השר לביטחון פנים עמר בר-לב (העבודה) התייחס הבוקר (יום שני) לקטטת הענק אמש מחוץ לבית החולים סורוקה בבאר שבע במסגרת הסכסוך המדמם בין משפחת אל-קסאסי למשפחת אל-טלאלקה. "אירוע קשה מאוד", אמר בר-לב לאולפן ynet. "זה לא סוד שיש מאבקים בין חמולות ומשפחות במגזר הערבי ואתמול זה גלש לסורוקה. הם רוצים לקחת את החוק לידיהם אבל כמובן שאנחנו במשטרת ישראל לא נאפשר את זה ובאמת לא אפשרו, כוחות משטרה הגיעו".
-זה שקרב חמולות זולג לפתח בי"ח, שמטופלים נאלצים ומסתגרים בחדר מיון, לא מתאר את אוזלת היד שלכם? "מהרגע שזה אירע, כוחות המשטרה הגיעו והתוצאה היא ש-19 איש נעצרו, ולכן אני מסתכל בכיוון החיובי. האם במשך שנים אפשרו לתופעות כאלה להתפתח בלי שממשלת ישראל ורשויות אכיפה אחרות עסקו בנושא? לצערי כן, ולכן המשימה שלנו מאוד קשה ומורכבת ואנחנו עושים אותה ולא נירתע, נגרום לכך שמעשים כאלה ומעשים אחרים ייבלמו ולא יקרו בעתיד. זו בדיוק המשימה של משטרת ישראל ושלי כשר לביטחון פנים".
3 צפייה בגלריה
עמר בר לב בכנס מפקדי מחוז צפון של המשטרה
עמר בר לב בכנס מפקדי מחוז צפון של המשטרה
"המשימה קשה אבל לא נירתע". עמר בר-לב בכנס מפקדי מחוז צפון של המשטרה
(צילום: גיל נחושתן )

בר-לב טען כי למרות הפשיעה המשתוללת, עבודת המשטרה דווקא יוצרת שינוי ובולמת את המגמה. "שמעתי גם תגובות אחרות, אם זה מראש עיריית נצרת בשבוע שעבר ואם זה מראשי רשויות ערביות ואפילו מראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ' לפני שלושה שבועות כשהייתי אצלו. הוא אמר שיש תחושה שדברים מתחילים להיבלם. אני לא אומר שהם נבלמו וראינו אתמול אירוע מאוד קשה, אבל בהחלט יש שינוי".

-איפה השינוי הזה בא לידי ביטוי? תושבי הדרום שצריכים לנסוע ממקום למקום בכבישים מרגישים מופקרים לחלוטין. "לכן הורדתי לפני חודש בערך שתי פלוגות מג"ב נוספות לב"ש, בדיוק בשביל לסייע בהשלטת הסדר ולסייע בתחושת הביטחון. התהליכים האלה לוקחים זמן, אמרתי את זה מהיום הראשון שלי בתפקיד, שום דבר לא יקרה מהיום למחר ואנחנו עושים ואנחנו בולמים. אין שבוע בלי פשיטות של משטרת ישראל עם מאות שוטרים בכל פעם. בשבוע שעבר הייתה פשיטה של אלף שוטרים כמעט בכל רחבי הארץ על סוחרי נשק".
3 צפייה בגלריה
ירי סמוך לבית החולים סורוקה
ירי סמוך לבית החולים סורוקה
ירי אמש סמוך לבית החולים סורוקה
3 צפייה בגלריה
שריפה ביער שוהם
שריפה ביער שוהם
"שריפות בנובמבר זה גם כתוצאה משינויי האקלים". שריפה ביער שוהם
(צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה לישראל)
למרות הפשיעה המשתוללת ברחובות, בר-לב טען כי "המצב היום הרבה יותר טוב מאשר היה בשומר החומות. אמרתי שבמהלך 2022 נראה שינוי ומה שלא יקרה ב-2022 וגם לא יקרה לאחר מכן ולכן זה חובה שלי בתור שר הבט"פ, אני לא מתעלם מזה ולא בורח מזה וזו חובתה של משטרת ישראל לבלום את המצב ולשפר אותו".
בר-לב התייחס לגל השריפות בימים האחרונים, והודה שחלק מהן מקורן בהצתות מכוונות אבל חלק אחר - בגלל משבר האקלים. "ב-36 השעות האחרונות היה באמת גל חמור מאוד של שריפות. השריפות הראשונות בפרוזדור ירושלים נבעו מפצצות תאורה שצה"ל ירה, וכנראה שחלק מהשריפות האחרות היו באמת הצתות, אנחנו חוקרים האם זה הצתות במזיד או הצתות בשוגג. אני נמצא כאן היום באירוע של המשטרה, שמכריזה שהיא הולכת להפוך למשטרה ירוקה וחלק מההצתות שאנחנו רואים עכשיו בנובמבר - ממש עוד רגע זה אמצע החורף - זה תוצאה משינויי האקלים".
-אתה מייחס את השריפות לתנאי האקלים? "אני מייחס את זה להרבה דברים. אין ספק שבעבר הלא רחוק לפני מספר שנים בנובמבר היו גשמים, היום אין".
בעקבות הודעת יו"ר יש עתיד יאיר לפיד על פריימריז לראשות מפלגתו - אם כי עדיין לא ברור מי יתמודד נגד לפיד - נשאל בר-לב האם יתמודד בעתיד על ראשות מפלגת העבודה. "מרב מיכאלי מובילה את מפלגת העבודה בצורה מצוינת. מאפס לפני הבחירות הקודמות קפצנו ל-7 מנדטים ובסקרים האחרונים אפילו עלינו. על כולנו במפלגת העבודה להירתם ביחד אחרי מנהיגותה של מיכאלי ולעשות מה שאולי הרבה מאוד שנים לא היה נהוג במפלגת העבודה - לפעול יחד כאשר יו"ר המפלגה מובילה אותנו".