העיתון "וול סטריט ג'ורנל" פרסם חלקים מהמידע המודיעיני שהועבר לארה"ב, והוביל להשעיית הסיוע האמריקני לאונר"א - סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים. לפי הדיווח ל-10% מעובדי אונר"א ברצועת עזה יש קשר לארגוני טרור. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שכ-190 עובדים באונר"א - כולל מורים בבתי הספר של הסוכנות - הם פעילי בחמאס או בג'יהאד האיסלאמי.
בסוף השבוע הודיעה אונר"א על פתיחת חקירה בחשד ש-12 מעובדיה לקחו חלק בטבח ה-7 באוקטובר. ארה"ב, בריטניה ומדינות אחרות הודיעו על הפסקת המימון לסוכנות, שאמרה בתגובה שמדובר בהחלטה "מזעזעת" והדגישה כי היא התירה את חוזיהם של העובדים החשודים. החקירה נפתחה בעקבות מידע ישראלי שהועבר לסוכנות.
2 צפייה בגלריה
בית ספר של אונר"א ב רפיח עזה
בית ספר של אונר"א ב רפיח עזה
בית ספר של אונר"א ברפיח
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
הבוקר (שני) פרסם "ניו יורק טיימס" כי לפי המידע המודיעיני שמסרה ישראל לאמריקנים, 10 מ-12 העובדים שהשתתפו בטבח הם חלק מחמאס. לפי "וול סטריט ג'ורנל" שישה מ-12 העובדים היו בין הפלסטינים שהסתננו לישראל ולקחו חלק במתקפת הפתע. שני עובדים עזרו לחטוף ישראלים, עוד שניים היו באתרים שבהם נרצחו ישראלים, והשאר לקחו חלק בהכנה הלוגיסטית לטבח ובין השאר רכשו נשק. מתוך 12 המעורבים, שבעה הם מורים בבתי ספר יסודיים או בחטיבות ביניים.
"הבעיה של אונר"א היא לא רק 'כמה תפוחים רקובים' שהיו מעורבים בטבח ה-7 באוקטובר", צוטט גורם ישראלי בכיר בדיווח של העיתון האמריקני. "המוסד הזה בכללותו הוא חוף מבטחים לאידיאולוגיה הקיצונית של חמאס". ההערכות המודיעיניות שהועברו לארה"ב קובעות כי מתוך כ-12,000 עובדים של אונר"א ברצועת עזה, לעשירית יש קשר לחמאס או לג'יהאד האיסלאמי. למחצית מהעובדים יש קרובי משפחה באותם ארגוני טרור.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מאמצעי הלחימה שאיתרו לוחמי חטיבת כפיר בשק של אונר"א
תיעוד מאמצעי הלחימה שאיתרו לוחמי חטיבת כפיר בשק של אונר"א
אמצעי לחימה שנמצאו בשק של אונר"א בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
ישראל לוחצת כבר שנים לסגור את אונר"א, אך מדי שלוש שנים עצרת האו"ם מחדשת את המנדט לפעילות הסוכנות, שנכון להיום יפוג תוקפו ב-30 ביוני 2026. ממשל טראמפ הפסיק את המימון האמריקני לאונר"א, אך ממשל ביידן החזירו - למרות הטענות הישראליות על הסתה בספרי הלימוד שלה, העסקת פעילי טרור והנצחת בעיית הפליטות הפלסטינית.
בזמן המלחמה חשפו צה"ל וארגונים אחרים כי חמאס משתמש במרפאות, בבתי ספר ובציוד של אונר"א למטרות טרור. בנוסף נחשף כיצד מורים באונר"א חגגו בטלגרם את הטבח נגד ישראל.