בעוד שבועיים תצטרך המדינה להגיב לעתירה של תנועת הימין רגבים לבג"ץ להורות על פינוי הכפר הבדואי הבלתי-חוקי חאן אל-אחמר. לקראת מתן התגובה והפסיקה באחת הסוגיות הנפיצות ביותר בזירה המדינית שהתגלגלו בשנים האחרונות לבג"ץ, סיירו היום (ראשון) חברי כנסת ממפלגת עוצמה יהודית ב"פתרון" שלשיטתם ממתין לתושבי המאחז בסמוך לאבו דיס ליד ירושלים.
תחת אבטחה כבדה של משמר הכנסת וכוחות משמר הגבול, הגיעו חברי הכנסת אלמוג כהן, יצחק קרויזר ולימור סון הר מלך מלווים באנשי פורום "עוטף ירושלים" לזירה שהקימה המדינה בעלות של עשרות מיליוני שקלים. במקום נמצאים עשרות מגרשים שמכילים תשתיות של חשמל, מים, דרכים, מבני ציבור ועוד, שממתינים ריקים זה כמה שנים לתושבי המתחם שיושב על אדמות מדינה בשטח C.
2 צפייה בגלריה
חברי הכנסת של מפלגת עוצמה יהודית בסיור בחאן אל אחמר
חברי הכנסת של מפלגת עוצמה יהודית בסיור בחאן אל אחמר
חברי הכנסת של מפלגת עוצמה יהודית בסיור
(צילום: פורום עוטף ירושלים)
ח"כ סון הר מלך, שארגנה את הסיור, אמרה: "אנחנו נמצאים בפאתי אבו דיס, במקום שהוכשר כדי לקבל אליו את תושבי חאן אל-אחמר. אנו מצפים כי תשובת המדינה לבג"ץ תהיה מאוד ברורה ביחס לסוגיה ולפתרון הנמצא כאן. יש כאן תשתיות וכל מה שנדרש כדי לאפשר מגורים, את תושבי חאן אל אחמר יש להעביר לכאן ולא חלילה להנציח את המציאות הקיימת".
ח"כ כהן אמר: "האבסורד של טיפול מדינת ישראל בהשתלטות הבלתי-חוקית על קרקעות המדינה זועק כאן לשמיים. כל מגרש שנמצא כאן הוא בגודל של 750 מ"ר, אין מגרשים בגודל זה בכל המדינה וגם לפתרון הזה תושבי חאן אל-אחמר מסרבים. מדינת ישראל חייבת לקבל החלטה בנושא הזה אחרי כל כך הרבה שנים, יש הזדמנות פז לעשות זאת כעת".
ח"כ קרויזר אמר כי "החלטת הממשלה צריכה להיות מאוד ברורה - העברת הפולשים למגרשים כאן. אזרחי המדינה או חיילים משוחררים היו יכולים לחלום על קבלת שטח עצום כזה בנוסף לתשתיות מסודרות הקיימות כאן. אם אנחנו לא נהיה ברורים בנקודה הזאת, נתעורר למציאות של עשרות חאן אל-אחמר בכל מרחב עוטף ירושלים. פה המבחן שלנו וכאן אנו אומרים - זו המדינה שלנו, מצאנו פתרון, פתרון שהוא מאוד מפרגן לאותם בדואים שפלשו לאדמות המדינה ולכן תשובת המדינה צריכה להיות ברורה וחד-משמעית - זהו הפתרון ואנו ניישם אותו".
2 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
חאן אל-אחמר
(צילום: עמית שאבי)
מידידי הג'הלאין נמסר כי "הפתרון" באבו דיס אינו מספק, מאחר שלדבריהן המיקום הפיזי לא יאפשר פרנסה מרעיית צאן. עוד הם טענו כי המעבר ישנה לחלוטין את אופי חייהם הכפרי לעירוני. בנוסף לכך, הרשות הפלסטינית מפעילה לחץ כבד על התושבים להימנע מהסכמה לפשרה בסוגיה.
לאחר הסיור באזור אבו דיס, הגיעו חברי הכנסת ממפלגתו של איתמר בן גביר לתצפית על חאן אל-אחמר ועל כביש 1 הסמוך. הם קראו לפנות את המאחז עוד לפני מסירת תגובת המדינה לבג"ץ. ח"כ כהן אמר: "אפשר לפרק בשנייה 15 משפחות של פלנגות שהשתלטו על השטח.
"מדינת ישראל מחליטה שוב ושוב שלא להחליט בסוגיה כאן. את גוש קטיף ידעו לפנות מצוין וכאן זה מתעכב שוב ושוב. אני מקווה שהפעם מדינת ישראל תעמוד במבחן הזה, אנחנו לא מתכוונים לוותר בעניין הזה. כאן זה הבית שלנו, לא של אף אחד אחר, יש לנו מסמך חד וברור - קוראים לו התנ"ך. אני מקווה שהפעם המדינה תקבל החלטה מושכלת לפני הדיון בבג"ץ - להעיף מכאן את כל הפחונים האלה".
מתנועת רגבים נמסר: "סוף סוף יש לנו ממשלה ציונית שלא מפחדת לדבר בקול על האינטרסים הלאומיים, כעת הגיע הזמן למעשים ולא רק לדיבורים. חייבים לפנות את חאן אל-אחמר למגרשים שהוכשרו לכך במזרח ירושלים במיליוני שקלים. המזימה של גנץ להעתיק את חאן אל0אחמר 300 מטרים הצידה, שחשפנו בחודש האחרון, חייבת להישלח לפח האשפה".