תושב אחד מיישובי ואדי ערה בן 17 תכנן לבצע פיגוע תופת משולב בעיר העתיקה בירושלים ופיגוע ירי באזור אל-אקצא, עם מטען חבלה שמכיל כדוריות מתכת - נגד כוחות הביטחון. כך הותר לפרסום הבוקר (א') מכתב אישום חמור שהגיש נגדו עורך הדין אבי אור-זך מפרקליטות מחוז חיפה. הנער מואשם בהכנה למעשה טרור של רצח בנסיבות מחמירות, ודיונו יתקיים בבית המשפט המחוזי בחיפה.
3 צפייה בגלריה
חומרי הנפץ שהכין הקטין לפיגוע בירושלים
חומרי הנפץ שהכין הקטין לפיגוע בירושלים
למד להכין מטען חבלה. החומרים שנמצאו בביתו של הנער
לפני מספר שבועות הגיע לחוקרי שב"כ מידע מודיעיני על התארגנות לביצוע פיגוע תופת בירושלים. בעקבות המידע פשטו חוקרי היחידה למלחמה בפשיעה מנשה (יל"פ) שבמחוז חוף על ביתו של נער בן 17, ונדהמו לגלות מלח כלוראטי וגופרית, שמשמשים להכנת חומרי נפץ. החוקרים מצאו גם כדוריות מתכת.
"הנער סיפר לנו בחקירה שכבר בגיל 12 התחיל להתעניין בהכנת חומרי נפץ, וישב במשך שעות באתרים שמדריכים בתחום. ממה שהבנו זה התחיל מסקרנות מדעית", הסביר רפ"ק מוטי בן הרוש, מפקד יל"פ מנשה שפיקד על החקירה.
בכתב האישום החמור שהגישה הפרקליטות נכתב כי הנאשם "נהג לצפות בסרטונים ובתכנים העוסקים בהרכבה וייצור של חומרי נפץ, וכן בסרטונים הקשורים לייצור אמצעי לחימה שונים. לאורך השנים הוא צבר ידע עיוני ומעשי בהרכבה של חומרי נפץ ואמצעי לחימה, לרבות מטעני צינור". עוד נכתב כי במהלך חודש הרמדאן, שחל באפריל האחרון, ועל רקע עימות שהיה לנער עם יהודים כשהגיע להתפלל במסגד אל-אקצא, ולאחר שצפה בסרטונים שבהם נראים יהודים מקללים את הנביא מוחמד, "גמלה בליבו ההחלטה לבצע פיגוע באזור העיר העתיקה בירושלים, מתוך הרצון להיות שהיד".
3 צפייה בגלריה
מוטי בן הרוש
מוטי בן הרוש
"כתב במחברת שהוא רוצה להיות 'משהו גדול'". בן הרוש
(צילום: דוברות מחוז חוף)
3 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב מאבטחים את רחבת שער שכם בירושלים
כוחות מג"ב מאבטחים את רחבת שער שכם בירושלים
רחבת שער שכם בירושלים, ארכיון
(צילום: רויטרס)
"הנער נהג לגלוש באתרים של דאעש, ללמוד להכין מטענים, ואף ביצע מספר ניסיונות של פיצוצים. הוא הכיר היטב את העיר העתיקה, ונהג להגיע פעמים רבים לאל-אקצא", הסביר רפ"ק בן הרוש. "מצאנו ברשותו מחברת שבה הוא כתב שרצה להיות משהו 'גדול', ואיך להפיל את מדינת ישראל. במקביל הוא ניסה לרכוש כלי נשק".
עו"ד רסלאן מחאג'נה, שמייצג את הנער, מסר בתגובה: "מדובר בנער נורמטיבי לחלוטין, שמתמודד עם מחלה קשה. מדובר בסיפורי 'סבתא' שהוא סיפר למדובבים. הוא קנה חומרי ריסוס ולא הייתה לו כל כוונה לבצע פיגוע. זה ילד תמים, נוכיח שלא הייתה לו כל כוונה ונוציא אותו זכאי, המעצר גורם לו לנזק רפואי קשה".