מתקפת הפתע על יישובי הדרום הולידה בעיה תחבורתית קשה, ול-ynet הגיעו עדויות של חיילים בשירות סדיר ומילואים שמתקשים להגיע לבסיסים. "אחרי המתנה רבה מדי, פשוט לקחתי את הרכב בלית ברירה וירדתי לדרום", סיפר אייל, שגויס למילואים.
משרד התחבורה הודיע הבוקר (יום ב') כי עקב המצב הביטחוני ובהתאם להנחיות כוחות הביטחון הוא פועל במתכונת היערכות מוגברת לשעת חירום, ומקצה אוטובוסים ונהגים רבים לטובת המאמץ הלאומי והסעת חיילים. עקב כך צפוי צמצום ניכר בשירותי התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ.
5 צפייה בגלריה
צה"ל מזרים גדודי מילואים לפיקוד צפון
צה"ל מזרים גדודי מילואים לפיקוד צפון
כוחות מילואים בדרך לצפון. קשיים בהגעה גם לבסיסים בדרום
בעקבות המצב הושבתו קווי תחבורה ציבורית באזור שבין אשקלון לבאר שבע (בשתי הערים יופעל שירות עירוני מצומצם) ובאזור עוטף עזה. באזור העוטף לא פועלים הקווים לנתיבות, שדרות ואופקים - וגם הקווים בין ערים אלו למרכז הארץ.
במשרד התחבורה הודיעו כי שירות הרכבות בין אשקלון ובאר שבע הושבת בהנחיית פיקוד העורף. בשאר קווי הרכבת צומצמה הפעילות, וחלק מהקווים פועלים בתדירות נמוכה יותר.
המחסור באוטובוסים מורגש היטב גם במרכז. חיילי מילואים שגויסו מאזור המרכז פנו הבוקר ל-ynet ודיווחו כי הם מתקשים להגיע לבסיסים בדרום וצפון הארץ. אייל מתל אביב, שמשרת במילואים בכוח שאמור להתכנס בדרום, סיפר כי התקשה להגיע מביתו לתחנה המרכזית לקחת אוטובוס דרומה.
"חיכיתי לפחות שעה לאוטובוס, היו שם עוד חיילים איתי ואף אוטובוס לא הגיע. הבנתי שככה אי אפשר להתקדם, אז חזרתי הביתה ולקחתי את הרכב. זה לא מעשה קל כי ככה השארתי את אשתי ללא אמצעי תחבורה. אספתי עוד שלושה אנשים ואנחנו כרגע בדרך לדרום".
5 צפייה בגלריה
נתיבות תושבים עולים ל אוטובוס מתפנים למרכז
נתיבות תושבים עולים ל אוטובוס מתפנים למרכז
תושבי נתיבות מפונים באוטובוסים למרכז הארץ
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
5 צפייה בגלריה
נתיבות תושבים עולים ל אוטובוס מתפנים למרכז
נתיבות תושבים עולים ל אוטובוס מתפנים למרכז
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
תומר מכפר סבא, שמשרת במילואים בקריה בתל אביב, מספר כי ביומיים האחרונים אין כלל רכבות מכפר סבא לתל אביב, ופעילות האוטובוסים מצומצמת. הוא מתקשה להגיע לבסיס. "אני חיכיתי שעה לאוטובוס בקו 149. זו לא חוויה אישית רק שלי. יש לי חברים שתקועים בירושלים ובמקומות אחרים זה אנשים שעושים יומיות".
"בבסיס בקרייה אין לנו מיטות לישון בהן. יש מאות רבות, עד אלפים, שחוזרים הביתה כל ערב. כרגע אין לנו איך להגיע באופן סדיר לבסיס. המינימום זה לשמור על התדירות הקיימת או ליצור שאטלים ייעודיים לחיילים", סיפר תומר בשיחה עם ynet.
רננה מירושלים משרתת בתפקיד רגיש בבסיס בקריה, והבוקר איחרה למשמרת שלה. "יצאתי בחמש וחצי כדי להגיע בשש ורבע לאוטובוס 490, קו שעובר בשכונות בירושלים לתל אביב", סיפרה ל-ynet. "אתמול הוא עבד והיום הופיע שהוא עובד, ופשוט לא הגיע הרבה זמן במשך שעה. בסוף הצלחתי להגיע למישהו במשרד התחבורה שאמר שהקו הזה מבוטל, ועוד אוטובוסים לתחנה המרכזית לא עבדו. בסוף הגענו לתחנה, ובמקום להיות בשבע בקרייה אנחנו עדיין בדרך. אין עדכונים. אם הייתי נערכת מראש זה היה שונה. לא נותנים למילואים חלופות".
5 צפייה בגלריה
מירי רגב מסיבת עיתונאים
מירי רגב מסיבת עיתונאים
שרת התחבורה מירי רגב
(צילום: עמית שאבי )
ירדן, חיילת בשירות סדיר שגרה בכפר סבא, הייתה אמורה להגיע אתמול הביתה בשמונה בערב. בגלל המחסור באוטובוסים הגעתה התעכבה בשעתיים. "עמדתי שעתיים בתחנה עם עוד חיילים, לא היו רכבות בכלל והגעתי הביתה מאוחר - ורק בשביל לקום מוקדם ולעמוד בתחנה שעות, כי האוטובוס שוב לא הגיע במשך הרבה זמן. בצבא לצערי אין כרגע פנאי לשמוע אותנו, כולם עסוקים בלחייל מילואימניקים אבל גם אנחנו צריכים להגיע לבסיס".
"משרד התחבורה חייב להפעיל את הקווים כרגיל, אני בטוחה שיש פתרונות היסעים למדינת ישראל. צריכים לזכור שיש חיילים בסדיר שצריכים להגיע למשמרות".
ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פועל במתכונת היערכות מוגברת לשעת חירום ומקצה אוטובוסים ונהגים רבים שגויסו למאמץ הלאומי. עקב כך צפוי צמצום ניכר בשירותי התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ. אנו מבקשים מהציבור לגלות אחריות וסבלנות ולהימנע מנסיעות שאינן חיוניות.
בהתאם להנחיית משרד הביטחון, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הקצתה אוטובוסים ונהגים להסעת חיילים ואנשי מילואים ממוקדי האיסוף בערים בכל חלקי הארץ. שירות זה מופעל על ידי משרד הביטחון ולמידע ופניות בנוגע אליו יש לפנות לנציגים ביחידות".
גורם בכיר במשרד התחבורה אמר ל-ynet: "הסעות חיילי המילואים הן באחריות פיקוד העורף, ולא משרד התחבורה. בשל העובדה שנהגים רבים מגויסים לצבא יש תעדוף בהסטת קווים בהתאם לסדר הכוח הקיים". מדובר צה״ל טרם התקבלה תגובה.