה
תרומות שבועי רומן אברמוביץ'
תרומות שבועי רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
(צילום: יח"צ)
המיליארדר הישראלי-רוסי רומן אברמוביץ', הבעלים של מועדון הכדורגל צ'לסי מהפרמייר ליג, הפך לאזרח פורטוגל אחרי שהצליח להוכיח שהוא צאצא של יהודים שגורשו מספרד. אברמוביץ', שבמאי 2018 נרשם כאזרח ישראלי במסגרת חוק השבות, תמך בשנה האחרונה בקהילה היהודית בפורטו - וזו רשמה אותו בשורותיה כחלק מתהליך ההתאזרחות שלו.
לפי הגרסה האנגלית והפורטוגזית של עמוד הוויקיפדיה של אברמוביץ', סבו וסבתו מצד אמו - וסילי מיכאילנקו ופאינה בוריסובנה גרוטמן - נולדו באוקראינה. פאינה מצאה מקלט בעיר הרוסית סרטוב בימיה הראשונים של מלחמת העולם השנייה עם בתה אירינה, אמו של רומן, שהיה אז בן שלוש.
סבו וסבתו מצד אביו, נחמן ליבוביץ' וטטיאנה סטפנובנה אברמוביץ', לעומת זאת, היו יהודים בלארוסים "בעלי שמות משפחה ממוצא ספרדי". לאחר המהפכה הקומוניסטית והקמת ברית המועצות עברו השניים לליטא. עם סיפוחה של ארץ זו על ידי משטר מוסקבה ב-1940, המשפחה הופרדה ונשלחה לסיביר הרוסית למחנות עבודה. שם נפטר נחמן ליבוביץ' ב-1942.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עו"ד איתי מור, נשיא עמותת מעבר לקשת שפועלת בפורטוגל, אמר כי "רומן אברמוביץ' הוא דוגמא נוספת לאדם שמעמדו האזרחי השתנה בזכות שורשיו הספרדיים, שקשה היה אולי במחשבה ראשונה לייחס לו. שוב ושוב אנו עדים לפריסה הגאוגרפית ולחיי הנוודות של העם היהודי ברחבי העולם, כך שגם מי שעל פניו אינו מצטייר כזכאי, מצליח להתחקות אחר הסיפור המשפחתי והשורשים שמקנים לו זכויות באיחוד האירופי - ולבסוף זוכה להנות גם ממעמדו הפורטוגזי מחדש. ברכות לרומן".