הפעילות של צה"ל במערב חאן יונס מתרחבת. לוחמי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים פועלים כעת בשכונת אל עמל בעיר, כשבמקביל אליהם פועלים גם לוחמי עוצבת הקומנדו, גבעתי ושריון - בזמן שכוחות מילואים נוספים מכתרים את האזור.
צה"ל, נציין, מתקדם במחנה הפליטים של חאן יונס באיטיות, מאחר שרבים מהתושבים באזור שבין חאן יונס למואסי לא התפנו - ומורכב יותר להילחם בין אוכלוסייה. לאחרונה נצפו לא אחת תיעודים של טנקים וכוחות צה"ל ממש בסמוך להמוני תושבים ברחובות.

4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי קיים הערכת מצב בחאן יונס
הרמטכ"ל הרצי הלוי קיים הערכת מצב בחאן יונס
הרצי הלוי בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל עצמו ביקר במהלך היום בחאן יונס, וקיים הערכת מצב עם מפקד פיקוד הדרום ירון פינקלמן ומפקד אוגדה 98 תת-אלוף דן גולדפוס. "אני באמת חושב שקרה כאן דבר גם במונחים היסטוריים, של לחימה עם אויב", אמר להם הרמטכ"ל, ופירט את אופי הקרבות: "כמות בעיות לקילומטר מרובע, בניינים גבוהים אזור צפוף, הרבה אוכלוסייה, הרבה אויב, תת-קרקע, המון מלוכדים, צלפים וחבלה רבה מאוד. זה אומר שרמת הלחימה הייתה מאוד גבוהה, זה אומר שהרוח הייתה מאוד חזקה, זה אומר שרמת הפיקוד והמנהיגות ורמת החיילות היו מאוד גבוהות".
לדברי הלוי, "המילואים מביאים יתרון מאוד גדול, ניסיון, יכולת להתאים את עצמם לדברים החדשים מאוד מאוד מהר ולא ללכת ראש בקיר להביא פתרון אחר. ראינו את זה קורה. אני רואה את זה בין הביקורים בצורה מאוד מרשימה, ולכן אני אומר לכם ותעבירו את זה לכל האנשים, שלושה סימני קריאה - יש הערכה עצומה לכם ולכל הפקודים שלכם, כי ההישגים מאוד מאוד גבוהים".
הרמטכ"ל הבהיר למפקדים: "זה גם לא נגמר עד שכל האנשים בחוץ, וגם כשכל האנשים בחוץ - צריך לטפל בהם. גם אחרי שטיפלנו בהם, אנחנו גם נחזור חזרה להמשיך להילחם. תשלחו אותם הביתה כשהם יודעים שהם חוזרים והם חוזרים בטוב, ואנחנו ביחד נטפל בכל מה שצריך קדימה. מאוד שמח על המפגש הזה".

היום התייחס ללחימה שוב שר הביטחון יואב גלנט, שאמר ללוחמי יהל"ם כי "חמאס קורס אל תוך המנהרות שחפר לעצמו", והוסיף: "המקומות שהיו הבטוחים ביותר הפכו למלכודת. ביומיים האחרונים יותר מ-100 מחבלים שעלו מהמנהרות נעצרו או הסגירו עצמם, בחאן יונס ובאזורים אחרים, כי הם מבינים שהם לא יכולים להילחם נגד צה"ל".
לדברי גלנט, "זה קרב של נחישות והתמדה, זה לא יום ולא שבוע - אבל בקצה התוצאה תהיה מאוד ברורה. לחמאס אין עתודות, אין לו מאיפה להביא נשק או תחמושת, הוא לא יודע לטפל בפצועים שלו כמו שצריך, הוא לא יודע לעשות תחקירים, הוא בהימלטות. הדבר היחיד שיכול לעזור לו, לשיטתו, זה שאנחנו לא נלך על הראש שלו, זה הדבר היחיד. כשכוח של חמאס או גדוד של חמאס, נפגש בצה"ל - התוצאה ברורה. מי שלא מבין מה התוצאה שיילך לשאטי, לבית לאהיה, לבית חאנון, לג'באליה, לכל המקומות שהייתם בהם. הם מבינים את זה היום גם בחאן יונס וגם במערב חאן יונס. אנשים יוצאים בתורים ארוכים מאוד ונכנעים עכשיו במערב ח'אן יונס, אלפים".

4 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות צוות הקרב החטיבתי של הצנחנים בחאן יונס
תיעוד מפעילות צוות הקרב החטיבתי של הצנחנים בחאן יונס
מימין לשמאל: מחבל יורה ברחפן, ירי צלפים - ואמל"ח שנתפס
(צילום: דובר צה"ל)
לפי צה"ל, "לוחמי הצנחנים נתקלים במחבלים ומחסלים אותם מטווח קרוב. הם פושטים על תשתיות טרור, מאתרים ומשמידים אמצעי לחימה, מרגמות ורקטות".
כך למשל, בפשיטה על אתרים צבאיים של חמאס, הלוחמים איתרו עשרות אמצעי לחימה - ובהם כלי נשק מסוג קלצ'ניקוב, רימוני רסס, מטעני הטלה של רחפן ופצצות מרגמה. כשנתקלו בשלושה מחבלים שירו לעברם, הם השיבו בירי מדויק וחיסלו אותם - אך השלישי ברח אל המבנה. בתיעוד שחשף צה"ל הוא נראה יורה לעבר רחפן ששיגרו לעברו הלוחמים כדי לאתרו. לאחר מכן המחבל נורה ונהרג.
לאורך הפעילות פרוסים גם צוותי צלפים של החטיבה במרחב. לפי הצבא, הם "מחסלים באמצעות ירי מדויק עשרות מחבלים חמושים המהווים איום על הכוחות, לצד שימוש באמצעי תצפית וסגירות מעגלים עם כוחות שיריון, הנדסה ואוויר".
במקביל פועלת עוצבת הקומנדו בלב חאן יונס, ומעמיקה את השליטה המבצעית במעוז של מחבלי חמאס. "הלוחמים המתמחים בלוחמת גרילה נלחמים בשטח מאתגר במיוחד, ומביאים לידי ביטוי את ניסיונם ומיומנותם המבצעית", נמסר מצה"ל. "התקדמות הכוחות במרחב לוותה בחיכוך רב עם חוליות מחבלים, שחוסלו בירי צליפה, טילים מדויקים וירי טנקים".

4 צפייה בגלריה
אמל"חים שאותרו על ידי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים בחאן יונס
אמל"חים שאותרו על ידי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים בחאן יונס
אמל"ח שנתפס בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
אמל"חים שאותרו על ידי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים בחאן יונס
אמל"חים שאותרו על ידי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
באחד המקרים, אמרו היום בצה"ל, לוחמי אגוז זיהו שלושה מחבלים חמושים ושיגרו לעברם טיל מדויק מסוג "עוקץ פלדה" שחיסל אותם. בפשיטה אחרת על מבנה במרחב, חיסלו הלוחמים ארבעה מחבלים בהיתקלויות מטווח קצר. כוח הצלפים של היחידה ביצע כמה חיסולים מדויקים תוך כמה שעות, בשיטה שלפי צה"ל "מותאמת לחוליות האויב שיוצאות מהמנהרות". בצבא ציינו כי הלוחמים "מצליחים להטעות את האויב ולחסלו".
בנוסף פועלים בלב חאן יונס גם לוחמי מגלן, שמחסלים מחבלים בקרבות עזים, פושטים על יעדי טרור ומאתרים אמצעי לחימה רבים. "הלוחמים פשטו על מפקדה צבאית של מפקד המערך המודיעין של הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, וכן על מפקדת חמאס שבה איתרו כמויות רבות של מחסניות, כלי נשק, מכשירי קשר טקטיים, אמצעים לראיית לילה, מפות ומידע מודיעיני בעל ערך רב".
בחאן יונס פועלים היום גם לוחמי גבעתי, חטיבת השריון וכוחות מילואים שמכתרים את מערב העיר. בצה"ל אומרים שהלחימה שם מניבה הישגים, והיא נמשכת בזמן שבצפון הרצועה עבר הצבא לפשיטות ממוקדות יותר.
ובתוך כך, הצבא מסר היום כי שלל את האפשרות שהפגיעה במתקן אונר"א אתמול בחאן יונס, שבה נהרגו לפחות תשעה בני אדם, נגרמה כתוצאה מתקיפה אווירית או מאש ארטילרית של כוחות צה"ל. לפי הצבא, ייתכן שהפגיעה - שסוקרה בהרחבה בעולם - נגרמה כתוצאה מירי של חמאס. עם זאת, נמסר, "צה"ל מקיים בדיקה מעמיקה של פעילות הכוחות הקרקעיים במרחב המתקן".
פורסם לראשונה: 17:56, 25.01.24