פרקליטות מחוז תל אביב מבקשת להטיל על כל אחד מחמשת המורשעים ברשלנות שגרמה לפגיעה בשלושה ילדים שנכוו בניסוי ביריד מדע בכיכר רבין בתל אביב שבעה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות. המורשעים הם בכירי רשת אורט שרונה קלדרון (52), סמדר אור (58) ורז סופר (68), וכן גלעד באיו (49), מנהל חברה פרטית להפקת אירועים, וסולומון טקסיר (72) מחדרה שהיה מהנדס הבטיחות של יריד המדע ב-2014.
2 צפייה בגלריה
אחד מהילדים שנפצעו באירוע
אחד מהילדים שנפצעו באירוע
אחד מהילדים שנפצעו באירוע בתיעוד מיריד המדע
(צילום: יוגב אטיאס)
נציג הפרקליטות, עו"ד איתי פרוסט, הציג את פרטי המקרה בשלב הטיעונים לעונש. כחלק מיום המדע שנערך ביוזמת משרד המדע במרץ 2014, הוחלט לקיים בכיכר רבין יריד מדע תחת הכותרת "יום המדע הישראלי". רשת בתי הספר "אורט ישראל" הפיקה את האירוע. אחד מדוכני האירוע היה אוהל - "מעבדת רחוב" שתופעלה על ידי תלמידי תיכון של רשת אורט שלומדים פיזיקה מוגברת והיו אמורים להדגים לקהל הרחב ניסויי מדע.
במהלך ניסוי שביקש להדגים תנועה של סירת קיטור, נעשה שימוש בצמר גפן טבול בחומר דליק המחמם מים בצינורית וכך נוצר קיטור המשתחרר בלחץ מפתח הצינורית ומניע את הסירה. עם תחילת היריד, הגיעה לאוהל ביריד ל"מ ושני ילדיה הקטנים, בני 8 ו-9 אז, וחברתה ה"ס עם בנה בן ה-9 דאז, כדי לצפות בניסוי שערך תלמיד אורט עם דגם סירת הקיטור.
במהלך הניסוי פרצה אש שאחזה בשלושת הילדים שעמדו בסמוך למקום עריכת הניסוי. שלושת הילדים נכוו בפניהם באורח קשה ונזקקו לטיפול ממושך, כששניים מהם סובלים מצלקות מאוד קשות בפניהם עד היום.
2 צפייה בגלריה
עו"ד איתי פרוסט התובע מטעם הפרקליטות בהכרעת הדין
עו"ד איתי פרוסט התובע מטעם הפרקליטות בהכרעת הדין
עו"ד איתי פרוסט, נציג הפרקליטות בשלב הטיעונים לעונש
(צילום: מוטי קמחי)
עו"ד פרוסט אמר כי הוא מבקש מבית המשפט להטיל עונש אחיד של שבעה חודשי מאסר בעבודות שירות, כי כל אחד מהנאשמים תרם לרשלנות הכוללת. רמת הענישה בתיקי רשלנות בנסיבות כאלו היא בדרך כלל נמוכה מאוד באופן כללי, ונעה בין אי הרשעה לעבודות שירות. הפרקליטות התחשבה בכך שכל הנאשמים הם אנשים נורמטיביים שלא פעלו מתוך כוונת זדון, וכי חלף זמן רב מהאירוע ועד היום.
כמו כן, נציג הפרקליטות טען כי מדובר באירוע תקדימי שהכיל בתוכו מאפיינים ייחודיים של רשלנות באירוע המוני חינוכי-לימודי, הכולל ניסוי מדעי תוך שימוש בחומרים דליקים. פרקליטי המורשעים ביקשו, לעומת זאת, להטיל עליהם עונשים קלים משמעותית, מתקופת מבחן ללא הרשעה ועד למאסר על תנאי לכל היותר.
בהכרעת הדין שניתנה לפני מספר חודשים, קבע השופט ירון גת מבית משפט השלום בתל אביב: "התאונה היא פרי באושים מקומם של רשלנות ממשית ומתמשכת, התעלמות מסוגיית הבטיחות והיעדר הפעלת שיקול דעת בטיחותי בסיסי מצד האחראים לאירוע ומצד האחראים על תוכן הפעילות ועל התלמידים המציגים, התעלמות מוחלטת מנורות האזהרה שדלקו באור בוהק ביחס לסיכונים הבטיחותיים הכרוכים בהצגת הניסוי המדובר".
בסוף הכרעת הדין הדגיש בית המשפט: "איש מהנאשמים לא בחר לקחת על עצמו אחריות, ולו אחריות ניהולית כללית, לתאונה המצערת ולחבלות החמורות שנגרמו לילדים נפגעי העבירה. איש מהם אף לא הביע אמפתיה אמיתית לסבל הרב והמתמשך של הילדים נפגעי העבירה ושל בני משפחותיהם". שני נאשמים נוספים זוכו מחמת הספק.