מתחילת המלחמה פועלים ביחידה 9900 של אגף המודיעין בהמחשת השטח העזתי לכוחות היבשה שנלחמים בו, ולאלה שעוד יכנסו לרצועה בהמשך. הדרך המרכזית – הדמיות תלת-ממד מיוחדות שהוכנו מבעוד מועד, ומתעדכנות כל הזמן. כך זה נראה מבעד למשקפיים המיוחדים:

אנשי היחידה היו חלק בלתי נפרד במאמץ ההכנות לקראת הכניסה לרצועה. "אנחנו מספקים לכוחות תוצרים על סביבת הקרב והקמנו מרכז תמרון נייד שכולל 15 עמדות עבור הלוחמים שממחישים בצורה מדויקת את תאי השטח שאליהם הם ייכנסו", סיפר אחד הקצינים ביחידה.
ההדמיות שפיתחו ביחידה מאפשרת ללוחמים לצעוד בנוהל קרב אל היעדים שבתוכנית התקיפה הספציפית של הצוות שלו. במשקפי המציאות הרבודה הלוחמים רואים מעין הולוגרמה חיה, רק של שכונה או עיר שלמה במקום של אדם.
4 צפייה בגלריה
הפעילות הקרקעית ואמצעי הלחימה שאותרו
הפעילות הקרקעית ואמצעי הלחימה שאותרו
לוחמים בשטח הרצועה. התכוננו לכניסה הקרקעית באמצעות משקפי AR
(צילום דובר צה"ל )
בחלק מהמקרים הלוחמים נחשפים ליעד באופן מוחשי עוד יותר – ממש כאילו אפשר לגעת בקירות הבתים הפלסטיניים, לרוץ על הכבישים המשובשים ולהבין בהבדלי הגובה. בפיתוח אחר שהכינו המפתחים מיחידה 9900, הלוחמים יכלו להתאמן באזור הלחימה המיועד באמצעות שלטי XBOX, להחליף נשקים ולדמות לחימה במחבלים.
האתגר הגדול של צוותי 9900 הוא להתאמים את נתוני השטחים שנמצאים במערכות לשינויים שעברו בעקבות תקיפות הארטילריה וחיל האוויר. לעתים, ההדמיות מעודכנות אחת לכמה שעות בשל הרס מבנים ותשתיות שהותקפו. בתוצרים המעודכנים מסומן למפקדי הפלוגות גם היכן בדיוק יקבלו סיוע מחיל האוויר.
"בזכות זה המפקדים מגבשים את תוכניות ההתקפה שלהם, והלוחמים לומדים את צירי ההתקדמות שלהם ולא יופתעו מהצפוי", הוסיף הקצין. "זה מקנה להם ביטחון ואפשרות להסיק תובנות מבצעיות לניהול הקרב".

שנה וחצי כדי לייצר הדמיות של רצועת עזה

עוד לפני המלחמה כבר הכינו ביחידה 9900 הדמיות של הכפרים והערים ברצועת עזה, כמו גם ערים פלסטיניות ביהודה ושומרון ויעדים בדרום לבנון. הלוחמים שנכנסים למרכזי התמרון מרכיבים משקפי מציאות רבודה (AR) או VR (מציאות מדומה) ונכנסים לתוך חוויה מציאותית ועוצרת נשימה שמכינה אותם לתא שטח שמעולם לא היו בו.
החשיבות של הכנה כזאת משמעותית במיוחד כשבוחנים את הניסיון הקרבי של הצבא הסדיר. רוב מפקדי הפלוגות והצוותים מעולם לא נכנסו לרצועת עזה, בטח לא הלוחמים שלהם. רק מי שמשמש כיום כמג"ד או סמג"ד הספיק להשתתף במבצע צוק איתן.
אם תיפתח חזית צפונית – המצב קשה עוד יותר. הניסיון הקרבי בחציית הגבול מול חיזבאללה שייך למתי מעט – לאלופים ולחלק קטן ממפקדי האוגדות. השאר, כולל מ"פים, מג"דים ומח"ט באוגדות החוד הסדירות, יילחמו לראשונה בחייהם בחיזבאללה מעבר לגבול רק אם תיפתח חזית נוספת, או במלחמת לבנון השלישית.
4 צפייה בגלריה
הפעילות הקרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה
הפעילות הקרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועה. רוב מפקדי הפלוגות והצוותים בסדיר מעולם לא נכנסו לרצועת עזה
(צילום: דובר צהל)
הכנת התוצרים, שמסייעים ללוחמים להבין טוב יותר את אתגרי הלחימה היא לא פשוטה. יצירה של הדמיות תלת-ממד של רצועת עזה ארכה בין שנה לשנה וחצי.
באותה תקופה בוצעו סריקות אוויריות שתי וערב באמצעות לוויינים מזוויות שונות. כדי להשלים את התמונה שוגרו מדי יום גם רחפנים, ובהיתוך מיוחד של התמונה נולדו בתי עזה ורחובותיה על צגי מחשב שולחניים ענקיים בבסיס 9900.
"כדי לייצר תמונה של רחוב נתון בעזה באופן כה אמיתי ותלת-ממדי אנחנו מצלמים אותו מעשר זוויות שונות, ואז מעבדים את כל התמונות", אמרו ביחידה. "נמשיך כמובן לעשות זאת עד שנרד אפילו לרזולוזציה גבוהה יותר".
במלחמה הנוכחית נוצלו יכולות היחידה ברמה גבוהה – בעיקר באמצעות מרכזי התמרון הניידים שמגיעים אל הלוחמים בשטחי הכינוס. יכולות שעד לא מזמן היו בעיקר עבור כוחות מיוחדים, ועכשיו נמצאים כמעט עבור כל לוחם שצפוי להיכנס לרצועה.
"מה שהיה קיים עד לפני כמה שנים רק למבצעים מיוחדים של סיירת מטכ"ל מוקדש היום לטובת גדודים ויחידות יבשה שונות", אמר סא"ל פ', מפקד יחידת המיפוי. "המטרה שלנו היא לתעש ולהפיץ זאת לכלל הכוחות. המיפוי הדיגיטלי עבר מהפכה, וכמובן שאנחנו משתמשים גם בסנסורים נוספים, לא רק בלוויינים ורחפנים, אלא למעשה בכל מה שיכול לצלם".

"לצמצם את חוסר הוודאות"

אנשי יחידת המיפוי של 9900 היו ברובם תלמידים מצטיינים בלימודים ריאליים בתיכון וחלקם משרתים ביחידה בתפקיד קרבי בשטח עצמו, עם הלוחמים. הם נצמדים למפקדים בחפ"קים ומשלימים את התמונה הדיגיטלית בתלת-ממד, גם תוך כדי תנועה מהשטח עצמו.
כך, למעשה, הם מאפשרים למפקד הצוות לדעת איזה נתיב התקדמות הוא הנכון, המדויק והבטוח ביותר אל היעד. כל זאת תוך התחשבות במיקום האויב, בטופוגרפיה, ובמבנים ותשתיות שנהרסו בעקבות תקיפה ישראלית. המלצות דומות מתקבלות גם אצל מחלקות הטנקים ואפילו בחיל הים.

"אנחנו נותנים מענה ותמיכה לכל גופי הביטחון, גם למוסד ולשב"כ וליחידות משטרתיות כמו הימ"מ", סיפר סגן י', שמפקד על הכוח הקרבי ביחידה. "התפקיד שלנו הוא לתת ללוחם תחושת מציאות על שטח האויב, עוד לפני המשימה, לחוש את תחושת הקרב – וכך יצומצם לו רכיב חוסר הוודאות. גם אם יש לנו אירוע מבצעי מתפרץ, אנחנו יודעים לתת מענה ויזואלי לשטח העניין תוך זמן קצר".

ניסוי הכלים הראשון

המלחמה הנוכחית זאת לא הפעם הראשונה שהמערכת מקבלת תוקף מבצעי. לקראת מבצע "בית וגן" שנערך בקיץ במחנה הפליטים ג'נין, התנסו הכוחות בהדמיות של יחידה 9900 עוד לפני שיצאו מהבסיס.
"הקצינים מאגוז ומגלן אמרו לנו שהם פשוט היו בתוך מחנה הפליטים לפי ההרגשה שלהם, אחרי שהתאמנו והשתמשו במערכות שהכנו להם. זה נתן להם המון ידע וביטחון להיכנס למחנה הפליטים, למרות שלא היו בתוכו במציאות בעבר", סיפר רס"ן ע', שגדל בחטיבת גולני כלוחם והפך לקצין ביחידת המיפוי של 9900.
4 צפייה בגלריה
מודל תלת מימדי של המחנה הפליטים בג'נין שנוצר על ידי 9900 לפני מבצע בית וגן
מודל תלת מימדי של המחנה הפליטים בג'נין שנוצר על ידי 9900 לפני מבצע בית וגן
מודל של מחנה הפליטים ג'נין שהכינו ב-9900 למבצע בית וגן
(צילום: דובר צה"ל)
"אחד ממפקדי היחידות שפעלו בג'נין בא אלינו אחרי המבצע ואמר לנו שבוודאות חיילים שלו ניצלו מאש של מחבלים, כי ידעו להיערך ולהתמקם היטב בשטח המורכב, בזכות היערכות ולמידה מוקדמת עם המערכות שפיתחנו".

ממערך האיסוף החזותי - לחטיבת החלל

ברקע ההצלחות המבצעיות המשמעותיות של 9900, שהושגו בין היתר באמצעות צילומי לוויינים, בצה"ל מתכננים להפוך את מערך האיסוף החזותי לחטיבת החלל - שבראשה יעמוד תת-אלוף. מדובר בהמשך למהפכה שעברה בשנתיים האחרונות אחת מהיחידות הגדולות של אגף המודיעין.
בזמן שבלבנון נפרסו יותר ויותר סוללות נ"מ, שמיועדות במיוחד נגד גיחות צילום ישראליות, ב-9900 ניצלו את ההזדמנות להגדיל משמעותית את המענה החלופי למעקב המודיעיני אחרי חיזבאללה. במקום לסכן מטוסי F-35 כדי להביא תוצרים מודיעיניים, השימוש בשילוב החדש של איסוף חזותי עם לוויינים ורחפנים גדל ביותר מפי עשרה.
4 צפייה בגלריה
תיעוד משיגור הלוויין אופק 13
תיעוד משיגור הלוויין אופק 13
שיגור הלווין הישראלי אופק 13, במרץ. כבר היום עשרות לווינים משמשים את צה"ל בכל רגע נתון
(צילום: משרד הביטחון )
כבר היום, עשרות לוויינים משמשים את צה"ל בכל רגע נתון, חלקם לוויינים אזרחיים שישראל חוכרת. הלוויינים הקטינו לשעות אחדות את הזמן שעובר מהרגע שבו מפקד פלוגה מגולני או מוביל מטוסי קרב מחיל האוויר מבקשים את התמונה העדכנית ביותר – עד לרגע שבו הוא מקבל אותה בפועל.
"החלל נהיה זול לשימוש בגלל שחברות אזרחיות נכנסו לתחום ביתר שאת. אם עד לפני שנים אחדות היה עולה 13 אלף דולר לצלם ולהוריד קילו של חומרים מהחלל, היום המחיר כבר סביב 700 דולר, שגם אזרח פרטי יכול לקנות", הסבירו ביחידה. "אפשר לשגר היום 144 לוויינים קטנים במכה אחת במקום לוויין אחד גדול בעבר, וצה"ל מנצל זאת בענק. הגענו כבר בעולם ל-1,200 שיגורי לוויינים בשנה".
באמ"ן קפצו על ההזדמנות שזיהו בחלל ומעריכים כי כמות הלוויינים של צה"ל תגדל בארבע השנים הקרובות למאות שיחוגו בחלל – ויפיקו תמונות בצבע מלא וברזולוציות גבוהות. תמונות אלו צפויות לשרת כל מ"פ או מג"ד וכל צורך מבצעי בכל גזרה.