אחרי התיעוד הקשה שנחשף בשבוע שעבר ב-ynet על אודות תנאי השהייה הירודים של הפליטים מהמלחמה באוקראינה שנחתו בישראל, נראה כי המרדף אחרי כמה מהם לא נפסק. בתיעוד חדש שמתפרסם הערב (ראשון), נראים פקחי רשות האוכלוסין וההגירה של משרד הפנים ושוטרים שהוזעקו לסייע להם, מנסים להוציא את לאנה בלאבן בשעת לילה ממלון דן פנורמה בתל אביב לצורך גירושה מישראל.
אתמול פרסמנו כאן את סיפורה של בלאבן, פליטה אוקראינית שמנסה כבר ארבעה ימים לקבל אישור כניסה לישראל. לפני המלחמה היא התגוררה במחוז הבדלני דונייצק, ולאחר פרוץ הקרבות ביקשה להגיע דרך רומניה לישראל מאחר שעבדה בה בעבר במשך ארבע שנים בניקיון. לדבריה, היא מוכנה לחתום על מסמך שברגע שהקרבות יסתיימו - היא תשוב לארצה.
2 צפייה בגלריה
לאנה באלאבן
לאנה באלאבן
לאנה בלאבן
כבר עם הגעתה לישראל ביום חמישי בערב, החליטה רשות האוכלוסין וההגירה לגרש אותה חזרה לרומניה מכיוון שהגישה בעבר בקשה למקלט ונענתה בסירוב. אחרי שעוכבה במשך שעות ארוכות בנתב"ג, היא הועברה כמו שאר הפליטים שמגיעים כעת לישראל למלון דן פנורמה של פיקוד העורף בתל אביב.
אמש, סמוך לשעה 23:00 בלילה, הגיע למלון נציג של ביקורת הגבולות ואמר לבלאבן לבוא איתו מאחר שב-5:00 לפנות בוקר היא אמורה להיות מגורשת לבוקרשט בירת רומניה. "ביקשתי ממנו לאפשר להגיש ערר על ההחלטה, אבל הוא קרא לנציג נוסף והזמין משטרה", סיפר עו"ד ארקדי אליגולאשוילי שמלווה את בלאבן ופליטים אחרים שזקוקים להכוונה משפטית. "הם העלו אותה לחדר ולדבריה רצו לאזוק אותה".
הוא הוסיף: "היא לא מרגישה טוב מאז שהגיעה לארץ, מונעים ממנה טיפול רפואי בטענה שתקבל טיפול רפואי אחרי שתגורש. חזרנו לפנות בוקר לירושלים, הגשנו ערר לבית הדין וכרגע מחכים להחלטה. צר לי שזו ההתנהלות של המדינה, שבאישון לילה הנציגים שלה מתנהלים בצורה כזו, כאשר עורכי דין נמצאים במקום ומסבירים להם שהם הולכים לפתוח הליך משפטי. זהו ניסיון לשבש הליך משפטי בתחבולות שאין להם מקום, בטח לא בשעת משבר הומניטרי כה קשה וכאשר אנשים מגיעים לישראל כדי להציל את נפשם".

"אין לי לאן לחזור"

"הבית שלי לא קיים יותר, הפגיזו אותו", סיפרה אתמול הפליטה האוקראינית. "נאלצתי להימלט מהעיר שלי דרך מסדרון הומניטרי והוציאו אותנו על גבי טנקים. הייתי בדרך לישראל במשך ארבעה ימים, על כל כלי תחבורה אפשרי. נאלצתי לשבת ולשכב על הרצפה במהלך כל הנסיעה כי לא היה מקום. לאחר מכן קניתי כרטיס אחד בודד עם כל החסכונות שהיו לי וטסתי לישראל".
ההחלטה לגרש אותה למרות המשך המלחמה נובעת כאמור מהסיבה שהיא הגישה בעבר בקשה למקלט בישראל ונענתה בסירוב. "ברגע שנגמרה לי הוויזה - עזבתי. לא הייתי פה אפילו יום אחד בניגוד לחוק", אמרה בלאבן. "אני לא יודעת איפה בני משפחתי נמצאים, ואם הם בחיים בכלל. אין לי לאן לחזור. אני מבקשת ממדינת ישראל לעזור לי להישאר ולהרגיש בטוחה עד שהמלחמה תיגמר. יש לי שם עבודה טובה, יש לי משפחה, אין לי בעיה לחתום על מסמך ולהצהיר שלא אעשה פה בעיות, ואצא ברגע שיגידו לי".
2 צפייה בגלריה
הפליטים מאוקראינה שמחכים ימים בשדה התעופה
הפליטים מאוקראינה שמחכים ימים בשדה התעופה
מחכים ימים בנתב"ג. פליטים מאוקראינה
שי כהן, מנכ"ל הברית הישראלית שמסייעת לפליטים ומשפחותיהם, אמר: "באטימות לב בלתי מובנת, רשות האוכלוסין פועלת במגוון שיטות בכדי למנוע כניסת פליטים, לגרש את חלקם ובעיקר להתריע אחרים מלבוא. היחס כלפי אנשים שברחו תחת הפגזות ובקור מקפיא - לא מקובל על הציבור הישראלי וחייב להשתנות, זוהי חובתנו ההיסטורית לנהוג כלפי פליטי מלחמה באופן אחר. גם הבוקר אנחנו מקבלים דיווחים על ליקויים בטיפול בפליטים שרק נחתנו בנתב"ג ועל ניסיונות נוספים לגרש פליטים נוספים. מדינת ישראל חייבת להושיט להם יד ולא לנעול את שעריה".
ברשות האוכלוסין וההגירה מסרו בתגובה כי "מבדיקת פרטיה של הנוסעת במהלך התשאול עולה כי שהתה בעבר בישראל, כשבפעם האחרונה הגישה בקשה למקלט ובקשתה נדחתה והיא התבקשה לצאת. כעת, משהחליפה את זהותה, נחתה בישראל ולאור העובדות כניסתה מסורבת. עובדי הרשות מונחים לנהוג בכבוד בכל נוסע".